NOWE TECHNOLOGIE

Inteligentna gleba, która sama się nawadnia

Wzbogacając glebę specjalnym hydrożelem można uzyskać większe plony przy użyciu mniejszej ilości wody. Ta inteligentna gleba, jak nazwali ją jej twórcy, może utrzymywać rośliny lepiej nawodnione i zapewniać kontrolowane uwalnianie składników odżywczy... czytaj więcej

Proteza nogi sterowana przez układ nerwowy

Nowa proteza nogi kontrolowana bezpośrednio przez układ nerwowy pozwala osobom po amputacji szybciej chodzić i łatwiej omijać przeszkody. Umożliwia też na odczuwanie położenia kończyny w przestrzeni. czytaj więcej

Kolejne opóźnienia w projekcie ITER. Największy reaktor termojądrowy ruszy później niż planowano

Kluczowy element największego na świecie reaktora fuzyjnego ITER został w końcu ukończony. Niedawno w projekcie wartym ponad 20 miliardów euro zainstalowano ostatnią cewkę magnetyczną. Ale sam reaktor... czytaj więcej

Twarz robota ze specjalnie zaprojektowaną skórą z komórek ludzkich

Japońscy naukowcy opracowali niezwykle realistyczną skórę dla robotów. Zaprojektowana tkanka składa się z hodowanych w laboratorium ludzkich komórek skóry i zawiera odpowiednik więzadeł, które utrzymu... czytaj więcej

Odnawialne źródło energii, które produkuje czystą energię i pochłania CO2 z atmosfery

Konieczność odejścia od paliw kopalnych do bardziej zrównoważonej produkcji energii skłoniła naukowców do badania różnych alternatywnych metod jej pozyskiwania. Uczeni w niedawnych badaniach przyglądn... czytaj więcej

16 organoidów mózgu połączonych w biokomputer

Szwajcarscy naukowcy stworzyli pierwszy na świecie „żywy komputer” wykonany z tkanki ludzkiego mózgu. Składa się z 16 organoidów mózgu, czyli skupisk komórek mózgowych wyhodowanych w laboratorium. Dzi... czytaj więcej

Paliwo z dwutlenku węgla

Naukowcy z Polski oraz Japonii badają koncepcję reaktorów chemicznych, które byłyby zdolne przekształcać dwutlenek węgla emitowany przez małe kotły w użyteczny produkt, taki jak metan. Uczeni chcą teg... czytaj więcej

Farba, która sama się oczyści pod wpływem światła i do tego usunie zanieczyszczenia z powietrza

Świeżo pomalowana na biało ściana budynku nie pozostaje biała na zawsze. Na jej powierzchni gromadzą się różne substancje z powietrza i z biegiem czasu kolor się zmienia, co wymaga ponownego malowania... czytaj więcej

Bezinwazyjna metoda pozwala sparaliżowanym na częściowe odzyskanie możliwości poruszania rękami

Nowe urządzenie wykorzystujące impulsy elektryczne w połączeniu z terapią zajęciową może częściowo przywrócić możliwość ruchu osobom sparaliżowanym od szyi w dół. 43 osoby z 60, u których testowano ro... czytaj więcej

Sztuczna inteligencja oszukuje. Naukowcy pokazują jak

Wraz ze wzrostem zaawansowania systemów sztucznej inteligencji rośnie także ich zdolność do oszukiwania. Naukowcy niedawno opublikowali obszerną pracę, gdzie analizują przypadki, w których systemy szt... czytaj więcej

NOWE TECHNOLOGIE