Dodano: 15 grudnia 2016r.

Oto Mimas - "Gwiazda Śmierci" na orbicie Saturna

Kolejna część „Gwiezdnych Wojen” dziś ma swoją polską premierę. Przy tej okazji warto przedstawić jeden z księżyców Saturna, który do złudzenia przypomina „Gwiazdę Śmierci” – oto Mimas.

Mimas - jeden z księżyców Saturna

Mimas został odkryty w 1789 roku i jest siódmym pod względem wielkości księżycem Saturna. Nazwa została zaczerpnięta od jednego z gigantów z mitologii greckiej, ale dziś z pewnością nazwano by go inaczej. A to z uwagi na fakt, że jest niezwykle podobny do bojowej stacji kosmicznej zdolnej niszczyć całe planety, która sieje postrach wśród bohaterów popularnej serii filmów „Gwiezdne Wojny”. Chodzi oczywiście o „Gwiazdę Śmierci”.

Żeby było jasne, „Gwiazda Śmierci” nie wzięła swojego wyglądu od Mimasa. To czysty zbieg okoliczności. Pierwsze zdjęcia Mimasa dotarły na Ziemię trzy lata po premierze filmu i zostały wykonane przez sondę Voyager 1.

Najbardziej charakterystyczną cechą, która upodabnia księżyc do siejącej zagładę stacji kosmicznej jest jego krater. Cała powierzchnia Mimasa jest podziurawiona kraterami po uderzeniach meteorytów, ale ten największy nazywający się Herschel ma aż 130 kilometrów średnicy.

Fot NASA/JPL/SSI/LPI