NAUKA W POLSCE

Oznaczono nowy geodezyjny środek Polski

Jak ustalili geodeci skupieni przy projekcie „Geodezyjne Serce Polski”, nowy, geodezyjne środek Polski znajduje się w miejscowości Nowa Wieś koło Kutna w województwie łódzkim. Dotychczas za środek Polski uznawano miejscowość Piątek, która znajduje si... czytaj więcej

Ekolodzy apelują o zakończenie nadmiernych połowów na Bałtyku

Dorsze w Bałtyku są coraz chudsze i mniejsze; przyczyną jest m.in. brak pokarmu oraz przełowienie akwenu - wskazują organizacje ekologiczne opierając się na raportach naukowych. Apelują, by ograniczyć... czytaj więcej

IFJ PAN: "granicą kwantowości" są zjawiska wielocząstkowe

Za pomocą prostych teoretycznych modeli można budować układy wiernie odtwarzające najbardziej nawet paradoksalne przewidywania mechaniki kwantowej dla pojedynczych cząstek; kwantowa "magia" zaczyna si... czytaj więcej

Światowid zostanie wystrzelony w kosmos w kwietniu

W kwietniu przyszłego roku satelita Światowid już będzie po wszystkich testach. Poleci na Międzynarodową Stację Kosmiczną i stamtąd zostanie wystrzelony na orbitę - powiedział prezes SatRevolution Grz... czytaj więcej

Krakowscy archeolodzy odkryli w Jordanii osadę z czasów neolitu

Osadę z czasów neolitu odkryli w południowej Jordanii archeolodzy z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Znaleziska dokonali w niedostępnym terenie górskim, w którym nikt wcześniej nie prowadził b... czytaj więcej

Inteligentne rozwiązania dla Polski z kosmicznego Hackathonu

Już w listopadzie po raz pierwszy w Polsce odbędzie się Copernicus Hackathon – wydarzenie stymulujące rozwój technologii opartych o dane pochodzące z satelitów obserwacyjnych. Do poszukiwania rozwiąza... czytaj więcej

Odkryto nieznane elementy radzieckich baz atomowych w Polsce

Atomowe radzieckie bazy na terenie Polski nie były mistrzowsko zakamuflowane, a na ich terenie mieszkały rodziny żołnierzy z dziećmi - ustalił archeolog dr Grzegorz Kiarszys. Nieznane do tej pory elem... czytaj więcej

Mikrokwazar pomaga odkryć tajemnice najjaśniejszych latarń Wszechświata

Wieloletnie obserwacje mikrokwazara SS 433 pozwoliły zidentyfikować szczegóły procesów odpowiedzialnych za produkcję wysokoenergetycznego promieniowania i lepiej poznać jego odległych masywnych kuzynó... czytaj więcej

IFJ PAN prezentuje pierwsze dane z detektora cząstek CREDO zebrane przez smartfony uczestników

W Instytucie Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie zaprezentowano „pierwsze światło” detektora, czyli pierwsze dane o wartości naukowej, zebrane przez smartfony uczestników projektu z ok. 20 krajów. Projekt... czytaj więcej

Dziewanna - największy i najdalszy polski obiekt w Układzie Słonecznym

Międzynarodowa Unia Astronomiczna zaakceptowała proponowaną przez polskich astronomów nazwę dla obiektu odkrytego w 2010 roku daleko za orbitą Plutona. Obiekt, który do tej pory nosił oznaczenia 2010... czytaj więcej