KOSMOS

Uśpione wirusy aktywują się podczas lotów kosmicznych

Testy pokazały, że uśpione herpeswirusy reaktywowały się u ponad połowy astronautów, którzy przebywali w przestrzeni kosmicznej. Według NASA, może to stwarzać poważne problemy dla długotrwałych załogowych misji kosmicznych. czytaj więcej

Odkryto 83 supermasywne czarne dziury we wczesnym Wszechświecie

Międzynarodowy zespół astronomów odkrył 83 kwazary we wczesnym Wszechświecie, w czasach, gdy ten miał zaledwie jedną dziesiątą obecnego wieku. Kwazary te zasilane supermasywnymi czarnymi dziurami dają... czytaj więcej

Teleskop Hubble’a zrobił zdjęcie zderzających się galaktyk

Kosmiczny Teleskop Hubble’a wykonał zdjęcie dwóch zderzających się galaktyk w gwiazdozbiorze Herkulesa. Galaktyki te, znane pod nazwą NGC 6052, w odległej przyszłości staną się jedną galaktyką. czytaj więcej

Zaobserwowano ruch cząsteczek wody na Księżycu

Dzięki należącej do NASA sondzie Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) naukowcy zaobserwowali poruszające się po dziennej stronie Księżyca cząsteczki wody. czytaj więcej

Naukowcy znaleźli ślady gigantycznej burzy słonecznej sprzed 2600 lat

W rdzeniach lodowych pozyskanych na Grenlandii szwedzcy badacze znaleźli ślady gigantycznej burzy słonecznej, która miała miejsce ponad 2600 lat temu. Zdarzenie to było około 10 razy większe niż jakak... czytaj więcej

Udany lot testowy statku SpaceX. Kapsuła Crew Dragon powróciła na Ziemię

Po udanym dokowaniu do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej załogowa wersja kapsuły Dragon opracowana przez firmę SpaceX pomyślnie przeszła najważniejszy test, czyli powrót na Ziemię. czytaj więcej

Ile waży Droga Mleczna? Naukowcy dokonali precyzyjnych pomiarów naszej galaktyki

Astronomowie poinformowali o wykonaniu najdokładniejszych do tej pory pomiarów masy Drogi Mlecznej. Obliczenia te uwzględniają gwiazdy i planety, pył i gaz oraz supermasywną czarną dziurę w centrum na... czytaj więcej

Zniszczenie asteroidy lecącej ku Ziemi będzie trudniejsze, niż wcześniej sądzono

Korzystając z nowej metody modelowania komputerowego oraz najnowszych ustaleń na temat procesów pękania skał, naukowcy z Johns Hopkins University dowiedli, że zniszczenie znajdującej się na kursie kol... czytaj więcej

JAXA opublikowała nagranie z lądowania na asteroidzie Ryugu

22 lutego japońska sonda Hayabusa 2 na kilka chwil dotknęła asteroidy Ryugu, by pobrać próbki z jej powierzchni. Agencja JAXA opublikowała krótkie nagrania wideo ze zmontowane ze zdjęć wykonanych podc... czytaj więcej

Polski Kret natrafił na przeszkodę podczas wbijania się w marsjański grunt

Wykonany przez polskich inżynierów mechanizm wbijający sondy do pomiaru strumienia ciepła (HP3) z wnętrza Marsa rozpoczął pracę i niemal natychmiast natrafił na przeszkodę. Do tej pory urządzenie wbił... czytaj więcej