Dodano: 03 lipca 2020r.

Rekiny wielorybie mają malutkie zęby wokół oczu

Największa znana człowiekowi ryba – rekin wielorybi – posiada w skórze wokół gałek ocznych tysiące maleńkich zębów. W nowych badaniach naukowcy wyjaśniają, w jaki sposób rekiny wykorzystują je do zabezpieczenia miękkich tkanek gałek ocznych.

Rekiny wielorybie mają malutkie zęby wokół oczu

Największa znana nam ryba zamieszkująca naszą planetę to rekin wielorybi (Rhincodon typus). Jak sama nazwa wskazuje, ryba ta jest ogromna, długość największego odkrytego osobnika wynosiła 18,8 metra, przy wadze 13,6 ton. Co ciekawe rekiny te mają najgrubszą skórę w świecie przyrody, może mieć ona nawet 10 cm. Mimo ogromnych rozmiarów stworzenia te nie są groźne dla człowieka i żywią się głównie planktonem.

Rekin wielorybi

Naukowcy byli zaskoczeni, gdy przyglądnęli się bliżej oczom rekina wielorybiego, które znajdują się po bokach głowy, a nie z przodu, jak w przypadku większości znanych nam gatunków. W przeciwieństwie do nich, Rhincodon typus nie mają też typowych dla rekinów powiek. Mogą za to „cofać” oczy w głąb czaszki, jeśli trzeba je chronić przed innymi stworzeniami w morzu. Zespół naukowców pracujących w Japońskim Centrum Badawczym Okinawa Churashima odkrył, że rekiny wielorybie mają w skórze wokół gałek ocznych tysiące małych zębów. Można wręcz powiedzieć, że ryby te mają „pancerne oczy”.

Naukowcy w ramach swoich badań, które ukazały się na łamach pisma "PLOS ONE", przeanalizowali oczy zarówno żyjących w oceanariach osobników, jak i ciała martwych rekinów, wyrzucone na brzeg morza. Dzięki temu zdołali odkryć, że skóra okrywająca oczy, na całej swojej długości pokryta jest małymi zębami podobnymi do ludzkich trzonowców.

Już wcześniej naukowcy odkryli, że rekiny wielorybie posiadają podobne ząbki na skórze także na innych częściach ciała. Rekiny te mają łuski z twardego szkliwa, które także przypominają w pewien sposób zęby. Nie służą one oczywiście do jedzenia, ale do ochrony przed drapieżnikami. Podobne ząbki razem z grubą skórą stanowią doskonałą zaporę dla ewentualnych ugryzień i ran.

zęby wokół oczu rekina wielorybiego

Zdaniem badaczy występowanie na wierzchniej warstwie ciał rekinów struktury zębów i skóry przypominającej kształtem literę V pozwala na zmniejszenie oporu wody i przyczynia się do szybszego i i cichego pływania.

Zęby wokół oczu

Zęby odkryte wokół oczodołów różniły się pod względem morfologii od tych, które tworzą "skórę" rekina wielorybiego. Zdaniem naukowców ząbki te zapobiegają również otarciom oka, co może wskazywać na doskonały wzrok tych zwierząt.

Naukowcy odkryli, że tylko wokół gałek ocznych rekin wielorybi posiada ok. 3000 zębów, najgęściej występujących w pobliżu tęczówki oka. Stąd wniosek, że służą one do ochrony oczu przed atakami innych morskich stworzeń.

"O ile nam wiadomo, u innych gatunków rekinów, w tym nawet u gatunków blisko spokrewnionych, nie znaleziono uzębienia wokół oczu" - piszą naukowcy w opracowaniu. "Wydaje się więc prawdopodobne, że uzębienie oka jest cechą charakterystyczną dla rekina wielorybiego" – dodają.

Wcześniej naukowcy uważali, że dla rekinów wielorybich ważniejsze od wzroku są inne zmysły. Nowe odkrycie sugeruje, że gałki oczne tych ryb są dla nich dużo ważniejsze, niż wcześniej przypuszczano. Naukowcy chcą kontynuować badania nad niezwykłymi oczami rekinów wielorybich.

Źródło: phsy.org, fot. PublicDomainPictures