AKTUALNOŚCI

Skąd się biorą niedobory ważnych substancji?

Niedobory ważnych substancji odżywczych, na przykład witamin i minerałów, to typowe zjawisko przy chronicznym niedożywieniu czy też złym odżywaniu się. W warunkach "sytej Europy" takie zjawiska niestety wciąż zachodzą, ale są raczej rzadkością. Mimo... czytaj więcej

Ekspertka: optymalny wiek astronautów to ok. 40-50 lat

Najbardziej predestynowane do lotu w kosmos są osoby w wieku ok. 40-50 lat, które utrzymują równowagę między dobrym zdrowiem, sprawnością fizyczną, doświadczeniem i opanowaniem. Właśnie tacy astronauc... czytaj więcej

Zielona Antarktyda – kolejny skutek kryzysu klimatycznego

Antarktyda kojarzy się przede wszystkim z bezkresnymi połaciami lodu, śniegiem i klimatem polarnym. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że wzdłuż jej wybrzeży znaleźć można zielone, brązowe i cze... czytaj więcej

Najstarsi kuzyni rdzennych Amerykanów żyli na Syberii

Nowe badania ujawniły najstarszy jak dotąd związek między rdzennymi Amerykanami i ich przodkami zamieszkującymi okolice jeziora Bajkał na Syberii. DNA uzyskane z zęba sprzed 14 tys. lat wskazuje, że j... czytaj więcej

SpaceX zabierze ludzi na orbitę. Historyczny lot już w środę

W tym tygodniu planowany jest start rakiety Falcon 9 firmy SpaceX z kapsułą załogową Crew Dragon i dwoma astronautami na pokładzie. Będzie to wydarzenie przełomowe, które rozpocznie nową erę w podróża... czytaj więcej

Fakty o współdzieleniu studenckiego pokoju

Dla niektórych studentów inny niż jednoosobowy jest ostatnią deską ratunku, jeśli chodzi o lokum na czas studiów. Należy jednak pamiętać, że dzięki temu rozwiązaniu faktycznie mają możliwość mieszkani... czytaj więcej

Nieoczekiwany skutek badań. Naukowcy odurzeni gazem rozweselającym z guana pingwinów

Jak to jest przebywać długi czas z pingwinami? Z pewnością wesoło. Przekonali się o tym duńscy naukowcy pracujący na Georgii Południowej, wyspie, gdzie pingwiny żyją w ogromnych koloniach. Jak donoszą... czytaj więcej

Pozbawione pyłku trzmiele zmuszają rośliny do wcześniejszego kwitnienia

Naukowcy zaobserwowali nieznane dotąd zachowanie wśród trzmieli, które powoduje wcześniejsze kwitnienie roślin. Kiedy brakuje pyłku, trzmiele podgryzają liście, a uszkodzenia te stymulują produkcję no... czytaj więcej

Jak jony miedzi łączą się z białkami?

Zespół prof. Wojciecha Bala z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN zbadał mechanizmy odpowiedzialne za transport miedzi do komórek organizmu. Naukowcy wykazali eksperymentalnie, że mechanizm wiązania j... czytaj więcej