Dodano: 06 listopada 2023r.

Pierwsza asteroida na trasie Lucy okazała się układem podwójnym

W drodze do planetoid trojańskich Jowisza sonda Lucy przeleciała w pobliżu małej asteroidy Dinkinesh z pasa głównego planetoid. Podczas przelotu okazało się, że asteroida nie jest sama. Wokół Dinkinesha krąży mniejsza skała.

Pierwsza asteroida na trasie Lucy okazała się układem podwójnym

Asteroida Dinkinesh, pieszczotliwie nazywana przez astronomów Dinky, krąży w pasie planetoid między orbitami Marsa i Jowisza. Nie był to główny cel sondy Lucy, ale biorąc pod uwagę, że znalazła się na trasie sondy, badacze z NASA skorzystali z okazji i przetestowali możliwości Lucy.

Dinkinesh

Na kilka tygodni przed przelotem w pobliżu asteroidy, zespół zarządzający misją Lucy zastanawiał się, czy przypadkiem Dinkinesh nie jest w rzeczywistości układem podwójnym. Sugerowały to instrumenty na pokładzie Lucy, które wskazywały dziwną zmianę jasności kosmicznej skały. Pierwsze obrazy z bliskiego przelotu rozwiały wszelkie wątpliwości. Dinkinesh okazał się układem podwójnym.

Lucy przeleciała w odległości około 430 kilometrów od Dinkinesha z prędkością 16 tys. km/h. Dane z instrumentów Lucy pokazały, że Dinkinesh to nie jedna asteroida, jak początkowo sądzono, ale układ podwójny złożony z większej skały o szerokości 790 metrów i malutkiego „księżyca” o szerokości 220 metrów.

Przelot w pobliżu Dinkinesha miał służyć przede wszystkim jako test możliwości sondy, ze szczególnym naciskiem na sprawdzenie systemu umożliwiającego Lucy autonomiczne śledzenie asteroidy. - Przesłane przez sondę obrazy wskazują, że system śledzenia działał zgodnie z oczekiwaniami, nawet gdy Wszechświat przedstawił nam trudniejszy cel, niż się spodziewaliśmy – powiedział Tom Kennedy, inżynier ds. nawigacji i nawigacji z zespołu zarządzania misją. - Symulowanie, testowanie i ćwiczenie to jedno, ale zupełnie inną rzeczą jest zobaczyć, jak to się dzieje naprawdę – dodał.

- Wiedzieliśmy, że będzie to najmniejsza asteroida z pasa głównego, jaką kiedykolwiek widziano z bliska – powiedział Keith Noll z Goddard Space Flight Center. - Fakt, że okazała się układem podwójnym, sprawia, że jest to jeszcze bardziej ekscytujące. Pod pewnymi względami asteroidy te wyglądają podobnie do bliskich Ziemi układów podwójnych asteroid Didymos i Dimorphos, ale istnieje kilka naprawdę interesujących różnic, które będziemy badać – dodał (układ podwójny, o którym wspomniał badacz posłużył w ubiegłym roku do testowania naszych możliwości do obrony Ziemi przed potencjalnie zagrażającą planecie kosmiczną skałą - więcej na ten temat w tekście: Kolejne następstwa misji DART. Hubble pokazał rozległe pole gruzu rozrzucone wokół asteroidy).

W 2025 roku Lucy przeleci w pobliżu asteroidy Donaldjohanson z głównego pasa, po czym opuści pas planetoid i uda się na orbitę Jowisza.

Misja Lucy

Lucy jako pierwsza sonda w historii zbada planetoidy trojańskie. To dwie grupy małych obiektów, krążących wokół Słońca poza głównym pasem planetoid, po orbicie zbliżonej do orbity Jowisza. Ciała te zostały „uwięzione” przez grawitację Jowisza i Słońca jeszcze w czasie formowania się i ewolucji planet, naukowcy uważają je więc za „skamieliny” z pierwszego okresu kształtowania się Układu Słonecznego.

W latach 2027-2033 sonda zbada siedem planetoid trojańskich – pięć w roju znajdującym się na orbicie przed Jowiszem i dwie w roju podążającym za gazowym gigantem. Największy z obiektów, które zbada Lucy, ma średnicę około 95 kilometrów.

Lucy przeleci obok obiektów docelowych w odległości około 400 kilometrów od ich powierzchni i użyje swoich pokładowych instrumentów i dużej anteny do zbadania ich geologii, w tym składu, masy, gęstości i objętości.

Źródło: NASA, fot. NASA/Goddard/SwRI/Johns Hopkins APL/NOAO