PLANETA

Brazylijska Amazonia emituje więcej CO2 niż pochłania. Płuca Ziemi szwankują

Brazylijska część Amazonii w ciągu ostatniej dekady wyemitowała do atmosfery prawie 20 procent więcej dwutlenku węgla niż pochłonęła – wynika z nowych badań. Przyczyną tej zmiany jest postępująca degradacja lasów deszczowych, która w badanym okresie... czytaj więcej

Skamielina sprzed miliarda lat jednego z najwcześniejszych organizmów wielokomórkowych

W szkockich górach naukowcy odkryli skamielinę mikroskopijnego organizmu, który żył około miliarda lat temu. Znalezisko zawiera dwa różne typy komórek i może być najwcześniejszym organizmem wielokomór... czytaj więcej

Nadzieja dla wielbicieli kawy. Uważana za wymarłą roślina może uratować zagrożone plantacje

Kryzys klimatyczny jest przyczyną potężnych zmian w ilości opadów i wysokości temperatur na całym świecie. Naukowcy od dawna alarmują, że z tego powodu uprawy kawy mogą być zagrożone. Odkrycie na nowo... czytaj więcej

Mikroplastik w powietrzu. Tysiące ton maleńkich kawałków tworzyw sztucznych krąży po całej planecie

Mikroplasik jest wszechobecny. Jak wynika z nowych badań, drobiny tworzyw sztucznych krążą w atmosferze po całej planecie i w ten sposób docierają do najbardziej odludnych miejsc na Ziemi. Naukowcy po... czytaj więcej

Naukowcy obliczyli, ile tyranozaurów wędrowało po Ziemi przez cały okres istnienia gatunku

Ziemia była świadkiem pojawiania się i znikania niezliczonych gatunków. Chociażby takie tyranozaury przez dwa i pół miliona lat terroryzowały Amerykę Północną. Naukowcy podjęli się próby oszacowania c... czytaj więcej

Żywe skamieliny z czasów Pangei. Mikroby będące w ewolucyjnym zastoju od milionów lat

Nowe badania ujawniły grupę drobnoustrojów pozostającą w ewolucyjnym zastoju od czasu rozpadu Pangei – około 175 milionów lat temu. Odkrycie może mieć znaczące konsekwencje w biotechnologii i zrozumie... czytaj więcej

Mrówki reagują na izolację społeczną podobnie jak ludzie

U mrówek odizolowanych od swojej grupy, zachodzą podobne reakcje jak u innych istot społecznych, w tym ludzi. Badanie przeprowadzone przez izraelsko-niemiecki zespół ujawniło zmiany w dbałości o higie... czytaj więcej

Ludzie mają biologiczny zestaw narzędzi potrzebny do produkcji... jadu

Genetycy ustalili pewną wspólną cechę łączącą ludzi z wężami. Ssaki i gady posiadają podobny zestaw genów, odpowiadających za aktywność w tkankach wytwarzających ślinę i jad. Odkrycie dostarcza pierws... czytaj więcej

Owady, które ukradły gen roślinom i wykorzystały go przeciwko nim

Miliony lat temu podobne do mszyc owady zwane mączlikami włączyły do swojego genomu część DNA roślin. Ta kradzież pozwoliła im neutralizować toksyny wydzielane przez roślinę w celu odstraszania owadów... czytaj więcej

Antarktyda. Oderwana góra lodowa odsłania tętniące życiem dno morskie

Niecały miesiąc temu od Lodowca Szelfowego Brunta na Antarktydzie oderwała się ogromna góra lodowa o rozmiarach zbliżonych do Londynu. Wydarzenie to dało naukowcom unikalną możliwość obserwacji dna mo... czytaj więcej

PLANETA