Dodano: 13 grudnia 2016r.

Zatopiony w bursztynie ogon pierzastego dinozaura

Paleontolodzy z Chińskiego Uniwersytetu Nauk o Ziemi natrafili na niezwykle cenny okaz. Znaleziono zatopiony w bursztynie ogon pierzastego dinozaura.

Celurozaur - pierzasty dinozaur

Na znalezisko badacze natknęli się nie podczas wykopalisk, ale na targu bursztynów. Okaz został wydobyty w Birmie. Wypatrzył go wśród setek bursztynów na targach w Myitkyinie – stolicy stanu Kaczin, Lida Xing, który poznał się na jego wartości.

W cennym okazie widać zatopiony ogon teropoda (celurozaura), który żył około 99 milionów lat temu. Badacze znajdowali wcześniej pojedyncze pióra z ery dinozaurów, ale to pierwsze takie znalezisko z pełni upierzonym ogonem dinozaura.

celurozaur

Tak mógł wyglądać młody celurozaur

- W bursztynie widać zachowany ogon młodego osobnika z ośmioma kręgami. Widać też doskonale zachowane pióra. Kręgi nie są zlane, jak w przypadku współczesnych ptaków, dlatego jesteśmy pewni okazu. Musiał on należeć do dinozaura – powiedział Ryan McKellar z Royal Saskatchewan Museum.

Badacze uważają, że cenny okaz pozwoli na uzupełnienie luk w wiedzy na temat gadzich piór oraz na temat życia ich właścicieli. O odkryciu poinformowano na łamach pisma "Current Biology".

Źródło: telegraph.co.uk