Dodano: 29 grudnia 2023r.

Jak powstają hydrolizaty kolagenu i czym się różnią?

Zanim kupisz suplement diety z kolagenem, koniecznie przyjrzyj się jego składowi. Wnikliwa analiza receptury pomoże Ci wyselekcjonować preparat, który gwarantuje najlepsze efekty stosowania. Producenci chętnie chwalą się tym, że oferują kolagen hydrolizowany, jednak poszczególne hydrolizaty mogą istotnie różnić się jakością, a zatem także skutecznością. Aby wybrać jak najlepszy produkt, warto dokładniej zapoznać się z procesem produkcji kolagenu.

Jak powstają hydrolizaty kolagenu i czym się różnią?

Hydrolizat kolagenu – co to takiego?

Kolagen hydrolizowany to białko rozdrobnione na mniejsze i krótsze elementy, tzw. peptydy kolagenowe oraz wolne aminokwasy. W takiej postaci kolagen przenika w większej ilości przez ścianę jelita. Aby osiągnąć ten efekt, konieczne jest poddanie kolagenu obróbce enzymatycznej lub chemicznej (z zastosowaniem kwasów lub zasad).

Właściwości kolagenu hydrolizowanego

Do kluczowych cech i właściwości hydrolizatów kolagenu zaliczamy:

• mała masa cząsteczkowa,
  • łatwiejsze trawienie,
  • brak właściwości żelujących,
  • większa biodostępność (wchłanianie przez organizm),
  • dobra rozpuszczalność w zimnej wodzie (bez właściwości żelujących),
  • efektywne wspomaganie syntezy kolagenu w organizmie,
  • wpływ na kondycję skóry, włosów, paznokci oraz stawów.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule: https://wybieramykolagen.pl/hydrolizat-kolagenu-rodzaje-jaki-wybrac

Jak przebiega proces produkcji hydrolizatu kolagenu?

1. Selekcja i czyszczenie surowców (na przykład skóry, kości i ścięgien pochodzenia zwierzęcego).
  2. Wstępna obróbka źródła kolagenu: demineralizacja, usunięcie tłuszczu i innych, nierozpuszczalnych składników.
  3. Właściwa hydroliza: z użyciem enzymów, kwasów albo zasad. Reakcja chemiczna zachodzi w kontrolowanych warunkach, w których cząsteczki wody rozrywają wiązania chemiczne białka strukturalnego.
  4. Neutralizacja (w przypadku hydrolizy kwasowej lub zasadowej).
  5. Ponowne oczyszczanie, a następnie filtrowanie roztworu w celu dokładniejszego usunięcia nierozpuszczonych cząstek.
  6. Suszenie roztworu (rozpyłowo lub poprzez liofilizację), z którego powstaje proszek kolagenowy.

Właściwości hydrolizy enzymatycznej kolagenu:

• delikatna metoda obróbki białka strukturalnego,
  • bardziej precyzyjna: celuje w konkretne wiązania peptydowe,
  • najczęściej z użyciem enzymu pepsyny, trypsyny lub chymotrypsyny,
  • kontrolowany rozkład białka,
  • temperatura i pH roztworu dopasowane do działania wybranego enzymu,
  • pozwala zachować więcej pożądanych właściwości biologicznych kolagenu,
  • wyższy koszt produkcji,
  • lepszy profil smakowy i zapachowy,
  • mniej potencjalnych skutków ubocznych.

Właściwości hydrolizy chemicznej kolagenu:

• gwałtowna, agresywna metoda obróbki białka,
  • mniej precyzyjna,
  • wykorzystuje działanie kwasów lub zasad,
  • może degradować niektóre aminokwasy (takie jak metionina czy tryptofan),
  • tańsza w masowej produkcji,
  • niweluje niektóre właściwości biologiczne kolagenu.

Źródło hydrolizatu kolagenu

Warto wiedzieć, z jakiego źródła pochodzi suplementowany kolagen, choć ma to mniejsze znaczenie niż metoda jego obróbki. Wiele osób chce wiedzieć, czy spożywa kolagen rybi, z owoców morza, drobiowy, czy ze ssaków (wołowy, wieprzowy albo owczy). Choć wszystkie są w podobnym stopniu odżywcze, różnią się rozpuszczalnością. W efekcie kolagen bydlęcy i wieprzowy wymagają większej obróbki, a kolagen rybi mniejszej, więc zachowuje więcej właściwości biologicznych. Ponadto kolagen wieprzowy uznaje się za najmniej alergizujący, a kolagen rybi zawiera cenne peptydy sygnałowe, które stymulują działanie fibroblastów.

Na co jeszcze zwrócić uwagę, wybierając hydrolizat kolagenowy?

Masa cząsteczkowa hydrolizatu – wyrażana w Daltonach (Da), czyli jednostce masy używanej w chemii oraz biochemii. Najlepiej, jeśli kolagen hydrolizowany ma masę poniżej 5kDa, ponieważ gwarantuje to jego biodostępność powyżej 90% (dla porównania kolagen naturalny ma masę 100-300 kDa).

Smak i zapach – każdy woli, aby były neutralne, jednak niekoniecznie świadczy to o wysokiej jakości kolagenu. Przykładowo niska masa cząsteczkowa białka strukturalnego wiąże się z jego odczuwalnie bardziej gorzkim smakiem.

Rozpuszczalność – kolagen rozpuszczalny w zimnej wodzie gwarantuje wygodę stosowania. Rozpuszczanie kolagenu dodatkowo poprawia kwas hialuronowy w składzie suplementu diety.

Suszenie w niskiej temperaturze – warto wybierać w szczególności kolagen hydrolizowany w niskiej temperaturze lub kolagen z dodatkiem hydrolizatu suszonego metodą sublimacyjną, zwany inaczej liofilizatem (poprzez zamrażanie i odparowywanie wody).

Dawka kolagenu – warto wybierać w szczególności kolagen hydrolizowany, którego w porcji jest od 3-5 g - skuteczność takiej dawki produktu jest potwierdzona badaniami.

Podsumowanie – jaki kolagen hydrolizowany jest najlepszy?

Wiedząc więcej na temat hydrolizy kolagenu, można wyszczególnić cechy idealnego suplementu diety. To białko strukturalne:

• pochodzenia rybiego, ponieważ pozwala na zastosowanie delikatniejszej obróbki i zawiera peptydy sygnałowe,
  • poddane hydrolizie enzymatycznej, która gwarantuje zachowanie bogatszego aminogramu,
  • o niskiej masie cząsteczkowej (najlepiej poniżej 5 kDa), dzięki czemu zapewnia najlepsze wchłanianie,
  • suszone w niskiej temperaturze, ponieważ umożliwia to zachowanie cennych właściwości biologicznych kolagenu.

Ze względu na zachowanie kompromisu pomiędzy korzystną ceną a dobrą jakością rzadko kiedy zdarza się, by konkretny suplement diety spełniał wszystkie wymienione wyżej kryteria. Z tego względu warto porównywać poszczególne produkty w rankingu kolagenów dostępnym na stronie Wybieramykolagen.pl.

Źródło: artykuł partnera