KOSMOS

Młody Jowisz mógł wchłonąć masywną planetę

Nowe badania sugerują, że Jowisz we wczesnej historii Układu Słonecznego mógł czołowo zderzyć się z formującą się masywną planetą. Taki scenariusz może wyjaśniać zagadkowe odczyty grawitacyjne sondy Juno, które wskazują, że jądro Jowisza jest mniej... czytaj więcej

Ciemna materia jest starsza niż Wielki Wybuch?

Ciemna materia, która według naukowców może stanowić nawet około 80 proc. masy Wszechświata, to jedna z największych zagadek we współczesnej fizyce. Naukowcy nie wiedzą, czym dokładnie jest i jak pows... czytaj więcej

Nagła zmiana jasności w otoczeniu czarnej dziury w sercu naszej galaktyki

Supermasywna czarna dziura w centrum naszej Galaktyki, a właściwie to otaczający ją dysk gazów i pyłów, nagle, w ciągu zaledwie dwóch godzin, zwiększył swoją jasność aż 75 razy. Astronomowie nie wiedz... czytaj więcej

Dziś w nocy maksimum aktywności roju Perseidów

W nocy z poniedziałku na wtorek swoje maksimum osiągnie rój Perseidów. To jeden z najintensywniejszych i najbardziej widowiskowych rojów meteorytów. Zbliżająca się pełnia może utrudnić obserwacje, ale... czytaj więcej

Gdzie rodzą się czarne dziury?

Czarne dziury należą do jednych z najbardziej zagadkowych obiektów we Wszechświecie i wciąż jest wiele kwestii, których o nich nie wiemy, chociażby jak powstają i jak ewoluują. Naukowcy opracowali now... czytaj więcej

Ślady ogromnego tsunami na Marsie

Dzisiaj Mars jest suchą, czerwoną pustynią, ale w przeszłości na jego powierzchni były rzeki, jeziora, a nawet morza. Zespół naukowców z Francji, Australii i Hiszpanii znalazł ślady sugerujące, że ude... czytaj więcej

Astronomowie zlokalizowali jedną z największych czarnych dziur

Zespół astronomów z Instytutu Maxa Plancka w Niemczech odkrył jedną z największych czarnych dziur, jakie kiedykolwiek znaleziono. Obiekt znajduje się około 700 milionów lat świetlnych od nas w galakty... czytaj więcej

Życie na Księżycu? Tysiące niesporczaków mogło przetrwać katastrofę izraelskiej sondy

Izraelski statek kosmiczny Bereszit rozbił się na Księżycu podczas nieudanej próby lądowania 11 kwietnia. Mógł pozostawić po sobie coś więcej niż tylko stos złomu. Sonda miała na pokładzie tysiące nie... czytaj więcej

Co się stanie, jeśli w Ziemię uderzy asteroida?

Pod koniec lipca w pobliżu Ziemi przemknęła asteroida 2019 OK. Gdyby miała uderzyć w Warszawę, zagrożona byłaby cała centralna Polska. Po uderzeniu asteroidy powstałby krater o średnicy kilku km i do... czytaj więcej