AKTUALNOŚCI

Zbliża się maksimum aktywności roju Perseidów

Rój Perseidów to jeden z najbardziej znanych corocznych spektakli nocnego nieba. Perseidy słyną ze swojej intensywności i pozwalają zobaczyć nawet dziesiątki „spadających gwiazd” na godzinę. W tym roku maksimum roju przypadnie na środę 12 sierpnia. W... czytaj więcej

Dane z sondy Dawn wskazują na ukryty ocean pod powierzchnią Ceres

Ceres, największy obiekt pasa planetoid między orbitami Marsa i Jowisza, skrywa pod powierzchnią słony ocean, który może obejmować nawet całą planetę karłowatą. Zespół naukowców znalazł dowody na istn... czytaj więcej

W Wilczym Szańcu wciąż odkrywane są historyczne ciekawostki

Podczas ostatnich poszukiwań w byłej kwaterze Hitlera w Wilczym Szańcu (Warmińsko-mazurskie) wydobyto drzwi pancerne, schody do baraku i kamień z oznaczeniem jednostki ochroniarzy wodza. Część ekspona... czytaj więcej

Szczepienia a COVID-19

Pomimo dużej aktywności ruchów anty-szczepionkowych oraz szerzeniu się różnego rodzaju „fake newsów” i teorii spiskowych na temat szczepień, z najnowszych badań opinii wynika, że Polacy należą do euro... czytaj więcej

Nowa szczepionka na boreliozę pomyślnie przeszła drugą fazę testów klinicznych

Obiecujące badania przeprowadziła francuska firma biotechnologiczna Valneva. Szczepionka przeciwko boreliozie pomyślnie przeszła drugą fazę testów klinicznych. Oznacza to, że lek jest zarówno bezpiecz... czytaj więcej

Ostatnia walka „piekielnej mrówki” utrwalona w bursztynie

Międzynarodowa grupa naukowców opublikowała badania bursztynu sprzed 99 milionów lat, w którym zachował się atak mrówki na wymarłego krewnego karalucha. W tym małym kawałku bursztynu doskonale widać,... czytaj więcej

Udany lot próbny prototypu statku Starship

Nowa rakieta SpaceX odbyła swoją pierwszą udaną podróż. To największy jak do tej pory prototyp skonstruowany i wystrzelony przez firmę Elona Muska. Podobna rakieta ma kiedyś sprawić, że ludzie wyląduj... czytaj więcej

Eksploatacja przyrody przyspiesza rozwój nowych chorób

Naukowcy są przekonani, że urbanizacja oraz przekształcanie dzikich przestrzeni w pola uprawne, otworzyły nowe drogi przenikania chorób przenoszonych przez zwierzęta na ludzi. W tym kontekście szczury... czytaj więcej

Niektóre pająki tworzą sieci pokryte neurotoksynami paraliżującymi ofiarę

Nowe badania sugerują, że niektóre pająki dodają do swoich pajęczyn dawkę niebezpiecznych chemikaliów. Uczeni ustalili, że ich sieć jest pewnego rodzaju bronią, która paraliżuje niczego nie podejrzewa... czytaj więcej

Najlepsze metody na naukę języka

Na naukę nigdy nie jest za późno. I choć wielu z nas obawia się podjąć wyzwania nauki nowego języka w dorosłym wieku, to zawsze warto spełniać marzenia. W rzeczywistości może się bowiem okazać, że nie... czytaj więcej

AKTUALNOŚCI