KOSMOS

Zagadkowe zmiany składu atmosfery na Marsie

Naukowcy zmierzyli sezonowe zmiany w gazach wypełniających powietrze bezpośrednio nad powierzchnią krateru Gale na Marsie. W rezultacie zauważyli coś zaskakującego: tlen - gaz, którym oddycha wiele ziemskich stworzeń, zachowuje się w sposób, którego... czytaj więcej

Gwiazda wyrzucona z centrum galaktyki przez czarną dziurę

Astronomowie dostrzegli gwiazdę większą od naszego Słońca uciekającą z Drogi Mlecznej z zawrotną prędkością sześciu milionów kilometrów na godzinę. Naukowcy uważają, że gwiazda S5-HSV1 została wyrzuco... czytaj więcej

Kolejne 60 satelitów konstelacji Starlink poleciało na orbitę

Rakieta Falcon 9 firmy SpaceX wyniosła na orbitę kolejnych 60 satelitów systemu Starlink, który ma zapewnić globalny dostęp do internetu. Pierwsza partia również 60 satelitów została wyniesiona na orb... czytaj więcej

Tranzyt Merkurego na tle tarczy słonecznej

W poniedziałek najmniejsza planeta Układu Słonecznego przeszła przed tarczą Słońca. To rzadkie zjawisko. Następny tranzyt Merkurego będzie można zobaczyć dopiero w 2032 roku. czytaj więcej

Sonda Voyager 2 przesyła pierwsze dane z przestrzeni międzygwiezdnej

Sonda Voyager 2 nadesłała pierwsze szczegółowe dane z przestrzeni międzygwiezdnej. W ubiegłym roku statek kosmiczny opuścił heliosferę i stał się drugim obiektem wykonanym ręką człowieka, który osiągn... czytaj więcej

Astronomowie odkryli zupełnie nową klasę czarnych dziur

Zespół astronomów z Uniwersytetu Stanowego w Ohio twierdzi, że we Wszechświecie czai się zupełnie nowa klasa czarnych dziur, które mogą być znacznie mniejsze niż te odkryte do tej pory. czytaj więcej

Zderzenie planet w odległym systemie

W układzie BD +20 307, który znajduje się 300 lat świetlnych od nas, doszło do zderzenia dwóch egzoplanet. Astronomowie odkryli pozostałości po tym kosmicznym kataklizmie. Badania skutków kolizji daje... czytaj więcej

780 dni w kosmosie. Pojazd X-37B zakończył kolejną tajną misję

Po 780 dniach spędzonych w przestrzeni kosmicznej pojazd X-37B należący do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych powrócił na Ziemię. Bezzałogowy mini-wahadłowiec pobił swój poprzedni rekord przebywani... czytaj więcej

Hygiea - najmniejsza planeta karłowata w Układzie Słonecznym ukrywała się w pasie planetoid

Nowe zdjęcia w wysokiej rozdzielczości wykonane przy pomocy obserwatorium VLT wskazują, że Hygiea, uważana do tej pory za planetoidę, ma cechy, które pozwalają sklasyfikować ją jako planetę karłowatą. czytaj więcej

Kolejne problemy polskiego Kreta na Marsie

W połowie tego miesiąca NASA poinformowała, że udało się wznowić pracę mechanizmu wbijającego zwanego potocznie Kretem. Niestety, najnowsze zdjęcia przesłane przez znajdującą się na Marsie sondę InSig... czytaj więcej