KOSMOS

Astronomowie znaleźli trzy gwiazdy „zombie”, które wróciły do życia po supernowej

Naukowcy dostrzegli trzy gwiazdy, które w jakiś sposób przetrwały potężną eksplozją zwaną supernową, która zazwyczaj oznacza koniec życia gwiazdy. Astronomowie uważają, że może to być zupełnie nowa klasa gwiazd. czytaj więcej

Zaobserwowano dysk wokół czarnej dziury, którego istnienie przeczy aktualnym modelom

W odległości 130 milionów lat świetlnych od nas, w galaktyce spiralnej NGC 3147, astronomowie dostrzegli dysk materii wściekle wirujący wokół czarnej dziury. Problem polega na tym, że w oparciu o aktu... czytaj więcej

Nowy pomysł na uczynienie z Marsa planety nadającej się do zamieszkania

Naukowcy sądzą, że znaleźli materiał, który pozwoli uczynić z Marsa planetę nadającą się do zamieszkania przez ludzi. Badacze sugerują, że arkusze z aerożelu krzemionkowego naśladowałyby ziemski efekt... czytaj więcej

We wtorek dojdzie do częściowego zaćmienia Księżyca

We wtorkowy wieczór 16 lipca dojdzie do częściowego zaćmienia Księżyca. W kulminacyjnym momencie blisko dwie trzecie tarczy Księżyca znajdzie się w cieniu Ziemi. czytaj więcej

Teleskop Spektr-RG poleciał w kosmos. Pomoże rozwiązać zagadkę ciemnej materii

Z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie został wystrzelony teleskop kosmiczny Spektr-RG, który będzie penetrował kosmos w zakresie promieniowania rentgenowskiego. To wspólne przedsięwzięcie Rosji i Niemi... czytaj więcej

Sonda Hayabusa2 drugi raz wylądowała na planetoidzie Ryugu

Japońska sonda Hayabusa2 wylądowała na planetoidzie Ryugu. Bezzałogowy statek przeprowadził trudny manewr, by pobrać próbki spod powierzchni kosmicznej skały, które mogą rzucić więcej światła na począ... czytaj więcej

Dostrzeżono dwie supermasywne czarne dziury na kursie kolizyjnym

Astronomowie dostrzegli dwie supermasywne czarne dziury, każda o masie 800 milionów razy większej od naszego Słońca, które znajdują się na kursie kolizyjnym. Na szczęście, te dwa potwory są oddalone o... czytaj więcej

ESA zleca opracowanie aplikacji do produkcji lekkich struktur lotniczych

Europejska Agencja Kosmiczna wybrała firmę Siemens Digital Industries Software do opracowania aplikacji służących do projektowania struktur lotniczych, w których metalowe elementy są wytwarzane techni... czytaj więcej

Teleskop Hubble'a uchwycił kosmiczne fajerwerki, które trwają już blisko 200 lat

NASA opublikowała przepiękne zdjęcie pokazujące potężną eksplozję w układzie podwójnym Eta Carinae oddalonym od Ziemi o około 7500 lat świetlnych. Kosmiczny spektakl uchwycony na fotografii rozpoczął... czytaj więcej

Ekspert: górnictwo kosmiczne jest warunkiem stałej obecności człowieka w kosmosie

Przez długi czas nie będziemy dostarczać na Ziemię surowców pozyskanych w kosmosie. Wszelkie plany dotyczące górnictwa kosmicznego mają umożliwić przyszłą, stałą obecność ludzi poza naszym globem - pr... czytaj więcej