Dodano: 22 września 2023r.

Gdanski naukowiec współodkrywcą nieznanego wcześniej mechanizmu naprawy DNA

Dr Bartłomiej Tomasik z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego jest współodkrywcą nieznanego wcześniej mechanizmu naprawy DNA przez komórki. Naprawa genów ma kluczowe znaczenie dla powstawania, a także terapii nowotworów.

Gdanski naukowiec współodkrywcą nieznanego wcześniej mechanizmu naprawy DNA

Bartłomiej Tomasik z Katedry i Kliniki Onkologii i Radioterapii GUMed jest współautorem artykułu, który opisuje nowo odkryty mechanizm naprawy dwuniciowych pęknięć w DNA, w który zaangażowane są białka DYNLL1, MRE11 oraz kompleks białkowy Shieldin.

Cząsteczka DNA składa się z podwójnej, ułożonej w nici helisy i jeden z rodzajów uszkodzeń polega na tym, że pękną obie nici jednocześnie. Jak od dawna wiadomo uszkodzenia DNA mogą czasami prowadzić do groźnych mutacji, które z czasem mogą stać się powodem nowotworu.

Oddziaływania wspomnianych białek mają znaczenie w niektórych terapiach przeciwnowotworowych z zastosowaniem tzw. inhibitorów PARP. Stosuje się m.in. w przy uszkodzeniach genów BRCA-1 związanymi m.in. z rakiem piersi i jajnika.

Odkrycie może więc rzucić nowe światło na przyczyny ewentualnych problemów z działaniem tych terapii.

Praca opublikowana w cenionym periodyku „Nature Structural & Molecular Biology” (DOI: 10.1038/s41594-023-01074-9) opisuje komórkowe reakcje z udziałem białek DYNLL1 i MRE11 oraz kompleksu białkowego (cząsteczki składającej się z kilku białek) Shieldin.

- Artykuł powstał we współpracy z naukowcami z zespołu prof. Dipanjana Chowdhury’ego z Harvard Medical School oraz Dana-Farber Cancer Institute. Pracowałem w zespole Profesora w latach 2020-2021 w ramach stażu podoktorskiego realizowanego m.in. dzięki wsparciu Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej i programowi im. prof. Walczaka – mówi dr Tomasik, cytowany w komunikacie uczelni. - Moją rolą w powyższej pracy było przede wszystkim wytworzenie stabilnych linii komórkowych w oparciu o technikę CRISPR/Cas9, pozwalającą na selektywną edycję genomu – opowiada.

Źródło: www.naukawpolsce.pl, fot. Pexels