Poszukiwania dawno utraconego rodzeństwa naszego Słońca

Międzynarodowa grupa astronomów prowadzona przez naukowców z Uniwersytetu w Sydney dokonała analizy składu chemicznego ponad 340 tysięcy gwiazd w Drodze Mlecznej. Celem badania jest poszukiwanie rodzeństwa naszego Słońca rozproszonego po galaktyce. czytaj więcej

Naukowiec z Wrocławia dokonał pierwszej obserwacji nowego cyklu słonecznego

Polski astronom jako pierwszy zaobserwował na powierzchni Słońca bardzo małą plamę widoczną tylko przez kilkanaście godzin. Jednak jej pojawienie się oznacza początek nowego cyklu aktywności słoneczne... czytaj więcej

TESS już w kosmosie. Wkrótce rozpocznie poszukiwania nowych światów

Satelita NASA TESS rozpoczął misją poszukiwania planet pozasłonecznych. Start odbył się z dwudniowym opóźnieniem. Naukowcy oczekują, że dzięki tej misji zlokalizują tysiące nieznanych dotąd egzoplanet... czytaj więcej

Meteoryt pochodzący z nieistniejącej już w naszym Układzie Słonecznym planety

Nowa analiza meteorytu Almahata Sitta przeprowadzana przez międzynarodowy zespół naukowców sugeruje, że diamenty w nim znalezione, powstały w czasie, gdy formował się Układ Słoneczny i stało się to pr... czytaj więcej

Nadchodzi maksimum aktywności roju Lirydów

Podczas zbliżającego się weekendu na niebie będzie można oglądać tzw. spadające gwiazdy. Swoją aktywność będzie miał rój Lirydów. Rój ten związany jest z kometą Thatchera i jego aktywność wypada co ro... czytaj więcej

Start misji TESS przełożony

Start misji TESS zaplanowany na noc z 16 na 17 kwietnia został anulowany. Firma SpaceX, której rakieta Falcon 9 ma wynieść teleskop poinformowała o konieczności przeprowadzenia dodatkowej analizy kont... czytaj więcej

Dziś w nocy planowany start misji TESS, która poszuka egzoplanet

Na dziś w nocy zaplanowano wyniesienie w przestrzeń kosmiczną teleskopu TESS, który posłuży do poszukiwania planet pozasłonecznych. Teleskop poleci w kosmos na szczycie rakiety Falcon 9 firmy należące... czytaj więcej

Nazwano struktury na Charonie. Jeden krater nosi imię bohatera opowiadań Lema

Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IAU) nadała oficjalne nazwy strukturom na powierzchni największego księżyca Plutona – Charona. Nazwami uwieczniono legendarnych odkrywców i wizjonerów, tych prawdziw... czytaj więcej

Lot nad cyklonami Jowisza w podczerwieni. Nowe dane od sondy Juno

Naukowcy pracujący przy misji Juno stworzyli trójwymiarowy film przedstawiający gęsto upakowane cyklony i antycyklony, które przenikają przez regiony bieguna północnego Jowisza. Podczas spotkania we W... czytaj więcej

Nowe wideo NASA. Wycieczka po Księżycu w 4K

Dzięki danym dostarczonym przez sondę Lunar Reconnaissance Orbiter specjaliści z NASA przygotowali fascynującą wideo – wirtualną wycieczkę po Księżycu w rozdzielczości 4K. czytaj więcej