Dodano: 18 października 2023r.

Indie zamierzają przeprowadzić załogową misję na Księżyc

Do 2040 roku Indyjska Organizacja Badań Kosmicznych (ISRO) zamierza przeprowadzić załogowy lot na Księżyc. W planie jest także budowa stacji kosmicznej.

Księżyc

W sierpniu Indie stały się czwartym krajem, który wylądował na Księżycu i pierwszym, który dokonał tego wyczynu w pobliżu południowego bieguna Srebrnego Globu. Podczas misji Chandrayaan-3 na powierzchni naszego naturalnego satelity wykryto siarkę, glin, wapń, żelazo, chrom, tytan, mangan, krzem i tlen (więcej na ten temat w tekście: Indyjski łazik odkrył siarkę na południowym biegunie Księżyca). Oprócz tego lądownik Vikram wykrył ruch pod powierzchnią Księżyca (więcej na ten temat w tekście: Indyjski lądownik wykrył prawdopodobną aktywność sejsmiczną na Księżycu).

Ale to nie wszystko. Kosmiczne ambicje Indii sięgają znacznie dalej. We wrześniu ISRO wysłało w kierunku Słońca sondę Aditya-L1. Misja ma się skupić na badaniach rozbłysków słonecznych, koronalnych wyrzutów masy i tajemniczego, ekstremalnego ciepła korony słonecznej (więcej na ten temat w tekście: Kolejna kosmiczna misja Indii. Sonda Aditya zbada Słońce).

Załogowy lot na Księżyc

Zachęcona ogromnymi sukcesami ISRO zamierza przełamać kolejną barierę. Premier Indii Narendra Modi ogłosił, że jego kraj wyśle na Księżyc astronautę. Cel ten ma zostać osiągnięty do 2040 roku. Wcześniej, bo do 2035 roku ma powstać na orbicie okołoziemskiej indyjska stacja kosmiczna. Pierwotnie stacja miała powstać do 2022 roku, ale plany pokrzyżowała pandemia oraz problemy techniczne.

Ale zanim to nastąpi, Indie przeprowadzą w ramach misji statku Gaganyaan lot bezzałogowy na orbitę okołoziemską. Potem mają nastąpić kolejne loty Gaganyaan, a ich celem jest wysłanie ludzkiej załogi na orbitę i bezpieczne sprowadzenie jej z powrotem na Ziemię. Lot trzech astronautów na orbitę ma nastąpić w 2025 roku.

W planach Wenus i Mars

Premier Modi wezwał także indyjskich naukowców do opracowania planów misji międzyplanetarnych, w tym misji na orbitę Wenus oraz misji mającej zakończyć się lądowaniem na Marsie.

Indie podpisały w czerwcu porozumienia NASA w sprawie misji Artemis i będą współpracować z uczestniczącymi w projekcie krajami w zakresie eksploracji Księżyca. NASA zobowiązała się także do zapewnienia zaawansowanego szkolenia indyjskim astronautom w Johnson Space Center w Houston i wysłania ich na Międzynarodową Stację Kosmiczną w 2024 roku.

Źródło: BBC, ISRO