PLANETA

Niezłożone jajo odkryte w skamieniałych szczątkach ptaka

Chińscy naukowcy odkryli skamieniałe szczątki ptaka, w którego ciele zachowało się niezłożone jajo. Kości należą do nieznanego wcześniej gatunku ptaka wielkości wróbla, który żył około 110 milionów lat temu. To pierwsze takie odkrycie w historii. czytaj więcej

Potężna eksplozja meteoroidu na Morzem Beringa, której nikt nie zauważył

Pod koniec grudnia ubiegłego roku w ziemską atmosferę wszedł bolid, który eksplodował z mocą 173 kiloton trotylu. Jednak ślady po wtargnięciu kosmicznej skały zostały dostrzeżone dopiero w ubiegłym ty... czytaj więcej

Japońscy naukowcy coraz bliżej sklonowania mamuta

Japońscy naukowcy są coraz bliżej przywrócenia mamutów do życia. Jądra komórkowe pobrane od wydobytego z wiecznej zmarzliny zwierzęcia wykazały oznaki aktywności po przeszczepieniu ich do komórek jajo... czytaj więcej

Wysokie stężenie CO2 może doprowadzić do rozpadu chmur i wzrostu temperatury

Wysokie stężenie dwutlenku węgla w atmosferze może spowodować rozproszenie chmur – stratocumulusów, które odbijają około 30 proc. światła słonecznego. Jeśli znikną chmury, temperatura na Ziemi może gw... czytaj więcej

Największa pszczoła świata znaleziona w Indonezji. Gatunek uznawany był za wymarły

Największa na świecie pszczoła, która do tej pory była uznawana za wymarłą, została odnaleziona na jednej z indonezyjskich wysp. Pszczoły z gatunku Megachile pluto są naprawdę duże – mogą osiągnąć wie... czytaj więcej

Genetyczne sekrety żarłacza białego

Genom żarłacza białego został rozkodowany ujawniając przy tym bogactwo niezwykłych cech genetycznych, które mogą wyjaśnić ich ewolucyjny sukces. Rekiny te mają kilka wyjątkowych zdolności - ich organi... czytaj więcej

Komary roznosiły malarię już 100 milionów lat temu?

Naukowcy przebadali komara sprzed 100 milionów lat, który w doskonałym stanie zachował się w bursztynie. Badania owada sprzed wieków rzucają nowe światło na rozwój malarii – choroby, która rocznie zab... czytaj więcej