Dodano: 10 kwietnia 2024r.

W ciągu ostatnich dekad piosenki stały się prostsze i bardziej powtarzalne

Tworzone obecnie utwory muzyczne, a właściwie ich teksty, stają się coraz prostsze i bardziej powtarzalne - wynika z nowych badań, w których naukowcy przeanalizowali słowa ponad 12 tys. anglojęzycznych tekstów piosenek różnych gatunków z lat 1980–2020.

W ciągu ostatnich dekad piosenki stały się prostsze i bardziej powtarzalne

Naukowcy zbadali złożoność leksykalną 12 tys. piosenek z różnych gatunków, takich jak rock, pop, rap, country i R&B. Analizy wykazały, że zwrotki stają się coraz krótsze, a utwory zawierają większą liczbę refrenów niż w dawnych czasach. Do tego stale rośnie odsetek powtarzanych wersów, teksty są mniej wyrafinowane i niosą więcej agresji niż kiedyś. Uczeni odnotowali również wyraźnie zubożenie słownictwa autorów tekstów.

Opis oraz wyniki badań ukazały się na łamach pisma „Scientific Reports” (DOI: 10.1038/s41598-024-55742-x).

Ewolucja tekstów piosenek

Muzyka jest wszechobecna w naszym codziennym życiu. Słuchamy jej w samochodach podczas dojazdów do pracy czy szkoły, w trakcie treningu, a nawet na zakupach w centrum handlowym. Towarzyszy nam niemal przez cały dzień. Teksty są integralną częścią współczesnej muzyki. Naukowcy postanowili zbadać, jak na przestrzeni czasu ewoluowała treść piosenek.

Uczeni wzięli na warsztat pięć gatunków muzycznych i przeanalizowali ponad 12 tys. tekstów piosenek powstałych na przestrzeni ostatnich czterech dekad. Badacze wzięli pod uwagę złożoność liryczną, strukturę utworu czy jego popularność. Sprawdzili też emocje wyrażane w tekstach, liczbę różnych, skomplikowanych słów oraz częstotliwość ich użycia.

Z badań wynika, że w ciągu ostatnich 40 lat teksty piosenek stały się prostsze i bardziej powtarzalne. Uczeni wykazali również, że emocje opisywane w tekstach piosenek stały się bardziej negatywne, a teksty bardziej osobiste. Z biegiem czasu spadła liczba pozytywnych, radosnych tekstów, a wzrosła tych, które wyrażają złość, gniew lub smutek. Zmniejszyła się też złożoność leksykalna tekstów wyrażana przez bogactwo słownictwa.

„Lustro społeczeństwa”

Eva Zangerle z Uniwersytetu Leopolda i Franciszka w Innsbrucku, główna autorka publikacji przyznała, że teksty piosenek mogą być „lustrem społeczeństwa”, które odzwierciedla, jak wartości, emocje i zainteresowania danej kultury zmieniają się w czasie.

Wskazany w badaniach trend dotyczy wszystkich analizowanych gatunków muzycznych. Ale niektóre gatunki wypadły gorzej od innych. - Rap stał się bardziej wściekły niż inne gatunki – przyznała Zangerle dodając jednocześnie, że liczba powtarzających się wersów wzrosła najbardziej w tym gatunku.

Badacze sprawdzili także, jakich utworów fani różnych gatunków szukają w serwisie z tekstami. W przeciwieństwie do innych gatunków, fani rocka najczęściej szukali tekstów starszych piosenek, a nie nowych. Rock wydaje się mieć już czasu świetności za sobą, co ma odzwierciedlenie w zachowaniu fanów, którzy częściej spoglądają wstecz, a nie na teraźniejszość.

Autorzy publikacji wskazali, że proste teksty i często powtarzane frazy wpływają na łatwość w odbierze muzyki. Piosenki z większą liczbą refrenów i powtarzającymi się zwrotami wydają się być bardziej popularne. Taka muzyka jest postrzegana jako bardziej płynna i może zapewnić sukces rynkowy.

Na zmiany w tekstach może wpływać też technologia cyfrowa, która oferuje dostęp do ogromnych zasobów. Twórcy chcąc trafić do większego grona słuchaczy muszą dostosować do nich swoje teksty. - W ciągu ostatnich 40 lat byliśmy świadkami drastycznej zmiany w krajobrazie muzycznym – od sposobu sprzedaży muzyki po sposób jej tworzenia – powiedział Zangerle. Płyty winylowe i kasety magnetofonowe z lat 80. ustąpiły miejsca płytom CD. Te zostały wybite przez pojawienie się internetu, który doprowadził do powstania dzisiejszych platform oferujących dostęp do muzyki.

Źródło: The Guardian, IFLScience, fot. PxHere/ CC0