Dodano: 10 listopada 2023r.

U wybrzeży Japonii wyłoniła się nowa wyspa

W wyniku erupcji podwodnego wulkanu pod koniec października z oceanu u wybrzeży Japonii wyłoniła się nowa wyspa. Buchający dymem i nieustannie powiększający swoje rozmiary nowy skrawek lądu znajduje się około 1000 kilometrów na południe od Tokio, w okolicach archipelagu Ogasawara.

U wybrzeży Japonii wyłoniła się nowa wyspa

Nowe wyspy regularnie powstają na oceanach świata. Dzieje się tak w wyniku aktywności wulkanicznej. Podwodne wulkany wyrzucają stopiony materiał, który w kontakcie z wodą morską gwałtownie się ochładza i krzepnie w postać skały. Nagromadzenie wyrzuconej spod dna materii w miarę trwania erupcji rośnie, a gdy osiągnie powierzchnię wody, tworzy nowy ląd.

Nowa wyspa na mapie

Erupcja podwodnego, nienazwanego wulkanu, w następstwie której powstała nowa wyspa, rozpoczęła się 21 października. 30 października, w towarzystwie kłębów dymu, pióropuszy wody i materiałów piroklastycznych na powierzchnię wyłoniły się pierwsze skrawki lądu. Erupcja wciąż trwa, choć wydaje się, że osiągnęła swój szczyt i utraciła na impecie.

Nowa wyspa znajduje się około kilometra od wyspy Iwoto, która do 2007 roku nosiła nazwę Iwo Jima. Wyspa ta była niegdyś miejscem słynnej bitwy pomiędzy siłami amerykańskimi i japońskimi podczas II wojny światowej.

Erupcje podwodnych wulkanów w tej części świata nie są niczym nadzwyczajnym. Japonia znajduje się w obrębie tzw. Pacyficznego Pierścienia Ognia. To obszar występowania wielu rowów oceanicznych, łuków wyspowych i aktywnych wulkanów. Otacza Ocean Spokojny na długości około 40 tys. kilometrów. To tam występuje około 90 proc. wszystkich trzęsień ziemi na świecie. Tam też znajduje się większość czynnych wulkanów.

Niepewny los

Chociaż nowy ląd, który obecnie ma około 100 metrów średnicy, może w najbliższej przyszłości jeszcze się powiększyć, to nie wiadomo, czy pozostanie nad powierzchnią wody. Wyspa, na którą składają się stosy pumeksu, łatwo ulega erozji. Jednak dopóki aktywność wulkaniczna będzie trwać, szansa na utrzymanie się wyspy nad powierzchnią jest wysoka.

Naukowcy obserwowali już narodziny nowych wysp oraz ich koniec. Chociażby w 2015 roku na południowym Pacyfiku powstała wyspa Hunga Tonga-Hunga Ha'apai. Przetrwała zaledwie siedem lat i została zniszczona przez erupcję tego samego wulkanu, który doprowadził do jej uformowania się, ale przez ten czas naukowcy mieli niepowtarzalną szansę zbadania nowego lądu (więcej na ten temat w tekście: Badania wyspy, która istniała tylko 7 lat, dostarczyły niespodziewanych wyników).

Jeśli erupcja będzie trwać wystarczająco długo, to jest nawet szansa, że nowy skrawek lądy połączy się z wyspą Iwoto. Do podobnego zdarzenia doszło w 2013 roku. Nowy skrawek lądu połączył się wówczas z wyspą Nishinoshima, również położoną w archipelagu Ogasawara. Zresztą sama Nishinoshima także powstała w wyniku erupcji podwodnego wulkanu.

Źródło: The Japan Times, Science Alert, fot. RawPixel/ CC0