Dodano: 31 stycznia 2024r.

W Maroku odkryto odciski ludzkich stóp sprzed 90 tys. lat

Na jednaj z plaż w Maroku archeolodzy natrafili na skamieniałe odciski ludzkich stóp. Łącznie odkryto 85 śladów i według badaczy mogą one mieć nawet 90 tys. lat.

W Maroku odkryto odciski ludzkich stóp sprzed 90 tys. lat

Badaniami kierował Mouncef Sedrati z University of Southern Brittany we Francji. - Byliśmy zaskoczeni, gdy znaleźliśmy pierwszy odcisk. Na początku nie byliśmy przekonani, że są to ślad stopy, ale potem znaleźliśmy więcej podobnych tropów – powiedział naukowiec.

Rezultaty oraz opis badań ukazał się na łamach pisma „Scientific Reports” (DOI: 10.1038/s41598-024-52344-5).

Skamieniałe ślady stóp sprzed 90 tys. lat

Odciski znaleziono w 2022 roku w północno-zachodniej części Maroka, na plaży w Larache. To jedyne miejsce w Afryce Północnej, gdzie znaleziono podobne odciski. Ślady te dostarczają informacji na temat biologii, lokomocji i zachowania osób, które je zostawiły. Region ten jest ważny w ewolucji hominidów. To tam znajduje się stanowisko archeologiczne Dżabal Ighud, gdzie znaleziono m.in. szczątki uważane za należące do najwcześniejszych przedstawicieli Homo sapiens.

Na plaży w Larache odkryto 85 doskonale zachowanych odcisków stóp. Ślady należą do co najmniej pięciu osobników w różnym wieku – świadczą o tym różne rozmiary odcisków. Całe stanowisko obejmuj obszar o powierzchni około 2800 metrów kwadratowych. Z orientacji śladów wynika, że grupa ta poruszała się w kierunku morza i z powrotem.

Uczeni w swoich pracach zastosowali technikę datowania optycznie stymulowaną luminescencją (OSL). Metoda ta częściej jest używana do datowania minerałów. Pozwala na określenie wieku obiektu na podstawie tego, kiedy materiał był ostatnio wystawiony na działanie promieni słonecznych. W tym przypadku chodzi o minerały w piasku bezpośrednio otaczającym ślady stóp. Wyniki datowania wskazały, że wielopokoleniowa grupa Homo sapiens spacerowała po tej plaży około 90 tys. lat temu.

Datowanie umiejscawia to zdarzenie na późny plejstocen, znanym również jako ostatnia epoka lodowcowa, która zakończyła się około 12 tys. lat temu. Jeśli wynik ten jest poprawny, to ślady z plaży Larache są najstarszymi odciskami przypisywanymi Homo sapiens w Afryce Północnej.

Doskonały stan odcisków

- Przeprowadziliśmy pomiary na miejscu, aby określić długość i głębokość odcisków – powiedział Sedrati. - Na podstawie nacisku stopy i wielkości śladów byliśmy w stanie określić przybliżony wiek poszczególnych osób – przyznał badacz dodając jednocześnie, że wśród odcisków były ślady dzieci, nastolatków oraz dorosłych.

Naukowcy przypisują doskonałe zachowanie starożytnych śladów wielu czynnikom, w tym układowi plaży i dużemu zasięgowi przypływów, które przyczyniły się do dobrego stanu odkrytych odcisków.

Jak przyznał Sedrati, plaża z odciskami jest położona na skalistej platformie pokrytej osadami gliniastymi. - Osady te stwarzają dobre warunki do zachowania śladów. Podczas przypływu odciski szybko zostały zasypane. Dlatego ślady stóp są tu tak dobrze zachowane – podkreślił badacz.

Naukowcy nie są jednak pewni, co grupa ludzi robiła na plaży. Na te pytania mają odpowiedzieć przyszłe badania. - Mamy nadzieję poznać całą historię tej grupy ludzi i to, co tam robili – powiedział Sedrati.

Źródło: Live Science, Scientific Reports, fot. M. Sedrati, et al