PLANETA

Roślina, która potrafi usuwać z morza plastikowe odpadki

Nowe badania wskazują, że trwa morska - Posidonia oceanica - może neutralizować zanieczyszczenie wód tworzywami sztucznymi. Rosnąca na obszarach przybrzeżnych roślina wyłapuje fragmenty plastiku i usuwa je z morza w postaci kul przypominających kłębk... czytaj więcej

Młode megalodonów w chwili narodzin były większe od dorosłego człowieka

Megalodon, największy gatunek rekina, jaki kiedykolwiek istniał na Ziemi, miał prawdopodobnie nieco makabryczną metodę uzyskiwania przewagi nad innymi stworzeniami. Jak twierdzą autorzy nowych badań,... czytaj więcej

Pierwsze żyrafy karłowate zauważone w Ugandzie i Namibii

Podczas przeglądu populacji żyraf w Murchison Falls National Park w Ugandzie grupa naukowców natknęła się na młodego osobnika o nietypowej budowie ciała. Jego kończyny wydawały się za krótkie w stosun... czytaj więcej

Ubiegły rok był obok 2016 najcieplejszym rokiem w historii

Dane z Copernicus Climate Change Service wskazują, że temperatury w ubiegłym roku były o około 1,25 st. Celsjusza powyżej poziomu sprzed epoki przemysłowej. To oznacza, że rok 2020 obok 2016 był najci... czytaj więcej

Ziemia obraca się coraz szybciej. W 2020 roku było 28 rekordowo krótkich dni

2020 rok był wyjątkowy nie tylko ze względu na pandemię koronawirusa. Przypadło w nim 28 rekordowo krótkich dni, a to dlatego, że Ziemia zwiększyła tempo obrotów wokół własnej osi. Takich pomiarów nie... czytaj więcej

Koralowce potrafią regulować tworzenie minerałów, z których powstaje ich szkielet

Koralowce to organizmy bardziej złożone, niż sądzili niektórzy badacze. Zwierzęta te potrafią regulować tworzenie minerałów, z których powstaje ich szkielet - wynika z badań kierowanych przez Polaków,... czytaj więcej

Dobrze zachowany nosorożec włochaty z epoki lodowej znaleziony na Syberii

Topniejąca zmarzlina odsłoniła szczątki nosorożca włochatego w północno-wschodnim regionie Jakucji w Rosji. Jak wskazują badacze, jest to jeden z najlepiej zachowanych okazów zwierząt z epoki lodowej... czytaj więcej

W odizolowanej od świata od ponad 5 mln lat jaskini znaleziono kolejny gatunek

Jaskinia Movile w południowo-wschodniej Rumunii została odcięta od świata zewnętrznego na około 5,5 miliona lat przed przypadkowym odkryciem w 1986 roku. W tym unikalnym, podziemnym ekosystemie, gdzie... czytaj więcej

Góra lodowa będąca na kursie kolizyjnym z Georgią Południową podzieliła się na mniejsze fragmenty

Największa (do niedawna) góra lodowa na świecie, będąca na kursie kolizyjnym z Georgią Południową, rozpadła się na mniejsze kawałki. Najnowsze analizy satelitarne wskazują, że ten lodowy kolos podziel... czytaj więcej

Rzeki w Europie poszatkowane na ponad milion kawałków

Międzynarodowy zespół naukowców, w którego skład weszli także polscy uczeni, ustalił, że europejskie rzeki mają co najmniej 1,2 mln barier w nurcie wodnym. Analizy sugerują, że Europa ma prawdopodobni... czytaj więcej

PLANETA