NAUKA W POLSCE

84 zespoły w wyścigu o milion złotych w „Wielkim Wyzwaniu: Energia”

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło pierwsze rozstrzygnięcia w „Wielkim Wyzwaniu: Energia”, z ponad 180 zgłoszonych drużyn projektowych do ćwierćfinału zakwalifikowały się 84 zespoły. Teraz uczestnicy pracują nad rozwojem swoich prototypowych u... czytaj więcej

Przełomowe badania Polaków: mapa nowotworowych mutacji w genach związanych z mikroRNA

Badacze z Poznania przeanalizowali ogromną bazę danych o komórkach nowotworowych i opracowali pierwszy kompleksowy atlas tzw. somatycznych mutacji w 30 genach kodujących białka zaangażowane w powstawa... czytaj więcej

ABM: za kilka tygodni poznamy wyniki badań nad amantadyną w leczeniu COVID-19

Za kilka tygodni poznamy wyniki badań nad amantadyną – zapowiada Agencja Badań Medycznych. Lek ten stosowany jest w chorobie Parkinsona. Obecnie w wielu ogólnopolskich ośrodkach sprawdzane jest, czy m... czytaj więcej

IFJ PAN: mapa deformacji jąder atomowych przypomina kształtem górski krajobraz

Do niedawna uważano, że jedynie jądra bardzo masywnych pierwiastków mogą posiadać wzbudzone stany ze spinem zerowym o zwiększonej stabilności, w których przyjmują kształt znacznie różniący się od ich... czytaj więcej

Specjaliści z WUM przeprowadzili nowatorski zabieg wszczepienia stymulatora serca u ciężarnej pacjentki

Zabieg wszczepienia stymulatora serca z zastosowaniem systemu elektroanatomicznego u pacjentki w 18-tym tygodniu ciąży przeprowadzili specjaliści I Katedry i Kliniki Kardiologii Uniwersyteckiego Centr... czytaj więcej

Kalkulatory dla elektromobilności

Kalkulator kosztów ładowania na stacjach ogólnodostępnych, porównywarka taryfowa, obliczająca koszt ładowania domowego, a także profiler ładowarki domowej i mapa zasięgu - to nowe narzędzia online uru... czytaj więcej

Badania magnezu prowadzone przez fizyków z IFJ PAN torują drogę dla nowych materiałów biomedycznych

Magnez poddany powierzchniowej obróbce mechaniczno-ściernej uzyskuje właściwości niezbędne dla materiału biokompatybilnego - wykazał międzynarodowy zespół z naukowcami z Instytutu Fizyki Jądrowej PAN... czytaj więcej

Kto wygra milion złotych? Nabór do „Wielkiego Wyzwania: Energia” zakończony

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zakończyło nabór do „Wielkiego Wyzwania: Energia”, to pierwsza taka inicjatywa w Polsce. Do pierwszego etapu zgłosiło się ponad 180 drużyn projektowych. Teraz uczestni... czytaj więcej

W Jaworznie powstanie pierwsza polska fabryka samochodów elektrycznych marki Izera

Śląskie miasto Jaworzno zostało uznane za optymalne miejsce na produkcję Izery – realizowanego przez ElectroMobility Poland polskiego debiutu w dziedzinie elektrycznych samochodów osobowych. Już jesie... czytaj więcej

Polacy współodkrywcami nowego mechanizmu eliminacji białka odpowiedzialnego za rozwój chłoniaków

Za rozwój chłoniaków odpowiada źle działające białko BCL6. Międzynarodowy zespół naukowców, z udziałem Polaków, odkrył mechanizm eliminacji chorobotwórczego białka. Wykorzystał do tego związek chemicz... czytaj więcej

NAUKA W POLSCE