NAUKA W POLSCE

Naukowcy pokazują strukturę ludzkiego Elongatora

Wysokorozdzielcze struktury ludzkiego Elongatora – układu białek odpowiedzialnego za ich produkcję - uzyskali naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Okazało się, że cząsteczki tRNA ze zmodyfikowaną chwiejną urydyną wiążą się z rybosomami zapewniają... czytaj więcej

Naukowcy chcą produkować chłód z ciepła

Wykorzystanie ciepła odpadowego do produkcji chłodu proponuje dr inż. Łukasz Witanowski z Instytutu Maszyn Przepływowych PAN w Gdańsku. Naukowiec pracuje nad systemem, który latem pozwoli m.in. siecio... czytaj więcej

Rada Języka Polskiego zmienia zasady pisowni

Rada Języka Polskiego modyfikuje zasady pisowni. Zmiany dotyczą niektórych reguł używania wielkich i małych liter, a także pisowni łącznej lub rozdzielnej oraz użycia łącznika. Nowe zasady będą obowią... czytaj więcej

Siedem polskich eksperymentów będzie realizowanych na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) podpisała siedem kontraktów z polskimi instytucjami i firmami na realizację eksperymentów na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Będą one obejmowały m.in. badan... czytaj więcej

Psi "Kuba Rozpruwacz" - ostatni, euroazjatycki likaon z ziem polskich

Likaony znamy z Afryki, ale jeszcze ok. pół miliona lat temu te drapieżne ssaki występowały również na terenie dzisiejszej Polski. Naukowcy, którzy zbadali szczątki ostatniego, euroazjatyckiego likaon... czytaj więcej

Planowana na jesień misja polskiego astronauty na ISS może się opóźnić

Planowana na jesień misja polskiego astronauty na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) zostanie najprawdopodobniej przesunięta na późniejszy termin. - Mam nadzieję, że niedługo dojdzie do ogłoszeni... czytaj więcej

Nowatorska technologia opracowana przez Polaków skutecznie oczyszcza gleby z kreozotu

Naukowcy z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego we współpracy z badaczami z Politechniki Poznańskiej i Politechniki Łódzkiej opracowali technologię oczyszczania gleby z toksycznego kr... czytaj więcej

Toksykolog: fentanyl, najsilniejszy na świecie lek przeciwbólowy, szybko uzależnia

Fentanyl to najsilniejszy na świecie lek przeciwbólowy o działaniu narkotycznym. Szybkość uzależniania się od niego można liczyć w dniach; po kilkudziesięciu jest już głębokie, a wyjście z uzależnieni... czytaj więcej

Trwają gody żmii zygzakowatej. Jest się czego obawiać?

Kolejne ciepłe, wiosenne dni to świetna okazja, by z bliska przyjrzeć się naszym rodzimym gadom, w tym w szczególności wężom. W Polsce to zaledwie pięć gatunków, w tym dwa zaskrońce - zaskroniec zwycz... czytaj więcej