AKTUALNOŚCI

Powstała pierwsza trójwymiarowa mapa heliosfery

Po raz pierwszy astronomom udało się określić kształt heliosfery, przestrzeni wokół Słońca, w której ciśnienie wiatru słonecznego przeważa nad ciśnieniem wiatrów galaktycznych. Powstała mapa pozwoli lepiej zrozumieć naukowcom środowisko Układu Słonec... czytaj więcej

Badania sugerują, że wrony potrafią zrozumieć koncepcję zera

Krukowate - wrony, sójki, sroki - są jednymi z najbardziej inteligentnych przedstawicieli ptasiego świata. Ptaki te znane są z używania narzędzi oraz rozwiązywania złożonych problemów. Teraz naukowcy... czytaj więcej

Niepokojący trend. W śródlądowych wodach zaczyna brakować tlenu

Rozwój rolnictwa i zmiany klimatu powodują, że w wodach śródlądowych ubywa tlenu, a to szkodzi m.in. ekosystemom i jakości wody pitnej. To wynik międzynarodowego badania z udziałem specjalistki z Gdań... czytaj więcej

Zmodyfikowane komary zmniejszają transmisję wirusa dengi o 77 proc.

Strategia zwalczania wirusa denga przy pomocy komarów zakażonych bakteriami Wolbachia zdała egzamin. Naukowcy poinformowali o ograniczeniu rozprzestrzeniania się choroby o 77 proc. w indonezyjskim mie... czytaj więcej