Dodano: 19 grudzień 2016r.

Polscy studenci budują Hyperloop. Drugi etap konkursu SpaceX

Do drugiego etapu konkursu organizowanego przez SpaceX  Hyperloop Pod Competition II dostały się dwa zespoły z Polski. Hyper Poland University Team oraz HyperLodz Team.


Hyperloop Pod Competition II to konkurs skierowany wyłącznie do studentów. To druga część konkursu organizowanego przez firmę Elona Muska dotycząca kolei próżniowych. W czerwcu 2015 roku SpeceX ogłosiła konkurs na opracowanie projektów związanych ze środkiem transportu Hyperloop. Obejmował on rozwinięcie koncepcji dotyczących samego środka transportu, jak i infrastruktury z nim związanej. We wrześniu 2016 roku SpaceX ogłosiła drugą część konkursu, ale tylko dla studentów. Zespoły rywalizują w nim wyłącznie w budowie kapsuły do kolei próżniowych.

Do drugiego etapu konkursu uniwersyteckiego dostały się dwa polskie zespoły z Politechniki Łódzkiej - HyperLodz Team oraz zespół złożony ze studentów Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej. Zespół z Łodzi brał udział także w pierwszej części zawodów i dotarł do finału II etapu.

Koncepcja kolei dużych prędkości pędzących w długim tunelu znana jest od co najmniej kilkudziesięciu lat, jednak jej ponowny rozgłos zawdzięczamy Elonowi Muskowi, który w 2012 przedstawił swoją wizję tego środka transportu.

Projekt zakłada wykorzystanie technologii magnetycznej lewitacji, co oznacza, że pociąg nie będzie poruszał się po szynach, tylko na poduszkach magnetycznych wytwarzanych przez potężne elektromagnesy zamontowane na spodach wagonów. Takie rozwiązania są już stosowane na świecie. Dzięki takiemu zastosowaniu wyeliminowany został problem tarcia i kolej będzie mogła osiągać większe prędkości.

Dziś najszybsze prędkości osiągają właśnie takie pociągi. Rekord ustanowili 10 lat temu japońscy konstruktorzy, którzy rozpędzili pociąg SCmaglev do 581,8 km/h. Jednak to nie zadowala Muska, który chce podwoić szybkość uzyskaną przez Japończyków. A to dzięki zastosowaniu tunelu próżniowego. Koncepcja poruszania się w tunelu, z którego wypompowano niemal całe powietrze, wyeliminuje problem oporu powietrza, co doda kolejne dziesiątki a może setki na liczniku prędkości.

Kolej, według projektu Muska, ma być tania, szybka i ekologiczna. Zasilana ma być przez energię słoneczną. Szef SpaceX powołał w tym celu do życia Hyperloop Transportation Technologies – firmę, która ma zrealizować projekt. Pierwsza kolej próżniowa ma pojawić się na trasie z Los Angeles do San Francisco. Ten około 500 kilometrowy odcinek pasażer pokona w około 30 minut. Kolej ma rozwijać prędkość do 1200 kilometrów na godzinę.

Trasa ma być postawiona na wysokich słupach, dzięki czemu osiągnie się możliwie najkrótszą trasę. W długim tunelu będą mknąć kapsuły, które mają mieścić od 6 do 28 osób. W tunelu nie będzie panowała całkowita próżnia, jakieś powietrze będzie w niej występować. Dlatego, żeby kapsuły nie działały jak tłok, zastosowano system zasysania powietrza przez każdy z wagoników, który będzie je kierował pod spód wytwarzając dodatkową poduszkę powietrzną.

Całość napędzana ma być dużymi elektromagnesami, które zainstalowane będą nierównomiernie. W miejscach rozpędzania i hamowania będzie ich więcej, a na trasie zostaną umieszczone sporadycznie, wyłącznie do podtrzymania prędkości.

Kiedy powstanie pierwszy Hyperloop? Nie wiadomo. We wrześniu 2013 roku Musk mówił, że pierwsza tego typu kolej może powstać za 7-10 lat, ale czy tak się stanie, to dopiero się przekonamy.

Ale nie tylko imperium Muska pracuje nad kolejami dużych prędkości z zastosowaniem tunelu próżniowego. Duże osiągnięcia w tej dziedzinie mają naukowcy z Chin. Chińska Akademia Naukowa oraz Uniwersytet Południowo-Zachodni Jiaotong przedstawili koncepcję budowy kolei próżniowej, która ma rozwijać prędkości 1000 km/h. Chińczycy już rozpoczęli budowę.

 

Źródło: space24.pl