PLANETA

Świnie też potrafią posługiwać się narzędziami

Francuscy naukowcy znaleźli dowody wskazujące na to, że świnie potrafią posługiwać się narzędziami. Zachowania te zaobserwowano w paryskim ogrodzie zoologicznym i były związane z przyjściem na świat młodych. czytaj więcej

Nieznany gatunek sprzed 30 milionów lat zatopiony w bursztynie

W bursztynie znalezionym na Dominikanie naukowcy odkryli nieznany dotąd gatunek o cechach podobnych do niesporczaków i roztoczy. Te malutkie bezkręgowce nie pasują do żadnej znanej rodziny w królestwi... czytaj więcej

Naukowcy „wszczepili” ptakom wspomnienia, by uczyć je śpiewu

Poprzez selektywną aktywację określonych neuronów w mózgach młodych zeberek timorskich, naukowcom udało się „wszczepić” fałszywe wspomnienia i fragmenty melodii, których ptaki nigdy wcześniej nie słys... czytaj więcej

System oczyszczania oceanów z plastikowych śmieci zaczął wyłapywać pierwsze odpadki

Pływające urządzenie stworzone do usunięcia z Oceanu Spokojnego Wielkiej Pacyficznej Plamy Śmieci zaczęło zbierać pierwsze odpadki – poinformowała stojąca za projektem organizacja Ocean Cleanup. czytaj więcej

Badacze poznali sekret niesporczaków, który pozwala im przetrwać w ekstremalnych warunkach

Niesporczaki to wyjątkowo utalentowane stworzenia. Zwłaszcza jeśli chodzi o zdolności do przetrwania. Istoty te tolerują naprawdę ekstremalne warunki, w których większość form życia nie dałaby sobie r... czytaj więcej

Ludzkość emituje 100 razy więcej CO2 niż wszystkie wulkany

Ludzie od początku rewolucji przemysłowej zakłócili naturalny obieg węgla na Ziemi bardziej niż niektóre największe katastrofy, które dotknęły naszą planetę. Międzynarodowy zespół naukowców porównuje... czytaj więcej

Ogromna góra lodowa oderwała się od Antarktydy

Ogromna góra lodowa o masie 315 miliardów ton oderwała się od lodowca szelfowego Amery na Antarktydzie. Góra lodowa nazwana D28 ma 1636 kilometrów kwadratowych i jest mniej więcej wielkości Londynu. czytaj więcej

Ekstremofil zamieszkujący słone wody jeziora Mono ma trzy różne płcie

Kalifornijscy naukowcy odkryli nowy, mikroskopijny gatunek nicienia żyjący w ekstremalnym środowisku jeziora Mono w USA. Nieznany dotąd organizm, tymczasowo nazwany Auanema sp., ma trzy różne płcie, p... czytaj więcej

Nagranie ośmiornicy, która zmienia barwy i wzory podczas snu

Nagranie zrealizowane na potrzeby filmu dokumentalnego o ośmiornicach pokazuje głowonoga o imieniu Heidi, który zmienia kolory podczas snu. Opiekun zwierzęcia, biolog David Scheel, twierdzi, że zmiany... czytaj więcej

Topniejący lodowiec w rejonie Mont Blanc grozi zawaleniem

Włoskie władze zamknęły drogi i ewakuowały schroniska po tym, jak eksperci ostrzegli, że część lodowca masywu Mont Blanc może się osunąć. Lodowiec Planpincieux przechodzi gwałtowną transformację i jeg... czytaj więcej