Dodano: 12 marca 2024r.

Nazwa dla firmy — najważniejsze informacje!

Nazwa dla firmy — najważniejsze informacje!

 

Nazwa przedsiębiorstwa to jego wizytówka. Pierwszym elementem, który klient utożsamia z produktem czy usługą, jest właśnie nazwa konkretnej firmy. Jak jednak pokazuje rzeczywistość, nie ma jednego doskonałego przepisu na nazwę dla przedsiębiorstwa. Można kierować się pewnymi zasadami, czerpać inspiracje, jednak trudno jest stworzyć proces, który po spełnieniu konkretnych aspektów da nam gotową nazwę. Sprawdź najważniejsze informacje dotyczące nazwy dla firmy i spróbuj stworzyć swoją własną!

Oficjalna nazwa przedsiębiorstwa — kiedy jest wymagana?

Jak nazwać firmę? Kiedy potrzebna jest oficjalna nazwa firmy? Tak naprawdę już w momencie rejestracji działalności w CEIDG bądź spółki w KRS, urzędy wymagają od właścicieli, by podawali oni oficjalną nazwę firmy.

Mając to na uwadze, warto też wiedzieć, że nazwa jest w pewnym sensie uzależniona od typu działalności. To, jak będzie nazywać się firma, można podzielić na dwa oddzielne człony. Pierwszym z nich jest element obligatoryjny, czyli rdzeń/korpus, natomiast drugi to element fakultatywny, z reguły nazwa handlowa firmy.

Najprostsze wymogi w kwestii nazewnictwa na JDG. Rdzeniem nazwy firmy jest imię i nazwisko właściciel, z kolei dodatkiem może być branża, w której działa przedsiębiorca, np. Monika Nowak Fotografie ślubne.

W przypadku gdy dwóch lub więcej przedsiębiorców (JDG) zawrze umowę spółki cywilnej, nazwa takiej formy prowadzenia działalności oznaczana jest pierwszymi literami imion oraz nazwiska wszystkich stron umowy. Na końcu znajduje się dopisek “spółka cywilna”.

W przypadku spółek prawa handlowego temat przedstawia się tak:

  • spółka partnerska — nazwa powinna zawierać typ wolnego zawodu, jaki wykonują wspólnicy, nazwisko choć jednego wspólnika, dopisek “i partner/partnerzy” bądź “spółka partnerska”, zazwyczaj ten typ działalności wybierają prawnicy;
  • spółka jawna — konieczne jest wpisanie nazwiska i nazwy minimum jednego wspólnika oraz dopisek “spółka jawna” lub “s.j.”;
  • spółka z o. o. - tutaj nie ma specjalnych wymogów, z kolei dopisek o formie działalności jest obligatoryjny “spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” lub “sp. z o.o.”;
  • spółka akcyjna — nazwa dowolna, dopisek “spółka akcyjna” lub “s.a” obligatoryjny.

Chwytliwe nazwy dla firm — czym się charakteryzują?

Biorąc pod uwagę jedynie marketingowy punkt widzenia, najistotniejsze jest ta część fakultatywna nazwy firmy. Choć jej charakter jest nieobowiązkowy, każdy przedsiębiorca powinien się na niej skupić, gdyż to ona realnie reprezentuje firmę na rynku. Z pewnością warto pomijać błędy, które zostały podkreślone w artykule: https://zastrzezone.pl/nie-popelniaj-tego-bledu-czyli-o-opisowej-nazwie-firmy/.

Na rynku nie brakuje firm z różnorodnych branż. Miliony nazw są zajęte. Oznacza to, że bardzo dużo tych, które wymyślisz i sporo tych, które spotykasz na co dzień, są do siebie bardzo podobne. Co ciekawe, każda branża może pochwalić się charakterystycznymi schematami, słowami czy przedrostkami, które ściśle nawiązują do tematyki. Oto kilka przykładów:

  • branża ogrodnicza — stosuje się tutaj takie przedrostki, jak -eko, niektóre nazwy nawiązują do typów drzew, roślin, krzewów, itp;
  • branża medyczna — bardzo często stosuje się tutaj przedrostki bio- lub med-;
  • branża transportowa — w branży tej często widać nazwy firm z przedrostkami speed- lub trans-.

Oryginalna nazwa dla Twojej firmy

Nie jest łatwo znaleźć oryginalną nazwę firmy. Posiadają one rozmaitą etymologię, znaczenie i konstrukcję. Nazwa dla Twojego przedsiębiorstwa, które dopiero zaczyna się rozwijać, powinna cechować się oryginalnością. Sprzyja to wyróżnieniu się na tle konkurencji. Decydując się na mało oryginalną nazwę, narażasz swoją firmę na zagubienie wśród innych podobnych, zanim jeszcze na dobre zaczniesz prosperować.

Warto dobrze rozejrzeć się wokół siebie. Możliwe, że prędzej niż później znajdziesz ciekawe, intrygujące inspiracje, które można wykorzystać z namingu. Nazwa przedsiębiorstwa powinna intrygować, ciekawić, a jednocześnie musi być na tyle krótka, by łatwo zapadała w pamięć potencjalnego klienta.

 

Źródło: artykuł partnera, fot. Unsplash