CZŁOWIEK

Na Borneo zidentyfikowano malowidła naskalne sprzed 40 tys. lat

W jaskini Lubang Jeriji Saléh na wyspie Borneo badacze odkryli liczące 40 000 lat rysunki. Są to jedne z najstarszych przykładów sztuki naskalnej na świecie. czytaj więcej

Zwoje znad Morza Martwego w zbiorach Muzeum Biblii to falsyfikaty

Co najmniej 5 z 16 zwojów znad Morza Martwego znajdujących się w zbiorach Muzeum Biblii w Waszyngtonie to falsyfikaty – wynika z niezależnego badania. czytaj więcej

Odkryto doskonale zachowany wrak statku sprzed 2400 lat

Najstarszy nienaruszony wrak statku leży na dnie Morza Czarnego u wybrzeży Bułgarii. 23-metrowy statek był greckim statkiem handlowym i zatonął 2400 lat temu. czytaj więcej

“Od pyłu do życia” - wciągająca historia naszego kawałka kosmosu

“Od pyłu do życia” to publikacja skierowana do szerokich rzesz czytelników nie zaznajomionych z najnowszymi odkryciami i ustaleniami naukowców na temat powstania i ewolucji Układu Słonecznego. Książka... czytaj więcej

Znaleziono kawałki plastiku w organizmach ludzi z całego świata, także z Polski

Małe cząsteczki plastiku są wszędzie. Do tej pory tzw. mikroplastik był znajdywany w oceanach, wodzie z kranu, wodzie butelkowanej czy w glebie. Nic więc dziwnego, że malutkie drobinki plastiku znalez... czytaj więcej

Ziemia wykarmi 10 miliardów ludzi? Jest to możliwe, ale…

Przestawienie się na dietę roślinną, ograniczenie marnowania żywności oraz ulepszenie technologii stosowanych w rolnictwie - to niezbędne warunki, by wyżywić 10 miliardów ludzi. Takie wnioski płyną z... czytaj więcej

Zaskakujące badania dotyczące Leonarda da Vinci. Mistrz miał zeza i to pomagało mu tworzyć arcydzieła?

Badacze po wnikliwej analizie kilku dzieł Leonarda da Vinci orzekli, że artysta miał najprawdopodobniej zeza rozbieżnego. Choroba, jak twierdzą uczeni, pozwalała mu patrzeć na świat z innej perspektyw... czytaj więcej