KOSMOS

Kolejny teleskop NASA doznał awarii

Niecały tydzień po tym, jak Kosmiczny Teleskop Hubble'a przeszedł w tryb awaryjny z powodu problemów z żyroskopami, podobną awarię zauważono w Obserwatorium Rentgenowskim Chandra. NASA poinformowała, że teleskop Chandra automatycznie wszedł w tryb aw... czytaj więcej

Awaryjne lądowanie statku Sojuz MS-10 zmierzającego na ISS

Statek Sojuz MS-10, który miał zabrać dwóch astronautów na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, był zmuszony do awaryjnego lądowania. Załodze nic się nie stało. czytaj więcej

Powierzchnię Europy pokrywają gigantyczne lodowe kolce

Skuty lodem krajobraz Europy może być zdradzieckim terytorium dla przyszłych sond mających wylądować na tym księżycu Jowisza. Astronomowie twierdzą, że powierzchnie Europy w okolicach równika pokrywaj... czytaj więcej

Kosmiczny Teleskop Hubble’a ma poważne problemy

Kosmiczny Teleskop Hubble’a ma problemy z jednym z utrzymujących go w odpowiedniej pozycji żyroskopów i od piątku działa w trybie awaryjnym. Inżynierowie z NASA pracują nad rozwiązaniem problemu i wzn... czytaj więcej

Astronomowie dostrzegli gwiazdy przemieszczające się z dużą prędkością między galaktykami

Korzystając najnowszego zestawu danych z satelity Gaia astronomowie dostrzegli kilkanaście gwiazd, które z dużą prędkością pędzą w kierunku Drogi Mlecznej. Badacze twierdzą, że takich gwiazd może być... czytaj więcej

Sonda Voyager 2 zbliża się do przestrzeni międzygwiezdnej

Wyniesiona w przestrzeń kosmiczną w 1977 roku sonda Voyager 2 wykryła wzrost promieni kosmicznych, które pochodzą z spoza naszego Układu Słonecznego. Oznacza to, że statek zbliża się do granicy helios... czytaj więcej

Odkryto pierwszy egzoksiężyc? Astronomowie przedstawiają dowody

Astronomowie zauważyli w odległym systemie planetarnym obiekt, który może być pierwszym znanym nam księżycem krążącym wokół planety pozasłonecznej. Księżyc ten jest wielkości Neptuna i znajduje się 8... czytaj więcej

Na asteroidzie Ryugu wylądował kolejny próbnik

Japońska sonda Hayabusa 2 wypuściła lądownik MASCOT, który bez problemów osiadł na asteroidzie Ryugu oddalonej od Ziemi o około 300 milionów kilometrów. To trzeci próbnik opuszczony na kosmiczną skałę... czytaj więcej

Krajobraz nie z tego świata. Oto powierzchnia komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko

Europejska Agencja Kosmiczna opublikowała na swojej stronie internetowej zdjęcie, na którym widać niesamowity krajobraz z powierzchni komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko. Zdjęcie zostało złożone z trze... czytaj więcej

Astronomowie znaleźli nową planetę karłowatą na krańcach Układu Słonecznego

Astronomowie znaleźli na krańcach Układu Słonecznego nieznaną dotąd planetą karłowatą. Obiekt jest dość mały nawet jak na planetę karłową – ma jedynie 300 kilometrów średnicy i znajduje się na bardzo... czytaj więcej