PLANETA

Na Morzu Śródziemnym powstała wyspa odpadów z tworzyw sztucznych

Naukowcy zauważyli, że między Korsyką a Elbą zgromadziło się duże skupisko odpadów z tworzyw sztucznych. Wyspa śmieci ma kilka kilometrów średnicy. Badacze uważają, że skupisko jest tylko „tymczasową strefą akumulacji”. czytaj więcej

Odkryto skamieniałości najstarszego grzyba na Ziemi. Ma około miliarda lat

Mikroskopijne skamieliny znalezione w błocie na Wyspie Wiktorii wchodzącej w skład Archipelagu Arktycznego są pozostałościami najstarszego znanego grzyba na Ziemi - przekonują badacze. Naukowcy oszaco... czytaj więcej

Matki bonobo wywierają presję na swoich synów w nadziei na wnuki

Matki szympansów karłowatych – bonobo - naciskają na swoje męskie potomstwo, by się rozmnażało. Robią to jawnie, bez ogródek, bywa nawet, że walczą z samcami, które rywalizują o tę samą partnerkę, co... czytaj więcej

Stężenie CO2 w atmosferze osiągnęło rekordowy poziom

Po raz pierwszy w historii ludzkości stężenie CO2 w atmosferze przekroczyło 415 ppm. Taką wartość zarejestrowały czujniki w stacji pomiarowej Mauna Loa na Hawajach. czytaj więcej

Plastikowe śmieci w oceanach szkodzą bakteriom wytwarzającym tlen

Dziesięć procent tlenu, którym oddychamy, pochodzi od jednego rodzaju bakterii - Prochlorococcus - zamieszkującej morza i oceany. Badania laboratoryjne wykazały, że tworzywa sztuczne, które w coraz wi... czytaj więcej

Organizmy przybrzeżne sprzed 99 milionów lat zachowane w bursztynie

Naukowcy znaleźli doskonale zachowane w bursztynie szczątki organizmów morskich. To bardzo rzadkie znalezisko. Większość okazów uwięzionych w bursztynie to organizmy lądowe. Znalezisko liczy sobie oko... czytaj więcej

Nawet milion gatunków zagrożonych wyginięciem z winy człowieka

Blisko milion gatunków roślin i zwierząt jest zagrożonych wyginięciem z powodu działalności człowieka – tak wynika z raportu Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Ser... czytaj więcej

Niesporczaki nie starzeją się w stanie ekstremalnego odwodnienia

Wrotki, nicienie i niesporczaki to bezkręgowce, u których zatrzymanie lub ekstremalne spowolnienie procesu starzenia zachodzi w stanie anhydrobiozy, czyli obniżenia aktywności życiowej wskutek braku w... czytaj więcej

W oceanicznych głębiach odkryto prawie 200 tysięcy wirusów

Niewiele wiadomo o życiu w oceanach. Pokazują to wyniki kilkuletnich badań oceanograficznych, w których międzynarodowa grupa naukowców zidentyfikowała blisko 200 tysięcy wirusów żyjących w morskich gł... czytaj więcej

Szczątki mięsożernego ssaka większego od niedźwiedzia polarnego odkryte w… muzeum

W jednej z szuflad Narodowego Muzeum w Kenii ponownie odkryto szczątki ogromnego, mięsożernego ssaka, który 22 miliony lat temu przemierzał tereny dzisiejszej Kenii. Bestia była większa od niedźwiedzi... czytaj więcej