AKTUALNOŚCI

Oznaczono nowy geodezyjny środek Polski

Jak ustalili geodeci skupieni przy projekcie „Geodezyjne Serce Polski”, nowy, geodezyjne środek Polski znajduje się w miejscowości Nowa Wieś koło Kutna w województwie łódzkim. Dotychczas za środek Polski uznawano miejscowość Piątek, która znajduje si... czytaj więcej

Ekolodzy apelują o zakończenie nadmiernych połowów na Bałtyku

Dorsze w Bałtyku są coraz chudsze i mniejsze; przyczyną jest m.in. brak pokarmu oraz przełowienie akwenu - wskazują organizacje ekologiczne opierając się na raportach naukowych. Apelują, by ograniczyć... czytaj więcej

Rozwój i przebieg przeziębienia zależą od bakterii w nosie

Amerykańscy naukowcy twierdzą, że mieszanka bakterii, która znajduje się w naszych nosach, może wpływać na rodzaj i siłę przeziębienia. czytaj więcej

IFJ PAN: "granicą kwantowości" są zjawiska wielocząstkowe

Za pomocą prostych teoretycznych modeli można budować układy wiernie odtwarzające najbardziej nawet paradoksalne przewidywania mechaniki kwantowej dla pojedynczych cząstek; kwantowa "magia" zaczyna si... czytaj więcej

Kolejny teleskop NASA doznał awarii

Niecały tydzień po tym, jak Kosmiczny Teleskop Hubble'a przeszedł w tryb awaryjny z powodu problemów z żyroskopami, podobną awarię zauważono w Obserwatorium Rentgenowskim Chandra. NASA poinformowała,... czytaj więcej

Naukowcy rozmnożyli myszy korzystając z materiału genetycznego dwóch samic

Naukowcom Chińskiej Akademii Nauk w Pekinie udało się rozmnożyć myszy wykorzystując wyłącznie materiał genetyczny dwóch samic. Tak powstałe myszy osiągnęły wiek dorosły i same miały potomstwo. czytaj więcej

Sans Forgetica – font zaprojektowany, by ułatwić zapamiętanie czytanego tekstu

Sans Forgetica to opracowany na RMIT University nowy font, który ma pomóc uczniom w nauce. To pierwsza na świecie czcionka specjalnie zaprojektowana, by pomóc ludziom zapamiętać więcej informacji z cz... czytaj więcej

Etna zsuwa się do morza

Największy aktywny wulkan w Europie powoli zsuwa się do morza. Nowe badania wskazują, że porusza się nie tylko południowo-wschodnia flanka włoskiego wulkanu, ale też część znajdująca się pod wodą. Nau... czytaj więcej

Światowid zostanie wystrzelony w kosmos w kwietniu

W kwietniu przyszłego roku satelita Światowid już będzie po wszystkich testach. Poleci na Międzynarodową Stację Kosmiczną i stamtąd zostanie wystrzelony na orbitę - powiedział prezes SatRevolution Grz... czytaj więcej

Awaryjne lądowanie statku Sojuz MS-10 zmierzającego na ISS

Statek Sojuz MS-10, który miał zabrać dwóch astronautów na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, był zmuszony do awaryjnego lądowania. Załodze nic się nie stało. czytaj więcej