Dodano: 16 sierpnia 2017r.

Polska kapsuła Hyperloop poleciała na testy do USA

Elementy kapsuły do kolei dużych prędkości zbudowane przez polski zespół Hyper Poland zostały dostarczone do Los Angeles. Za niecałe dwa tygodnie kapsuła weźmie udział w międzynarodowych testach.

Tor testowy Hyperloop

 

Hyper Poland jest zespołem inżynierów, architektów, projektantów i konsultantów, którzy połączyli siły w celu stworzenia kompleksowego systemu transportu Hyperlooop. Zespół został utworzony przez studentów z Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej, aby wziąć udział w konkursie Hyperloop Pod Competition organizowanym przez firmę Elona Muska SpaceX. Jako jeden z 24 zespołów z całego świata zakwalifikował się do finału konkursu, a trzeba zaznaczyć, że do eliminacji zgłosiło się ponad 1000 zespołów.

Zobacz też: Hyperloop osiąga coraz większe prędkości. Nagranie z testów

- W sumie do finału awansowały 24 zespoły badawcze: 18 ze Stanów Zjednoczonych, cztery z Europy i dwa z Azji. W budowę pierwszego polskiego prototypu kapsuły hyperloop zaangażowane były dwie uczelnie, sześć kół naukowych i 25 studentów. To dla nas wyróżnienie i sukces, że weźmiemy udział w finale zawodów SpaceX jako jedyny team z Europy Środkowo-Wschodniej - powiedział w rozmowie z PAP Paweł Radziszewski koordynator projektu Hyper Poland University Team.

W testach kapsuła będzie miała za zadania osiągnięcia jak największej prędkości. Dla polskich konstruktorów to będzie wyjątkowa możliwość zweryfikowania rozwiązań technologii Hyperloop. Wyniki eksperymentu zostaną wykorzystane do jej rozwoju.

Zespół Hyper Poland uzyskał wsparcie dla rozwoju technologii Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Strategicznym partnerem projektu są także Polskie Linie Lotnicze LOT, które dostarczyły elementy kapsuły do USA.

Hyeprloop to technologia superszybkiego transportu naziemnego, który w przyszłości ma umożliwić przemieszczanie się ludzi i ładunków z prędkością ok. 1000 km/godz. Jazdy testowe z udziałem kapsuły z Polski odbędą się w specjalnie zbudowanej stalowej rurze o długości 1,5 km i średnicy dwóch metrów. Kapsuła będzie poruszać się w rurze o obniżonym ciśnieniu (z wykorzystaniem lewitacji magnetycznej), co pozwoli w znaczący sposób obniżyć zużycie energii.