NAUKA W POLSCE

Naukowcy z UJ mają pomysł na nowatorską terapię zwłóknień narządowych

Pęcherzyki zewnątrzkomórkowe, czyli nanostruktury wydzielane przez komórki różnych organizmów, mogą pomóc leczyć zwłóknienia narządów. Naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego odkryli silne właściwości przeciwzwłóknieniowe tych struktur. czytaj więcej

Polacy budują skoczka księżycowego. Ma być alternatywą dla łazików

Inżynierowie z firmy Astronika na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej pracują nad alternatywą dla łazików księżycowych, bo te nie zawsze są w stanie poradzić sobie w trudnym terenie. Rozwiązaniem... czytaj więcej

W poszukiwaniu archeologicznych pozostałości napojów alkoholowych

Archeolodzy często znajdują różnorakie misy czy naczynia. Jednak poza samym faktem odkrycia, istotne jest również ustalenie, co się w nich znajdowało. Dr inż. Angelina Rosiak z Instytutu Chemii Ogólne... czytaj więcej

Ponad 1000 zbiorów w Repozytorium Otwartych Danych

Działające od 2015 roku polskie repozytorium danych badawczych - RepOD - udostępnia już ponad tysiąc zbiorów danych. RepOD to platforma bezpłatna i ogólnodostępna. Mogą z niej korzystać wszyscy, zarów... czytaj więcej

Naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego opracowali nową modyfikację mRNA

mRNA, czyli Informacyjny kwas rybonukleinowy, to matryca do produkcji białek w komórkach, która odgrywa kluczową rolę w ekspresji informacji genetycznej. W niedawnych badaniach zespół warszawskich nau... czytaj więcej

Naukowcy z Wrocławia odtworzyli pradawny lek teriak

Badacze z Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, pierwsi na świecie, odtworzyli wiernie hit leczniczy Europy od starożytności do XVIII w., czyli składający się z 71 substancji teriak. Okazało się, że b... czytaj więcej

Jak wykorzystać grawitację do magazynowania energii?

Z roku na rok coraz więcej energii pochodzi ze źródeł odnawialnych. Utrudnia to stabilną pracę systemów, ze względu na częste niedobory lub nadwyżki energii. Dlatego niezbędne jest opracowanie nowych... czytaj więcej