PLANETA

Niektóre niesporczaki posiadają fluorescencyjną tarczę ochronną

Naukowcy zidentyfikowali nowy gatunek niesporczaka, który wydaje się pochłaniać potencjalnie śmiertelne promieniowanie UV i emitować niebieskie światło. Fluorescencja, jak sądzą badacze, może pozwolić na przetrwanie tym stworzeniom w regionach szczeg... czytaj więcej

Wyizolowano DNA owadów zatopionych w żywicy

Międzynarodowy zespół pod przewodnictwem naukowców z Uniwersytetu w Bonn wyizolował DNA z owadów, które kilka lat temu zostały zatopione w żywicy drzew. Badania mogą otworzyć drogę do pozyskiwania kod... czytaj więcej

Organizmy, które żywią się wirusami

Naukowcy wykazali, że dwie grupy mało znanych morskich protistów odżywiają się wirusami. Jak dotąd nie było przekonywujących dowodów na istnienie takich organizmów. To odkrycie ma ważne implikacje dla... czytaj więcej

Ptaki są zdolne do świadomego myślenia? Intrygujące wyniki badań

Świadomość posiadają wyłącznie ludzie i ich najbliżsi krewni o podobnej budowie mózgów – taki pogląd funkcjonuje od dawna. Jednak nowe badania po raz pierwszy wykazały istnienie świadomych procesów u... czytaj więcej

Nadzieja na pozbycie się plastikowych odpadów. Nowy koktajl enzymów rozkłada plastik jeszcze szybciej

Odkryta w 2016 roku bakteria żyjąca na diecie z plastikowych butelek wytwarza enzym – PETazę, dzięki któremu rozkłada tworzywa sztuczne. Dwa lata temu naukowcy poinformowali, że udało im się ulepszyć... czytaj więcej

Australijskie drzewo wstrzykuje toksynę podobną do jadu pająka

Ten, kto dotknął liści australijskiego drzewa Dendrocnide excelsa z pewnością na długo zapamięta tę wątpliwą przyjemność. Naukowcy odkryli, że toksyny, którymi dysponuje drzewo, są zaskakująco podobne... czytaj więcej

Odkryto nieznany epizod masowego wymierania gatunków. To on zapoczątkował erę dinozaurów

Nieczęsto zdarza się, że dochodzi do masowych wydarzeń tak druzgocących, że można znaleźć ich zapis w skamieniałościach. Międzynarodowy zespół badaczy właśnie natrafił na coś podobnego – epizod masowe... czytaj więcej

Znaleziono doskonale zachowane ciało niedźwiedzia jaskiniowego

Na Wsypach Lachowskich odkopano doskonale zachowane szczątki wymarłej bestii z epoki lodowcowej - niedźwiedzia jaskiniowego. To pierwsze tego typu znalezisko. Dotychczas znajdywano jedynie kości prada... czytaj więcej

Zwierzęta wyczuwają pole magnetyczne dzięki drobnoustrojom w ich ciałach?

Magnetorecepcja, czyli zdolność do wykrywania ziemskiego pola magnetycznego przez wiele gatunków zwierząt, co umożliwia im orientację w przestrzeni, jest słabo poznana. Od dziesięcioleci dowody pokazu... czytaj więcej