NAUKA W POLSCE

Astronomowie sfotografowali planetoidę o nietypowym kształcie psiej kości

Przy pomocy teleskopu VLT międzynarodowy zespół naukowców uzyskał zdjęcia planetoidy Kleopatra, co pozwoliło na dokładne ustalenie parametrów obiektu przypominającego kształtem psią kość. Udział w badaniach mają polscy astronomowie z Uniwersytetu im.... czytaj więcej

Zespoły z Polski i Indii zwyciężyły w zawodach robotów marsjańskich ERC 2021

W rozgrywanych na terenie Politechniki Świętokrzyskiej międzynarodowych zawodach robotycznych European Rover Challenge zwyciężyły kielecki zespół IMPULS i pochodzący z Indii DJS Antariksh. Kielczanie... czytaj więcej

Chcesz poczuć się jak na Marsie? W piątek startuje European Rover Challenge

Już w najbliższy weekend w Kielcach będzie można poczuć się jak na Marsie! W dniach 10 – 12 września na terenie Politechniki Świętokrzyskiej odbędzie się międzynarodowe wydarzenie European Rover Chall... czytaj więcej

Ślady niedoboru snu utrzymują się nawet siedem dni

Jeszcze po siedmiu dniach nielimitowanego snu, po wcześniejszym 10-dniowym okresie niewysypiania się, wiele parametrów organizmu nie wraca do normy - pokazał eksperyment przeprowadzony na Uniwersyteci... czytaj więcej

Polscy uczeni odtworzyli SARS-CoV-2. Wirus nie stanowi zagrożenia i pozwoli na bezpieczne badania

Naukowcy z kilku polskich instytucji badawczych odtworzyli wirusa SARS-CoV-2. Wirus nie ma genomu, jest niezakaźny i może być bardzo użyteczny. Pozwala bowiem na bezpieczne prowadzenie badań nad patog... czytaj więcej

Student weterynarii z Wrocławia drukuje protezy dla okaleczonych psów

Student medycyny weterynaryjnej Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wykorzystuje technologię druku 3D w produkcji protez dla zwierząt. Przygotowuje protezy dla dwóch psów – jeden stracił łapę po... czytaj więcej

III Forum Serce Pacjenta PTK rusza już 8 września

Dni Edukacyjne poświęcone najważniejszym schorzeniom kardiologicznym, debaty Organizacji Pacjentów z ekspertami oraz interaktywne poradniki dla osób ze schorzeniami serca i naczyń złożą się na program... czytaj więcej

Tegoroczne bocianie sejmiki później niż zwykle

W czasie, gdy nasi parlamentarzyści mają wakacje, bociany się spotykają, łączą w większe grupy nazywane sejmikami. W tym roku bocianie spotkanie przed odlotem do Afryki odbywają się nieco później niż... czytaj więcej

Po drugiej stronie lustra: badając "życie" chiralnych molekuł

Nasze ciała zbudowane są z wielu chiralnych struktur, lewo- lub prawoskrętnych. Wśród nich są choćby lewoskrętne aminokwasy, czy prawoskrętna helisa DNA. Jak wyglądałoby jednak życie, gdyby chiralność... czytaj więcej

Trzy dni inspiracji kosmosem podczas VII edycji European Rover Challenge

Już 10 września rozpoczyna się VII edycja European Rover Challenge – największego kosmicznego wydarzenia w Europie. Impreza potrwa do 12 września a organizatorzy zapewnili uczestnikom masę atrakcji. O... czytaj więcej

NAUKA W POLSCE