KOSMOS

Wodne światy mogą być powszechne we Wszechświecie

Planety pozasłonecze z dużą ilością wody mogą być znacznie bardziej powszechne, niż wcześniej sądziliśmy – twierdzą naukowcy. Badacze wykazali, że woda może być głównym składnikiem egzoplanet, które są od dwóch do czterech razy większe od Ziemi. czytaj więcej

Sonda New Horizons wykryła poświatę na skraju Układu Słonecznego

Sonda New Horizons zaobserwowała ultrafioletową poświatę, która zdaje się emanować ze „ściany” wodoru znajdującej się na samym brzegu Układu Słonecznego. Badacze uważają, że struktura ta jest zewnętrz... czytaj więcej

Sonda, która „dotknie” Słońce. Rusza długo oczekiwana misja NASA

Na sobotę 11 sierpnia NASA zaplanowała start misji Parker Solar Probe, która ma „dotknąć Słońca”. Sonda podczas najbliższego podejścia znajdzie się w odległości zaledwie sześciu milionów kilometrów od... czytaj więcej

Meteoryt, który pamięta czasy sprzed powstania Ziemi

Jak powstały planety? To pytanie nurtuje naukowców od lat i jest brakującym elementem układanki w ewolucji Układu Słonecznego. Nieco światła na tą kwestię rzuciły badania najstarszego meteorytu magmow... czytaj więcej

Perseidy 2018. Zbliża się maksimum roju

Każdego roku w wakacje orbitę Ziemi przecinają szczątki komety 109P/Swift-Tuttle, a to oznacza, że znowu będziemy mogli podziwiać deszcz meteorów. Maksimum roju Perseidów przypadnie na noc z 12 na 13... czytaj więcej

Nowy teleskop TESS zarejestrował przelot małej komety

Nowy teleskop NASA TESS jeszcze na dobre nie zaczął skanowania nieba w poszukiwaniu planet pozasłonecznych, a już przesłał ciekawe nagranie z przelotu małej komety. Nagranie zostało zarejestrowane prz... czytaj więcej

Pierwsza detekcja radioaktywnej cząsteczki w przestrzeni kosmicznej

Astronomowie dokonali pierwszej jednoznacznej detekcji radioaktywnej cząsteczki w przestrzeni międzygwiezdnej. Izotop glinu został wyrzucony w przestrzeń po kolizji dwóch gwiazd, a odkrył go zespół ba... czytaj więcej

Masywny obiekt w sąsiedztwie Układu Słonecznego zaintrygował badaczy

W naszym gwiezdnym sąsiedztwie unosi się intrygujący obiekt kilkanaście razy bardziej masywny od Jowisza z zadziwiająco silnym polem magnetycznym. czytaj więcej

Dwa meteoryty uderzyły w Księżyc

17 i 18 lipca w Księżyc uderzyły dwa meteoryty. Te dwa wydarzenia miały miejsce niemal dokładnie w odstępie 24 godzin. Badacze uważają, że mają tę samą przyczynę - to pozostałości fragmentów komety. czytaj więcej

Poszukiwanie życia poza Ziemią. Zidentyfikowano najbardziej obiecujące egzoplanety

Naukowcy zidentyfikowali grupę planet poza naszym Układem Słonecznym, gdzie istnieją takie same chemiczne warunki, które mogły doprowadzić do powstania życia na Ziemi. czytaj więcej