KOSMOS

Astronomowie znaleźli czarne dziury wędrujące po obrzeżach galaktyk karłowatych

Astronomowie dostrzegli w galaktykach karłowatych oddalonych od Ziemi o miliardy lat świetlnych supermasywne czarne dziury. Na uwagę zasługuje jednak to, że nie znajdują się one w centrach swoich galaktyk, ale poruszają się po ich obrzeżach. czytaj więcej

Prototypowy zakład wytwarzający tlen z księżycowej gleby

Chociaż Księżyc nie ma atmosfery, znajduje się tam tlen. Jest on uwięziony w księżycowej glebie – regolicie. Naukowcy z Europejskiej Agencji Kosmicznej opracowali prototypową placówkę umożliwiającą wy... czytaj więcej

Eksplozja rakiety podczas lotu w ramach testu bezpieczeństwa. Sukces SpaceX

SpaceX z powodzeniem przetestowała awaryjny system przerwania lotu i ewakuacji załogowej kapsuły Dragon. W symulowanych warunkach problemów z rakietą, 20 kilometrów nad Ziemią kapsuła oddzieliła się n... czytaj więcej

Dziwne obiekty krążące wokół czarnej dziury w centrum Drogi Mlecznej

Astronomowie znaleźli sześć dziwnych obiektów krążących w pobliżu supermasywnej czarnej dziur w centrum naszej galaktyki. Wyglądają jak wielkie chmury gazu i pyłu, ale zachowują się jak gwiazdy. Obiek... czytaj więcej

Gwiezdny pył starszy od Słońca znaleziony w meteorycie

Naukowcy analizując meteoryt, który uderzył w naszą planetę ponad pół wieku temu, zidentyfikowali najstarszy materiał na Ziemi. Malutkie ziarenka gwiezdnego pyłu znalezione przez badaczy powstały w od... czytaj więcej

Zarejestrowano drugie zderzenie gwiazd neutronowych

25 kwietnia ubiegłego roku detektor LIGO wykrył fale grawitacyjne wygenerowane przez kolizję gwiazd neutronowych. Nowe analizy potwierdziły przypuszczenia dotyczące źródła zarejestrowanych fal grawita... czytaj więcej

Skalista planeta wielkości Ziemi krążąca w ekosferze. Nowe odkrycie teleskopu TESS

Astronomowie przy pomocy Kosmicznego Teleskopu TESS odkryli skalistą planetę rozmiarami zbliżonymi do Ziemi, która krąży w ekosferze swojej gwiazdy. Planeta TOI 700 d jest jak dotąd jednym z niewielu... czytaj więcej

Wulkany na Wenus mogą być nadal aktywne

Przepływy lawy dostrzeżone na Wenus przez orbitujące wokół planety sondy Venus Express i Magellan mogły mieć zaledwie kilka lat – wynika z nowych badań. To sugeruje, że „siostra Ziemi” może nadal mieć... czytaj więcej

Zakrzep u astronauty na pokładzie ISS wyleczony dzięki telemedycynie

U jednego z astronautów przebywających na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zdiagnozowano zakrzep w żyle szyjnej. Procedury leczenia tego stanu na Ziemi są skuteczne i stosuje się je od lat,... czytaj więcej

Czy sondy Voyager i Pioneer dotrą do innych gwiazd?

W latach 70. NASA wysłała cztery bezzałogowe sondy kosmiczne do badania Układu Słonecznego. Pojazdy Pioneer 10 i 11 oraz Voyager 1 i 2 po zakończeniu swoich misji kontynuowały podróż. Co stanie się z... czytaj więcej