KOSMOS

Pierwsza kometa międzygwiezdna ma zaskakująco znajome cechy

Drugi międzygwiezdny przybysz w naszym systemie planetarnym, kometa 2I/Borysow odkryta przez astronoma-amatora Giennadija Borysowa, została wyrzucona z innego układu gwiezdnego, ale ma cechy zaskakująco podobne do obiektów w Układzie Słonecznym - wsk... czytaj więcej

Pierwsze mięso wyhodowane w laboratorium w kosmosie

Izraelski startup technologiczny Aleph Farms wyhodował mięso na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Nowa technologia może odmienić sposób odżywiania się astronautów i zapewnić źródło białka dla dalekic... czytaj więcej

Narodziny układu podwójnego gwiazd uchwycone na zdjęciu

Astronomowie uzyskali obrazy w wysokiej rozdzielczości układu podwójnego gwiazd we wczesnych stadium formowania się. Zdjęcia przedstawiają dwie niemowlęce gwiazdy oraz dyski gazu i pyłu, w których wzr... czytaj więcej

Curiosity znajduje ślady słonych jezior na Marsie

Łazik Curiosity, który eksploruje krater Gale na Marsie, zebrał nowe dowody wskazujące na istnienie w tym miejscu słonego jeziora lub kilku jezior około 3,7 miliarda lat temu. czytaj więcej

Odkryto 20 nowych księżyców Saturna

Przy pomocy teleskopu Subaru naukowcy odkryli 20 nieznanych wcześniej księżyców krążących wokół Saturna. To sprawia, że Saturn ma w sumie 82 znane nam księżyce, najwięcej w Układzie Słonecznym. czytaj więcej

Kolejne związki organiczne znalezione w materii wyrzucanej z Enceladusa

Naukowcy znaleźli nowe rodzaje związków organicznych w pióropuszach materii wystrzeliwanej w kosmos z lodowego księżyca Saturna – Enceladusa. Odkrycia są wynikiem analizy danych zebranych przez sondę... czytaj więcej

Instrumenty misji InSight rejestrują wstrząsy sejsmiczne oraz inne marsjańskie dźwięki

Wyjątkowo czuły sejsmometr dostarczony na Marsa razem z misją InSight zarejestrował pomruki wstrząsów sejsmicznych na Marsie. Do tej pory udało się nagrać ponad takich 100 zdarzeń, ale uczeni twierdzą... czytaj więcej

Dziewiąta Planeta może być w rzeczywistości czarną dziurą

Hipotetyczna Dziewiąta Planeta, która czai się gdzieś na zewnętrznych rubieżach Układu Słonecznego, może wcale nie być planetą. Nowe badania sugerują, że ten tajemniczy i wciąż nieodkryty obiekt może... czytaj więcej

Elon Musk zaprezentował statek, który ma zabrać ludzi na Marsa

Elon Musk zaprezentował prototyp statku kosmicznego Starship Mark 1, który został zaprojektowany do załogowych lotów na Księżyc, Marsa i w inne miejsca w Układzie Słonecznym. Maszyna pokazana przez Mu... czytaj więcej

Ekspertka: życie na Ziemi jest zagrożone; warto pomyśleć o zamieszkaniu na innych planetach

Ziemia jest w tej chwili jedyną planetą, na której żyją ludzie. To niedobrze, bo jest ona zagrożona m.in. przez zjawiska kosmiczne. Warto pomyśleć o dywersyfikacji ryzyka i o zamieszkaniu np. na Marsi... czytaj więcej