Dodano: 30 stycznia 2024r.

Badacze z Krakowa przystosowali tłokowy silnik spalinowy do zasilania wodorem

Naukowcy z Politechniki Krakowskiej przystosowali tłokowy silnik spalinowy do zasilania wodorem. Jak podkreślił kierownik zespołu prof. Marek Brzeżański, jest to kolejna innowacja związana z badaniami nad zastosowaniem wodoru jako paliwa, które prowadzone są w tej uczelni od lat 80 XX w.

Badacze z Krakowa przystosowali tłokowy silnik spalinowy do zasilania wodorem

 

Swoje innowacyjne rozwiązanie wynalazcy z krakowskiej uczelni po raz pierwszy zaprezentowali publicznie w poniedziałek podczas specjalnego pokazu na Wydziale Mechanicznym PK.

Wodór - paliwo przyszłości

Rektor PK prof. Andrzej Szarata podkreślił podczas prezentacji, że jednym z zadań politechniki jest kształtowanie nowej rzeczywistości i patrzenie w przyszłość. - Wodór to paliwo, które może zrewolucjonizować transport, a równocześnie stanowi ogromne wyzywanie badawcze - zaznaczył rektor.

Przypomniał, że naukowcy z krakowskiej uczelni od kilkudziesięciu lat zajmują się wykorzystaniem wodoru jako paliwa w silnikach. A zaprezentowane właśnie rozwiązanie powstało dzięki ich wiedzy i kompetencji. – Swoją innowacyjnością wybiega kilkanaście lat w przyszłość – ocenił retor.

Nad adaptacją tłokowego silnika spalinowego do zasilania wodorem pracował zespół naukowców z Katedry Pojazdów Samochodowych PK pod kierunkiem prof. Marka Brzeżańskiego. W celach badawczych został do tego wykorzystany 5-cylindrowy, przemysłowy silnik Scania.

Przebudowa silnika  

Prof. Brzeżański, przypominając historię badań w PK nad wykorzystaniem wodoru do zasilania silników spalinowych, zaznaczył, że w najnowszym rozwiązaniu posłużono się całą wiedzą zdobytą we wcześniejszych pracach, a także wprowadzono nowe, autorskie elementy.

- Silnik przemysłowy z zapłonem samoczynnym musiał zostać gruntownie przebudowany do korzystania z wodoru jako paliwa. Naukowcy zaprojektowali więc i wykonali cały nowy system spalania wraz z dedykowanymi tłokami, systemem doprowadzania paliwa – został on m.in. wydrukowany na drukarkach 3D, układem zapłonowym, modułami przepustnicy sterowanymi silnikiem krokowym, czy oprogramowaniem silnika. Wszystkie te elementy zostały wykonane w Katedrze Pojazdów Samochodowych PK - wyjaśnił naukowiec.

- Jeżeli produkcja wodoru z odnawialnych źródeł ruszy pełną parą, to w okresie przejściowym ewolucji motoryzacyjnej można stosować wodór do tłokowych silników spalinowych. Największą zaletą tego rozwiązania są korzyści dla zdrowia ludzi i środowiska - brak emisji toksycznych składników spalin oraz brak emisji dwutlenku węgla - wskazał prof. Brzeżański.

Jak dodał, krakowscy naukowcy prowadzą badania nad wykorzystaniem wodoru wielotorowo. Oprócz adaptacji tłokowego silnika spalinowego do tego paliwa, współpracują też z koncernem Toyota przy pracach dotyczących ogniw wodorowych, a także opracowują własne konstrukcje. W katedrze powstał m.in. silnik jednocylindrowy z nowatorskim systemem bezpośredniego wtrysku wodoru do komory spalania.

 

Źródło: www.naukawpolsce.pl, fot. Kiwiev, CC0, via Wikimedia Commons