AKTUALNOŚCI

Dzieci jeszcze przed narodzeniem są narażone na smog

Belgijscy naukowcy znaleźli na łożyskach kobiet po porodzie cząsteczki zanieczyszczeń powietrza, co wskazuje, że nienarodzone dzieci są bezpośrednio narażone na smog wytwarzany przez ruch samochodowy i spalanie paliw kopalnych. czytaj więcej

Bakterie wytwarzające alkohol mogą powodować uszkodzenia wątroby nawet u osób niepijących

Powszechnie wiadomo, że spożywanie zbyt dużych ilości alkoholu może zniszczyć wątrobę. Ale okazuje się, że wcale nie trzeba pić na umór. Naukowcy zidentyfikowali szczep bakterii jelitowych, które wytw... czytaj więcej

Naukowcy zrekonstruowali wygląd tajemniczych denisowian

Naukowcy na podstawie analizy DNA wykonali pierwszą próbę rekonstrukcji wyglądu denisowian – wymarłej, tajemniczej grupy homininów. Badania pokazały, że denisowianie pod wieloma względami przypominali... czytaj więcej

Dzieci urodzone przez cesarskie cięcie mają inne bakterie jelitowe

Dzieci, które przyszły na świat przez cesarskie cięcie mają inny mikrobiom jelitowy niż te urodzone w naturalny sposób – wynika z dużych badań brytyjskich naukowców. Uczeni zauważyli, że dzieciom, któ... czytaj więcej

Warianty genowe odpowiadające za leworęczność mogą wpływać na rozwój mózgu

Naukowcy zidentyfikowali regiony genomu związane z leworęcznością. Mogą one odgrywać rolę w rozwoju mózgu i komunikacji między różnymi jego obszarami. Wpływają także na architekturę mózgu. czytaj więcej

ESA pokazała, jak wygląda wiosna na Marsie

Wiosna na Ziemi to burzliwy okres. Rośliny budzą się do życia, a małe i duże zwierzęta wychodzą z kryjówek w poszukiwaniu pożywienia. Na Marsie nic takiego się nie dzieje, ale nawet w tak mroźnym środ... czytaj więcej

Wyprodukowana w Polsce „pępowina” poleci w misji ExoMars

Wyprodukowane przez firmę SENER Polska tzw. modele lotne „pępowiny” łazika Rosalind Franklin misji ExoMars zostały dostarczone do zamawiającego. To dokładnie te egzemplarze mechanizmu mają za rok rusz... czytaj więcej

Dziura ozonowa najmniejsza od ponad 30 lat

Jak podało Copernicus Atmosphere Monitoring Service – europejskie obserwatorium monitorujące warstwę ozonową nad Antarktyką, obecnie dziura ozonowa zajmuje znacznie poniżej połowy obszaru zwykle obser... czytaj więcej

Polski bio-nanosatelita zbada zachowanie komórek rakowych w kosmosie

Firma SatRevolution wraz z czterema wrocławskimi uczelniami pracuje nad bio-nanosatelitą, który zbada zachowanie komórek rakowych i limfocytów T, a także wzrost grzybów w przestrzeni kosmicznej. Dzięk... czytaj więcej

Gwiazda neutronowa niemal zbyt masywna, by istnieć

Astronomowie odkryli najbardziej masywną jak dotąd gwiazdę neutronową. Ten rekordowy obiekt zbliża się do teoretycznej maksymalnej masy możliwej dla gwiazdy neutronowej, zanim zapadnie się w czarną dz... czytaj więcej