Dodano: 04 kwietnia 2024r.

Księżyc będzie miał własną strefę czasową

Biały Dom poinformował, że wydał NASA polecenie opracowania jednolitego standardu czasu dla Księżyca. Politycy oczekują stworzenia skoordynowanego czasu, który obowiązywałby np. na statkach kosmicznych. Działania te mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa misji kosmicznych. Rozbieżności w czasie mogą prowadzić chociażby do błędów w mapowaniu i lokalizacji pozycji na Księżycu lub na jego orbicie.

Księżyc

Na Księżycu panuje znacznie mniejsza grawitacja, dlatego też czas płynie tam odrobinę szybciej. Różnica jest niewielka, w porównaniu z Ziemią, ale dla nowych technologii, jak chociażby system GPS czy inne skomplikowane systemy komputerowe i komunikacyjne, ma to ogromne znaczenie.

Skoordynowany Czas Księżycowy

- Ponieważ NASA, prywatne firmy i agencje kosmiczne na całym świecie coraz częściej ruszają z misjami na Księżyc, Marsa i dalej, ważne jest, abyśmy ustalili niebiańskie standardy czasu – powiedział Steve Welby z Białego Domu. - Spójna definicja czasu wśród operatorów w kosmosie ma kluczowe znaczenie dla skutecznego działania w przestrzeni kosmicznej, nawigacji i komunikacji – dodał. Celem Amerykanów jest utworzenie Skoordynowanego Czasu Księżycowego (z j. ang. Coordinated Lunar Time, CLT).

Bez ujednoliconego standardu czasu księżycowego zapewnienie bezpieczeństwa transferów danych między statkami kosmicznymi oraz synchronizacja komunikacji między Ziemią, satelitami, przyszłymi bazami i astronautami będzie niezwykle trudne. Rozbieżności w czasie mogą również prowadzić do błędów w mapowaniu i lokalizacji pozycji na Księżycu lub na jego orbicie.

Mikrosekundy

- Zegar atomowy na Księżycu będzie tykał z inną częstotliwością niż na Ziemi. To logiczne, żeby inne ciało niebieskie, jak na przykład Księżyc lub Mars, otrzymał własne bicie serca – powiedział Kevin Coggins z NASA dodają, że wszystko na Księżycu będzie działać według przyspieszonego czasu księżycowego.

Dlaczego tak się dzieje? Wszystko przez grawitację. Czas płynie inaczej w zależności od tego, gdzie będziemy go mierzyć. Tam gdzie grawitacje jest duża, czas będzie płyną wolniej, niż tam, gdzie grawitacja jest słabsza. Ponieważ na Księżycu jest mniejsza grawitacja, czas płynie tam nieco szybciej – o 58,7 mikrosekundy dziennie – w porównaniu z Ziemią.

Gdy ostatni raz NASA wysyłała astronautów na Księżyc, nosili oni zegarki, żeby kontrolować czas i porównywać wskazania z ziemskimi zegarami, ale wtedy precyzyjne mierzenie czasu nie miało aż tak dużego znaczenia, jak obecnie. Te mikrosekundy różnicy mają znaczenie, gdy chodzi o stosowanie zaawansowanych technologii.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna, znajdująca się na niskiej orbicie okołoziemskiej, będzie nadal korzystać z uniwersalnego czasu koordynowanego, czyli UTC. NASA musi jednak ustalić, oczywiście w porozumieniu z innymi państwami, gdzie będzie zaczynać się nowy czas kosmiczny. Coggins przyznał też, że w przeciwieństwie do Ziemi, na Księżycu nie będzie obowiązywał czas letni.

Biały Dom chce, aby NASA przedstawiła wstępny pomysł do końca roku, a ostateczny plan do końca 2026 roku.

Źródło: AFP, Guardian, BBC, fot. NASA