PLANETA

Mutacje DNA wcale nie są przypadkowe

Zwykły przydrożny chwast może być kluczem do zrozumienia i przewidywania mutacji DNA. Nowe badania sugerują, że zmiany genetyczne, które pojawiają się w DNA organizmu, mogą nie być całkowicie przypadkowe, choć jest to sprzeczne z jednym z głównych za... czytaj więcej

Na Antarktydzie odkryto największy na świecie obszar rozrodu ryb. Nawet 60 mln miejsc lęgowych

500 metrów pod lodem pokrywającym Morze Weddella na Antarktydzie odkryto największy na świecie obszar rozrodu ryb. Naukowcy szacują, że łącznie na tym obszarze może znajdować się nawet 60 milinów akty... czytaj więcej

Naukowcy nauczyli złotą rybkę kierować małym pojazdem lądowym

Badacze wciąż poszukują sposobów na lepsze zrozumienie umiejętności nawigacyjnych u zwierząt. Czy zależą one od gatunku? A może od środowiska czy wielkości mózgu? Chcąc sprawdzić, czy złote rybki są w... czytaj więcej

Psy rozróżniają języki, ale nie rozpoznają ludzkich twarzy

Mózg psa w XXI wieku stał się obiektem wielu analiz oraz badań naukowych bazujących na neuroobrazowaniu. Naukowcy przede wszystkim zwracają uwagę na aktywność kory mózgowej zwierzęcia oraz na zmiany,... czytaj więcej

Światowe oceany biją rekordy ciepła szósty rok z rzędu

Międzynarodowa grupa naukowców opublikowała dość niepokojące dane dotyczące stanu oceanów. Według nich, oceany nigdy w historii pomiarów nie były gorętsze niż obecnie. Co więcej, nadal akumulują ogrom... czytaj więcej

Psy potrafią rozróżniać ludzkie języki

Jak wykazali naukowcy, psy reagują na różne języki. Obrazowanie przy pomocy rezonansu magnetycznego ujawniło, że mózgi psów potrafią odróżnić znane i nieznane im języki, którymi posługują się ludzie. czytaj więcej

Ławica chroni ryby przed drapieżnikami. Nowe badania

Niektóre z najbardziej oszałamiających przykładów działań zwierząt wydają się być napędzane przez drapieżniki. Na przykład ogromne stado szpaków uciekających przed jastrzębiem. Albo połyskliwa ławica... czytaj więcej

Właściwości ochronne śniegu

Choć niewielu z nas na co dzień się nad tym zastanawia, to cieszące nasze oko białe przestrzenie za oknem kryją pod kołderką śnieżnego puchu rośliny, dla których śnieg ten jest ochroną przed mrozem i... czytaj więcej

Psy wydają się wiedzieć, kiedy naruszane są prawa fizyki

Wydaje się, że psy rozumieją podstawowy sposób, w jaki przedmioty powinny się zachowywać. Puszczając czworonogom animacje z sytuacjami niemożliwymi do zaistnienia w realnym świecie, naukowcy z Wiednia... czytaj więcej

Doskonale zachowane jajo dinozaura z embrionem w środku ułożonym jak u współczesnych ptaków

W ciągu ostatnich 100 lat znaleziono wiele skamieniałych jaj dinozaurów, ale odkrycie jaja z dobrze zachowanym zarodkiem w środku jest niezwykle rzadkie. Właśnie taki okaz opisali teraz chińscy naukow... czytaj więcej

PLANETA