PLANETA

Deszczówka na całym świecie nie nadaje się do picia. „Wieczne chemikalia” przekraczają bezpieczne normy

Nowe badania pokazują, że woda deszczowa w większości miejsc na Ziemi zawiera poziomy tzw. „wiecznych chemikaliów”, które znacznie przekraczają dopuszczalne normy bezpieczeństwa. Ale normy w różnych krajach bywają różne – najbardziej restrykcyjne maj... czytaj więcej

Tajemnicze wydłużanie się długości dnia na Ziemi. Naukowcy nie wiedzą dlaczego

Zegary atomowe w połączeniu z precyzyjnymi pomiarami astronomicznymi ujawniły, że długość ziemskiego dnia nagle zaczęła się wydłużać. Naukowcy nie wiedzą dlaczego tak się dzieje. Zjawisko to może mieć... czytaj więcej

Uderzenia gigantycznych meteorytów mogły doprowadzić do powstania kontynentów

Nowe badania dostarczyły dowodów na to, że ziemskie kontynenty powstały w wyniku uderzeń gigantycznych meteorytów. Takie zdarzenia były dość powszechne w ciągu pierwszego miliarda lat historii naszej... czytaj więcej

Gigantyczny piorun, który sięgnął granic kosmosu. Naukowcy bliżej rozwiązania zagadki

Wyładowania atmosferyczne od tysiącleci fascynowały ludzkość. Ogromne ilości energii uderzają z potężną siłą w ziemię i rozświetlają burzowe niebo. Jednak do dziś naukowcy nie rozwikłali wszystkich ta... czytaj więcej

Satelitarny monitoring upraw – czym jest i czy warto z niego korzystać?

Niejeden portal rolniczy zachęca czytelników do korzystania z satelitarnego monitoringu upraw. Ma to przynieść rolnikom szereg korzyści. czytaj więcej

Bocianie gniazda mogą mieć nawet 2-3 metry wysokości i ważyć ponad tonę

Bocianie gniazda mogą mierzyć nawet 2-3 metry wysokości i ważyć ponad tonę. W ich wnętrzu często znajduje się sznurki, folię, a nawet... rękawiczki czy bieliznę - opowiada biolog i ornitolog, Adam Zby... czytaj więcej

Ostatnie pandy Europy. Zidentyfikowano pradawny gatunek blisko spokrewniony z pandą wielką

Skamieniałe zęby znalezione w latach 70. na terenie dzisiejszej Bułgarii należą do nieznanego bliskiego krewnego współczesnej pandy wielkiej – wynika z nowych badań. Jak uważają naukowcy, gatunek ten... czytaj więcej

Bakterie z apetytem na plastik. Mikroby mogą nam pomóc w walce z odpadami z tworzyw sztucznych

Nie od dziś wiemy, że wszechobecne plastikowe odpady stanowią dla ludzkości coraz większe wyzwanie. Szczególnie problematyczny jest w tym kontekście mikroplastik, który może przedostawać się do układó... czytaj więcej

Doskonale zachowane skamieniałości jurajskich stworzeń znalezione na farmie w Wielkiej Brytanii

Na polu jednego z brytyjskich rolników nieopodal Gloucester, gdzie zazwyczaj wypasane jest bydło, naukowcy odkryli prawdziwą skarbnicę skamieniałości sprzed 183 milionów lat. Prehistoryczne stanowisko... czytaj więcej

Kocie feromony — czym są i do czego służą?

Feromony stanowią bardzo ważne narzędzie komunikacyjne w życiu kotów. Służą one między innymi do interakcji zwierzęcia z otoczeniem i mogą wpływać na jego poczucie bezpieczeństwa i ogólne samopoczucie... czytaj więcej