Polacy odkryli komórki, które mogą zrewolucjonizować współczesną medycynę

Badania polskich biotechnologów mogą zrewolucjonizować współczesną medycynę. Komórki macierzyste VSELs, odkryte i opatentowane przez pracujący dotychczas w USA zespół profesora Mariusza Ratajczaka, stwarzają nadzieję na leczenie wielu schorzeń, a tak... czytaj więcej

Polskie firmy w kolejnym etapie misji realizowanej przez ESA

Mechanizm zaprojektowany przez SENER Polska w fazie B1 misji e.Deorbit wygrał z konkurencyjnym rozwiązaniem i został wybrany przez Europejską Agencję Kosmiczną do dalszego rozwoju. SENER działa w rama... czytaj więcej

Polski ośrodek globalnym liderem w produkcji radiofarmaceutyków

Duża cześć radioaktywnego jodu 131 stosowanego w medycynie nuklearnej na świecie jest produkowana w Polsce. Działający w Narodowym Centrum Badań Jądrowych Ośrodek Radioizotopów Polatom eksportuje odcz... czytaj więcej

Egzotyczna krewetka zadomowiła się w Odrze

Pochodząca z południowo-wschodniej Azji słodkowodna krewetka zadomowiła się w... Odrze. Najprawdopodobniej kilkanaście lat temu krewetki należące do tego gatunku zostały wypuszczone do rzeki przez hod... czytaj więcej

CePT tworzy Centrum Medycyny Regeneracyjnej i Translacyjnej

Centrum Badań Przedklinicznych i Technologii (CePT) tworzy w Warszawie Centrum Medycyny Regeneracyjnej i Centrum Medycyny Translacyjnej. Ich powstanie przyspieszy rozwój polskiej biomedycyny o 20 lat.... czytaj więcej

Podwójny rekord zgłoszeń do European Rover Challenge 2018

Do udziału w czwartej edycji międzynarodowych zawodów łazików marsjańskich European Rover Challenge zarejestrowało się 65 zespołów z aż 20 krajów świata, co stawia European Rover Challenge na pierwszy... czytaj więcej

Polscy badacze opracowali preparat ratujący pszczoły

Nosemoza to jedna z najczęstszych chorób dotykających pszczoły, na którą nie ma obecnie skutecznej metody. To wkrótce ulegnie zmianie, bo naukowcy z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Uniwersytetu... czytaj więcej

Nowe gatunki roślin zdobywają szyty gór. Dzieje się to także w Tatrach

Badacze z różnych krajów Europy, w tym także z Polski, zaobserwowali przyspieszony wzrost bogactwa gatunkowego roślin na górskich szczytach. Sytuacja ta wiązana jest z globalnym ociepleniem, a jej ofi... czytaj więcej

Naukowcy sprawdzą działanie staropolskich leków sprzed 400 lat

Naukowcy z Uniwersytetu Wrocławskiego odtworzą leki wykorzystywane w Rzeczypospolitej w okresie od XVI do XVIII wieku. Sprawdzą w ten sposób, czy staropolskie preparaty lecznicze opisywane w historycz... czytaj więcej

Zielone światło ESA dla polskich projektów kosmicznych

Coraz bliżej do implementacji polskich środowisk testowych w laboratorium Europejskiej Agencji Kosmicznej. Pod koniec marca przedstawiciele ESA zatwierdzili ważne etapy projektów FLIGhT i TEcHNO oprac... czytaj więcej