PLANETA

Dziura ozonowa najmniejsza od ponad 30 lat

Jak podało Copernicus Atmosphere Monitoring Service – europejskie obserwatorium monitorujące warstwę ozonową nad Antarktyką, obecnie dziura ozonowa zajmuje znacznie poniżej połowy obszaru zwykle obserwowanego w połowie września. Eksperci twierdzą, że... czytaj więcej

Nowo zidentyfikowany gatunek salamandry największym płazem na świecie

Wykorzystując DNA z okazów muzealnych zebranych na początku XX wieku, naukowcy z Zoological Society of London (ZSL ) i Muzeum Historii Naturalnej zidentyfikowali dwa nieznane wcześniej gatunki salaman... czytaj więcej

To kości odpowiadają za reakcję w obliczu zagrożenia, nie adrenalina

Wbrew temu, co od wielu lat słyszymy, to nie adrenalina odpowiada za reakcję w obliczu zagrożenia. Tak przynajmniej wynika z nowych badań. Głównym graczem w reakcji „walcz lub uciekaj” może być wytwar... czytaj więcej

Geolodzy odkrywają historię pradawnego kontynentu zakopanego pod Europą

Jak twierdzi międzynarodowa grupa geologów, głęboko pod południową Europą znajduje się pradawny kontynent zwany Wielka Adria. Naukowcy odtworzyli prawie ćwierć miliarda lat historii zaginionego lądu u... czytaj więcej

Ostatnie chwile dinozaurów. Naukowcy odtworzyli dzień, w którym uderzyła asteroida

66 milionów lat temu w Ziemię uderzyła duża asteroida. Kolizja wywołała gigantyczną katastrofę, w wyniku której wymarło około 75 proc. gatunków roślin i zwierząt. Naukowcom udało się odtworzyć to, co... czytaj więcej

Tyranozaur miał w głowie... klimatyzację

Potężny tyranozaur, jeden z największych drapieżników w dziejach, miał w głowie... klimatyzator. Nowe badania sugerują, że dwa otwory w górnej części czaszki dinozaura prawdopodobnie odgrywały rolę w... czytaj więcej

Skamielina sprzed 550 mln lat pokazuje, że pradawne stworzenia potrafiły chodzić

Naukowcy znaleźli niezwykle rzadką skamielinę martwego organizmu wraz ze śladami, które po sobie zostawił. Okaz liczy 550 milionów lat i wskazuje na ruch postępowy. To jeden z najwcześniejszych przykł... czytaj więcej

Badacze wlecieli w oko huraganu Dorian. Nagrania z wnętrza

Piloci amerykańskich sił powietrznych wraz z naukowcami znajdującymi się na pokładzie specjalnie przystosowanych samolotów wlecieli do środka huraganu Dorian. We wnętrzu huraganu warunki wydają się by... czytaj więcej

Ekspertka: zmiany klimatyczne nie są kwestią odległej przyszłości

Analiza wpływu obserwowanych zmian klimatycznych na wielkość powodzi na terenie Europy wykazała, że że zmiany przepływów maksymalnych rocznych w ostatnich 50 latach można przypisać zmianom klimatu. Sk... czytaj więcej

Żywe mikroorganizmy znalezione 2,5 kilometra pod ziemią

Na terenie kopalni Kidd Creek w Kanadzie, 2,5 kilometra pod powierzchnią Ziemi, naukowcy znaleźli żywe mikroorganizmy. Odkrycia te dostarczają dowodów na istnienie głęboko pod ziemią rozległej biosfer... czytaj więcej