KOSMOS

Mars jest aktywny sejsmicznie. Nowe dane z misji InSight

Dane z lądownika misji InSight, który od końca 2018 roku znajduje się na Marsie wskazują, że Czerwona Planeta jest aktywna sejsmicznie. Odkrycia opisane w serii artykułów naukowych opartych na danych z pierwszych 10 miesięcy trwania misji ujawniają,... czytaj więcej

Nie żyje Katherine Johnson, ikona NASA. "Pomogła poszerzyć granice kosmosu"

W poniedziałek w wieku 101 lat zmarła Katherine Johnson, czarnoskóra matematyczka z NASA. To jej obliczenia umożliwiły załogowe loty kosmiczne amerykańskich astronautów oraz lądowanie na Księżycu. NAS... czytaj więcej

Cztery propozycje przyszłych misji NASA. Wśród nich badania Wenus, Io i Trytona

NASA ogłosiła, że celem kolejnej misji realizowanej w ramach programu Discovery będzie Io – jeden z księżyców Jowisza, Tryton – największy księżyc Neptuna lub jedna z dwóch misji na bliźniaczkę Ziemi,... czytaj więcej

Dziwne zachowanie Betelgezy. Po spadku jasności zauważono zmianę kształtu gwiazdy

Gwiazda Betelgeza – czerwony nadolbrzym w gwiazdozbiorze Oriona – znacznie pociemniała końcem ubiegłego roku. Obecnie ma około 36 proc. swojej normalnej jasności. Astronomowie nie wiedzą, co jest przy... czytaj więcej

Najbliższy gazowy olbrzym w wieku niemowlęcym

330 lat świetlnych od Ziemi astronomowie dostrzegli egzoplanetę, gazowego olbrzyma w wieku niemowlęcym. To najmłodsza i zarazem najbliższa nam planeta tego typu. Odkrycie to może pomóc badaczom pozysk... czytaj więcej

Odkryto pierwszy regularnie powtarzający się sygnał FRB

Przeglądając dane z radioteleskopu CHIME astronomowie natrafili na sygnał FRB (szybki błysk radiowy – fast radio burst), który powtarza się w regularnym 16-dniowym cyklu. Sygnał pochodzi z galaktyki o... czytaj więcej

Wystartowała sonda Solar Orbiter z misją do biegunów Słońca

Rakieta Atlas V z powodzeniem wyniosła w przestrzeń kosmiczną sondę Solar Orbiter. Wspólna misja ESA i NASA ma na celu zbadanie i wykonanie zdjęć słabo widocznych z Ziemi biegunów Słońca. Uczeni mają... czytaj więcej

Koniec misji Kosmicznego Teleskopu Spitzera

Po ponad 16 latach spędzonych na orbicie NASA wycofała z eksploatacji Kosmiczny Teleskop Spitzer. W dniu wczorajszym, 30 stycznia 2020 roku, kontrola misji pobrała ostatnie dane i wysłała komendę, aby... czytaj więcej

Nowy teleskop słoneczny wykonał najbardziej szczegółowe zdjęcia powierzchni Słońca

Niedawno oddany do użytku Daniel K. Inouye Solar Telescope wykonał najdokładniejsze jak dotąd zdjęcia powierzchni Słońca. Widać na nich z niespotykaną dotąd szczegółowością struktury na powierzchni na... czytaj więcej

KELT-9b - najgorętsza znana planeta. Ma temperatury wyższe niż na niektórych gwiazdach

KELT-9b jest niezwykłą planetą. To gazowy olbrzym, który krąży bardzo blisko swojej gwiazdy macierzystej. Ciasna orbita sprawia, że temperatura na powierzchni planety wynosi aż 4300 stopni Celsjusza –... czytaj więcej

KOSMOS