Dodano: 01 kwiecień 2017r.

Polski autobus elektryczno-wodorowy z Lublina

City Smile Fuel Cell Electric Bus – nowy autobus zasilany paliwem wodorowym zaprezentowała spółka Ursus Bus. Konstrukcję stworzyli inżynierowie z Lublina przy współpracy z podmiotami z zagranicy.

 

Pojazd na jednym tankowaniu będzie mógł przejechać około 450 kilometrów. Butle z wodorem umieszczone są na dachu pojazdu, a ich łączne pojemność to 35 kilogramów. Inżynierowie twierdzą, że na 100 kilometrów pojazd zużyje 7 kilogramów wodoru.

– Autobus będzie produkowany w Lublinie, gdzie mamy przygotowaną infrastrukturę produkcyjną. Pierwsza seria zostanie skierowana do produkcji niezwłocznie po podpisaniu pierwszych zamówień. Intensywnie pracujemy nad pozyskaniem odbiorców. Mam nadzieję, że to kwestia od kilku do kilkunastu miesięcy – powiedział Karol Zarajczyk, prezes spółki Ursus.

Pojazd Ursusa to niskopodłogowy autobus, który może pomieścić 75 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Układ wewnątrz pojazdu może być zaadaptowany zgodnie z zapotrzebowaniem odbiorcy.

– Pojazdy zasilane paliwem wodorowym to przyszłość w transporcie drogowym. Liczymy na spore zainteresowanie naszym autobusem elektryczno-wodorowym na rynkach zachodnioeuropejskich, na których tego typu środki transportu ze względów ekologicznych są coraz popularniejsze i kosztowo bardziej konkurencyjne w porównaniu z tradycyjnymi pojazdami – wyjaśnił prezes Zarajczyk w komunikacie opublikowanym na stronie internetowej firmy.

To nie jest pierwszy pojazd znanej wszystkim firmy z Lublina, który zamierza podbić rynek ekologicznych środków transportu. We wrześniu ubiegłego roku firma zaprezentowała prototyp elektrycznego pojazdu dostawczego. O elektrycznym „dostawczaku” można przeczytać w tekście Elektryczny samochód dostawczy od Ursusa. Firma posiada też w ofercie dwa elektryczne autobusy - Ursus City Smile oraz Ursus Ekovolt.

Firma spodziewa się wsparcia ze strony władz. W zakładach w Lublinie Grupa jest w stanie wyprodukować obecnie ok. 100 autobusów rocznie. Ursus chce kontynuować rozwój w segmencie elektromobilności. Władze spółki chcą, by za 3-4 lata, Ursus produkował kilkaset elektrycznych autobusów i trolejbusów rocznie.

– Ursus szczególnie mocno koncentruje się na ekologicznych środkach transportu. Obecnie prowadzimy kilkanaście projektów w segmencie elektromobilności, które, biorąc pod uwagę strategię rozwoju transportu w Unii Europejskiej oraz wsparcie polskiego rządu dla produkcji takich rozwiązań, gwarantują nam dalszy dynamiczny rozwój. Chcemy być w czołówce europejskiego rynku producentów pojazdów ekologicznych – podsumował prezes Zarajczyk.

 

Źródło: ursus.com.pl, fot. ursus