KOSMOS

Teleskop TESS zarejestrował eksplozję komety

Przy użyciu teleskopu TESS astronomowie uchwycili spontaniczną eksplozji komety. Sekwencja obrazów gwałtownej emisji pyłu, lodu i gazów komety 46P/Wirtanen została zarejestrowana pod koniec ubiegłego roku. Jest to jak dotąd najbardziej kompletna i sz... czytaj więcej

Odkryto planetę krążącą wokół martwej gwiazdy

Korzystając z teleskopu VLT astronomowie odkryli dużą planetę krążącą wokół białego karła, pozostałości po gwieździe podobnej do Słońca. Planeta krąży w tak bliskiej odległości martwej gwiazdy, że poz... czytaj więcej

Parker Solar Probe ujawnia nieznane wcześniej szczegóły dotyczące Słońca

Wysłana w ubiegłym roku w podróż w kierunku Słońca sonda Parker Solar Probe okrążyła naszą gwiazdę już dwukrotnie. Znalazła się bliżej Słońca niż jakikolwiek satelita w historii, zbierając przy tym be... czytaj więcej

NASA znalazła szczątki indyjskiego lądownika na Księżycu. Pomógł astronom-amator

Od momentu nieudanej próby lądowania z początku wrześniu astronomowie szukali na Księżycu pozostałości po lądowniku Vikram z indyjskiej misji Chandrayaan-2. Udało się to dzięki pomocy informatyka i as... czytaj więcej

Wokół czarnych dziur mogą powstawać planety?

W ciągu ostatnich 25 lat naukowcy odkryli planety w najbardziej osobliwych i ekstremalnych środowiskach. To zmusza do postawienia pytania: jakie warunki są zbyt ekstremalne dla formowania się planet?... czytaj więcej