NAUKA W POLSCE

Wysokie stany wód w rzekach to korzystna sytuacja dla bilansu wodnego Polski

W ostatnim okresie zauważamy znaczący wzrost poziomu wód w rzekach, a także zalanie obszarów nisko położonych wzdłuż cieków wodnych na obszarze całego kraju. To zjawisko jest rezultatem intensywnych opadów, mających istotny wpływ na ekosystem wodny w... czytaj więcej

Fizycy odkryli nową perspektywę perowskitową

Związek oparty na tytanianie sodowo-bizmutowym może stać się alternatywą dla materiałów bazujących na szkodliwym ołowiu a wykorzystywanych m.in. w czujnikach i magazynach energii. Ciekawe struktury pe... czytaj więcej

Polska firma konstruuje ramię robotyczne dla księżycowej misji ESA

Argonaut to program realizowany przez Europejską Agencję Kosmiczną mający zapewnić stałe dostawy ładunków na powierzchnię Księżyca. W ramach projektu polska firma PIAP Space zaprojektuje i zbuduje rob... czytaj więcej

Jednolity System Antyplagiatowy sprawdzi, czy student korzystał z technologii ChatGPT

W związku z szybko rosnącą popularnością narzędzia ChatGPT i wzrostem ryzyka wykorzystywania go przez studentów w trakcie pisania prac dyplomowych, eksperci z Ośrodka Przetwarzania Informacji postanow... czytaj więcej

Zawody łazików marsjańskich przenoszą się do Krakowa

Tegoroczna X edycja zawodów łazików marsjańskich po raz pierwszy odbędzie się na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Zawody rozpoczną się w piątek 6 września i potrwają do niedzieli 9 września. czytaj więcej

Ekspert: wiemy coraz więcej o procesie starzenia się baterii

Stworzenie nieśmiertelnej baterii nie jest jeszcze możliwe, ale naukowcy próbują ją zaprojektować tak, by starzała się wolniej. Prof. Krzysztof Fic z Politechniki Poznańskiej realizuje grant ERC Proof... czytaj więcej

Polscy naukowcy opracowali baterię lodową

Politechnika Wrocławska i dwie polskie firmy opracowały baterię lodową, która gromadzi nadwyżki energii w postaci tzw. energii chłodu - i w postaci ciepła oddaje ją później, np. w czasie, gdy prąd jes... czytaj więcej

W Górach Świętokrzyskich odkryto niezwykłą rybę sprzed 365 mln lat

Ponad dwumetrową drapieżną rybę pancerną z ekstremalnie wydłużoną dolną szczęką odkryli polscy naukowcy w osadach skalnych sprzed 365 mln lat w Górach Świętokrzyskich. Szczątki nie przypominają żadnyc... czytaj więcej

Bakterie i ich wirusy - kiedy wyścig zbrojeń staje w miejscu na całe tysiąclecia

W próbkach ludzkich odchodów sprzed ponad tysiąca lat i we wnętrznościach starożytnej mumii znaleziono dobrze zachowane DNA kilkuset gatunków ówczesnych bakteriofagów - wirusów infekujących bakterie.... czytaj więcej

Badacze z Krakowa przystosowali tłokowy silnik spalinowy do zasilania wodorem

Naukowcy z Politechniki Krakowskiej przystosowali tłokowy silnik spalinowy do zasilania wodorem. Jak podkreślił kierownik zespołu prof. Marek Brzeżański, jest to kolejna innowacja związana z badaniami... czytaj więcej

NAUKA W POLSCE