PLANETA

Badania sugerują, że wrony potrafią zrozumieć koncepcję zera

Krukowate - wrony, sójki, sroki - są jednymi z najbardziej inteligentnych przedstawicieli ptasiego świata. Ptaki te znane są z używania narzędzi oraz rozwiązywania złożonych problemów. Teraz naukowcy z Uniwersytetu Eberharda Karola w Tybindze do nies... czytaj więcej

Niepokojący trend. W śródlądowych wodach zaczyna brakować tlenu

Rozwój rolnictwa i zmiany klimatu powodują, że w wodach śródlądowych ubywa tlenu, a to szkodzi m.in. ekosystemom i jakości wody pitnej. To wynik międzynarodowego badania z udziałem specjalistki z Gdań... czytaj więcej

Zagadkowa wędrówka stada słoni przez Chiny

W minionym roku stado słoni indyjskich wybrało się w daleką wędrówkę. Zwierzęta od tamtej pory przemaszerowały około 500 km od swojego domu, znajdującego się w lasach na południowym zachodzie Chin. Ni... czytaj więcej

Naukowcy przywrócili do życia organizmy zamrożone od 24 tys. lat

Wrotki to pod wieloma względami wyjątkowe organizmy wielokomórkowe. Już wcześniej naukowcy wiedzieli, że są bardzo wytrzymałe i potrafią przetrwać podczas suszy, mrozu, przy braku pożywienia czy niski... czytaj więcej

Blisko 40 proc. zgonów w wyniku upałów to skutek globalnego ocieplenia

Ponad jedna trzecia wszystkich zgonów z powodu fal upałów w ostatnich trzech dekadach to skutek globalnego ocieplenia – wskazują naukowcy. czytaj więcej

Każde miasto posiada swój mikrobiologiczny „odcisk palca”

Każde miasto jest zasiedlone przez niepowtarzalny zestaw mikrobów. Według naukowców to charakterystyczny mikrobiologiczny „odcisk palca”. Jest on tak unikalny, że na podstawie materiału z podeszwy but... czytaj więcej

Topniejąca pokrywa lodowa Grenlandii uwalnia ogromne ilości rtęci

W wodach z topniejącej pokrywy lodowej Grenlandii naukowcy znaleźli ogromne ilości rtęci. Zaobserwowane stężenia są tak duże, że pod tym względem dorównują im jedynie rzeki w przemysłowych regionach C... czytaj więcej

Macierzyństwo w świecie zwierząt

W świecie zwierząt macierzyństwo wygląda różnie. Można spotkać wyrodne matki, które nie przejmują się losem potomstwa, a nawet takie, które potrafią zabić własne dzieci. Ale są też matki, które czule... czytaj więcej

Naukowcy pobili rekord głębokości odwiertu w dnie morskim. „Pierścień ognia” ujawnia tajemnice

Ekipie badaczy z Japonii udało się pobić rekord najgłębszego wiercenia morskiego i najgłębszej wydobytej próbki osadów. Na powierzchnię ziemi trafił 37-metrowy rdzeń, pobrany z poziomu ponad 8 km poni... czytaj więcej

Emisje gazów cieplarnianych powodują kurczenie się stratosfery

Grubość stratosfery zmniejszyła się o 400 metrów od lat 80. XX wieku i zmniejszy się o kolejny kilometr do 2080 roku – ustalili naukowcy. Odpowiadają za to emisje gazów cieplarnianych. Zmiany te mogą... czytaj więcej

PLANETA