AKTUALNOŚCI

Naukowcy zrekonstruują wygląd "czarownicy z Kamienia Pomorskiego"

Trójwymiarowy model czaszki ma posłużyć naukowcom z Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie do odtworzenia wyglądu żyjącej na przełomie XVII i XVIII w. kobiety, której szczątki odnaleziono w Kamieniu Pomorskim. Była prawdopodobnie ofiarą pro... czytaj więcej

Innowacyjny projekt kompleksowej opieki fizjoterapeutycznej w rdzeniowym zaniku mięśni

W dniach 19-21.07 w Warszawie pierwsza grupa uczestników projektu "Edukacja w nowej rzeczywistości: kompleksowy i długofalowy model postępowania fizjoterapeutycznego w rdzeniowym zaniku mięśni" otrzym... czytaj więcej

Astronomowie znaleźli trzy gwiazdy „zombie”, które wróciły do życia po supernowej

Naukowcy dostrzegli trzy gwiazdy, które w jakiś sposób przetrwały potężną eksplozją zwaną supernową, która zazwyczaj oznacza koniec życia gwiazdy. Astronomowie uważają, że może to być zupełnie nowa kl... czytaj więcej

Badacze stworzyli sztuczną skórę, które reaguje szybciej niż naturalna

Sztuczna skóra, która wyczuwa temperaturę, ciśnienie i może wysyłać sygnały znacznie szybciej niż ludzki układ nerwowy. Taką powłokę – wynalazek naukowców z Singapuru - mogą wkrótce zyskać roboty i ur... czytaj więcej

Polska misja w kosmosie rozpoczęta. Nawiązano kontakt z nanosatelitami Światowid i KRAKsat

Udało się nawiązać dwustronne połączenie z satelitami Światowid oraz KRAKsat. Systemy Światowida zostały automatycznie uruchomiane, a następnie radioamatorzy z różnych części świata zaczęli odbierać o... czytaj więcej

Krewny botoksu sposobem na komary

Szwedzcy badacze odkryli nieznaną wcześniej neurotoksynę, która atakuje komary przenoszące malarię. Toksyna PMP1 należy do tej samej rodziny co botoks, czyli jad kiełbasiany. czytaj więcej

Zestresowany? Pobaw się z psem lub kotem

Praca, zajęcia, egzaminy, rachunki do zapłacenia – wszystko to wywołuje stres. By zredukować jego poziom wystarczy zabawa z kotem lub psem. Jak wyniki za nowych badań, już 10 minut kontaktu ze zwierz... czytaj więcej

Niezwykła symetria kwazikryształów okiem matematyka

Struktura kwazikryształu jest uporządkowana, ale nie ma w niej typowej regularności. Matematyk prof. Jacek Miękisz sprawdza, jak to możliwe, że takie nietypowe ułożenie atomów może być czasami optymal... czytaj więcej

W pobliżu Jerozolimy odkryto duże miasto sprzed 9 tys. lat. Mogło tam mieszkać nawet 3 tys. osób

W pobliżu Jerozolimy archeolodzy natrafili na pozostałości dużego miasta sprzed 9 tys. lat. Naukowcy twierdzą, że mogło je zamieszkiwać nawet trzy tysiące osób. czytaj więcej

Naukowcy opracowali tanią metodę wytwarzania grafenu przy pomocy bakterii

Naukowcy opracowali tanią metodę produkcji grafenu, materiału, który ma potencjał, by zrewolucjonizować technologię. Do pomocy zaprzęgli bakterie. Nowy sposób jest nie tylko tańszy, ale też szybszy i... czytaj więcej