Dodano: 29 sierpnia 2023r.

Kolejna kosmiczna misja Indii. Sonda Aditya zbada Słońce

Niecały tydzień po udanym lądowaniu w pobliżu mało zbadanego bieguna południowego Księżyca, Indyjska Organizacja Badań Kosmicznych (ISRO) poinformowała o zaplanowaniu na 2 września startu pierwszej indyjskiej sondy do badania Słońca. Misja została nazwana Aditya, co w sanskrycie oznacza „Słońce”.

Kolejna kosmiczna misja Indii. Sonda Aditya zbada Słońce

Indie przygotowują się do swojej inauguracyjnej misji badawczej poświęconej Słońcu. Obserwatorium Aditya-L1 ma zostać wyniesione w przestrzeń kosmiczną 2 września z Centrum Kosmicznego Satish Dhawan, które znajduje się na wyspie Sriharikota.

Pierwsza indyjska sonda do badania Słońca

Naukowcy przyglądają się naszej gwieździe od setek lat, a Słońce w dalszym ciągu skrywa przed nimi swoje sekrety. Uczonych wciąż zaskakuje korona słoneczna, która jest gorętsza od powierzchni Słońca, czy procesy prowadzące do rozbłysków słonecznych i koronalnych wyrzutów masy, które również są słabo poznane. Niektóre z tych tajemnic, jak mają nadzieję naukowcy z Indii, zostaną rozwiane właśnie przez mającą wkrótce wystartować misję Aditya-L1.

Aditya-L1 będzie pierwszą indyjską misją kosmiczną badającą Słońce. Sonda zostanie umieszczona na orbicie Halo wokół punktu Lagrange'a 1 (L1) układu Słońce-Ziemia, który znajduje się około 1,5 miliona km od Ziemi. Główną zaletą umieszczenia obserwatorium w tym miejscu jest stały, niczym nie zakłócony widok na Słońce. Zapewni to większą korzyść z obserwacji aktywności Słońca i jej wpływu na pogodę kosmiczną w czasie rzeczywistym.

Ale zanim obserwatorium tam dotrze, zostanie wprowadzony na orbitę okołoziemską, gdzie zostanie sprawdzony stan sprzętu zamontowanego na pokładzie sondy. Następnie naukowcy wydłużą orbitę, rozpoczynając czteromiesięczną podróż do ostatecznego miejsca przeznaczenia.

Sonda Aditya

Sonda została wyposażona w siedem instrumentów naukowych. Jak podała ISRO, obserwatorium ma się skupić na badaniach rozbłysków słonecznych, koronalnych wyrzutów masy i tajemniczego, ekstremalnego ciepła korony słonecznej. Naukowcy chcą lepiej poznać czynniki wpływające na pogodę kosmiczną. Zainteresowani są także lepszym zrozumiałem dynamiki wiatru słonecznego.

Wśród instrumentów naukowych na pokładzie sondy znajdują się dwa spektrometry rentgenowskie, które będą badać właściwości rozbłysków słonecznych, koronograf, który będzie rejestrował obrazy Słońca w celu wykrywania rozbłysków powstających na jego powierzchni oraz instrument do pomiaru promieniowania słonecznego. W trzewiach obserwatorium są jeszcze dwa instrumenty do badania wiatru słonecznego i jego składników oraz magnetometr do pomiaru pól magnetycznych.

Obserwatorium Aditya-L1 kosztowało około 45 milionów dolarów. Prace nad misją trwają od około 15 lat.

Źródło: ISRO, Live Science, fot. NASA/ SDO