KOSMOS

Sonda Parker Solar Probe przetrwała pierwsze bliskie spotkanie ze Słońcem

Sonda Parker Solar Probe przetrwała pierwsze bliskie podejście do Słońca – poinformowała NASA. Statek zbliżył się na odległość 24 milionów kilometrów do naszej gwiazdy – to znacznie bliżej, niż jakikolwiek inny pojazd kosmiczny zbudowany przez człowi... czytaj więcej

Nowy Niebiański Pałac – Chiny prezentują moduł przyszłej stacji kosmicznej

Podczas Airshow China zaprezentowano moduł centralny stałej załogowej stacji kosmicznej, która w przyszłości może zastąpić Międzynarodową Stację Kosmiczną. Ma długość 17 metrów, waży 54 tony i może po... czytaj więcej

Odkryto jedną z najstarszych gwiazd we Wszechświecie

Astronomowie odkryli małą gwiazdę, które może być jedną z najstarszych gwiazd we Wszechświecie. Powstała prawdopodobnie tuż po Wielkim Wybuchu. czytaj więcej

Rosjanie ustalili przyczyny awarii Sojuza MS-10

Uszkodzony czujnik rakiety pomocniczej – to według rosyjskich śledczych było przyczyną awaryjnego lądowania statku Sojuz MS-10, który miał zabrać dwóch astronautów na pokład Międzynarodowej Stacji Kos... czytaj więcej

Sonda Dawn wyczerpała zapasy paliwa. Misja do pasa planetoid dobiegła końca

Klika dni po informacji o zakończeniu misji Kosmicznego Teleskopu Keplera kolejna misja NASA dobiegła końca. Eksplorację pasa planetoid zakończyła sonda Dawn, w której, tak jak w przypadku teleskopu K... czytaj więcej

Pierwsze szczegółowe obserwacje materii orbitującej blisko czarnej dziury

Nowe obserwacje dokonane za pomocą należącego do ESO niezwykle czułego instrumentu GRAVITY, pokazały obłok gazu pędzący z prędkością około 30 proc. prędkości światła na kołowej orbicie tuż nad horyzon... czytaj więcej

Koniec misji Kosmicznego Teleskopu Keplera

Po dziewięciu latach pracy i odkryciu tysięcy planet pozasłonecznych NASA podjęła decyzję o wyłączeniu Kosmicznego Teleskopu Keplera. Teleskop wyczerpał paliwo potrzebne do dalszych operacji naukowych... czytaj więcej

Potwierdzono istnienie księżyców Kordylewskiego

Astronomowie od dziesięcioleci spekulowali na temat obłoków pyłu mających znajdować się w punktach Lagrange’a. Jako pierwszy ich istnienie zasugerował polski astronom Kazimierz Kordylewski w 1961 roku... czytaj więcej

Dziwna chmura na Marsie dostrzeżona w okolicach wulkanu

Na zdjęciach wykonanych przez sondę Mars Express widać nad szczytem starego, marsjańskiego wulkanu ciągnącą się na setki kilometrów chmurę. Na pierwszy rzut oka wygląda jak pióropusz pyłów po erupcji... czytaj więcej

Teleskop Hubble'a i obserwatorium Chandra wznawiają obserwacje

Po awarii dwóch należących do NASA teleskopów – Kosmicznego Teleskopu Hubble’a oraz Obserwatorium Rentgenowskiego Chandra, operacje naukowe przeprowadzana z ich pomocą zostały wstrzymane. Społeczność... czytaj więcej