KOSMOS

Pierwsza w historii obserwacja gwiazdy rozrywanej na strzępy przez czarną dziurę

Astronomowie zaobserwowali powstawanie i ekspansję szybko poruszającego się strumienia wyrzucanego materiału, gdy potężna grawitacja supermasywnej czarnej dziury rozerwała gwiazdę błąkającą się zbyt blisko niej. To pierwsza w historii bezpośrednia ob... czytaj więcej

Materia organiczna na Ceres może być bardziej obfita niż wcześniej sądzono

W zeszłym roku naukowcy z misji Dawn ogłosili wykrycie materiału organicznego na powierzchni planety karłowatej Ceres. Nowa analiza danych z sondy sugeruje, że substancji organicznych może tam być zna... czytaj więcej

Łazik Opportunity walczy z potężną burzą pyłową. Obawy NASA

NASA poinformowała, że łazik Opportunity znajduje się w samym środku ogromnej burzy pyłowej pokrywającej jedną czwartą planety. Zespół zajmujący się łazikiem stracił z nim kontakt i badacze obawiają s... czytaj więcej

Odkryto układ słoneczny z trzema planetami podobnymi do Ziemi

Astronomowie odkryli dwa nieznane dotąd systemy planetarne, z których jeden zawiera trzy planety podobne do Ziemi. Jedna z tych planet ma niemal takie same rozmiary, jak nasza planeta, a pozostałe dwi... czytaj więcej

Tajemnicze obiekty w pobliżu czarnej dziury w centrum Drogi Mlecznej

Astronomowie odkryli kilka dziwacznych obiektów w centrum naszej galaktyki, które ukrywają swoją prawdziwą tożsamość za zasłoną dymną. Wyglądają jak wielkie chmury gazu i pyłu, ale zachowują się jak g... czytaj więcej

Łazik Curiosity znalazł na Marsie materię organiczną

NASA poinformowała o odkryciu przez łazik Curiosity szeregu związków organicznych na powierzchni Marsa oraz sezonowych fluktuacji metanu w atmosferze planety. To jak dotąd najsilniejsze dowody na to,... czytaj więcej

Księżyce 121 egzoplanet idealnym miejscem do poszukiwania życia

Astronomowie zidentyfikowali 121 gazowych olbrzymów, których księżyce mogą być idealnym miejscem do poszukiwania życia pozaziemskiego. czytaj więcej

Nowa misja NASA. Sonda IMAP zbada obrzeża Układu Słonecznego

NASA ogłosiła plany nowej misji nazwanej IMAP, której celem będzie zbadanie, w jaki sposób przybywające z przestrzeni międzygwiezdnej cząstki wchodzą w interakcje z ochronną osłoną naszego Słońca - he... czytaj więcej

Dzień na Ziemi będzie coraz dłuższy dzięki wpływowi Księżyca

Dni na Ziemi będą coraz dłuższe, a to wszystko za sprawą Księżyca, który wpływa na rotację naszej planety – informują amerykańscy badacze. Z ich analiz wynika, że 1,4 miliarda lat temu doba była znacz... czytaj więcej

Metanowe wydmy dostrzeżone na Plutonie

Naukowcy znaleźli ślady wydm zamarzniętego metanu na Plutonie. Badania sugerują, że odległy świat jest bardziej dynamiczny, niż wcześniej sądzono. czytaj więcej