Dodano: 21 sierpnia 2017r.

Patagotitan mayorum – największy dinozaur świata

Argentyńscy paleontolodzy zakończyli badania kości największego dinozaura, który kiedykolwiek chodził po Ziemi. Gigantyczne zwierze zostało nazwane Patagotitan mayorum, jego długość dochodziła do 37 metrów i mógł ważyć nawet 76 ton.

Kość Patagotitan mayorum – największego dinozaura świata

Kości Patagotitan mayorum zostały znalezione w 2012 roku w Argentynie. Natrafił na nie patagoński rolnik podczas prac na swoim polu w pobliżu miejscowości La Flecha. Zaalarmowani znaleziskiem paleontolodzy z Museo Paleontológico Egidio Feruglio w Trelew odkryli na miejscu cmentarzysko tych gigantycznych zwierząt. Do tej pory odkopano tam ponad 150 ogromnych kości, które należały do sześciu przedstawicieli tego gatunku.

Patagotitan mayorum to prawdziwy mistrz wagi ciężkiej wśród zwierząt lądowych. Gigantyczny roślinożerca należał do grupy tytanozaurów i osiągał długość blisko 40 metrów, a jego waga dochodziła nawet do 76 ton. Dorosły osobnik, gdy stał wyprostowany, mógł sięgać wysokości siedmiopiętrowego budynku. To około 20 metrów. Badacze oszacowali, że dinozaur żył około 100 milionów lat temu.

Naukowcy nazwali dinozaura Patagotitan od nazwy regiony – Patagonii, gdzie został znaleziony oraz greckiego słowa „titan”, które oznacza „duże”. Drugi człon nazwy to ukłon w stronę rodziny Mayo, do której należą tereny, gdzie znaleziono cmentarzysko tych zwierząt.

- Legendarny T. Rex oraz inne mięsożerne dinozaury wyglądały przy Patagotitan mayorum jak krasnale - powiedział Diego Pol z Museo Paleontológico Egidio Feruglio, współautor pracy opublikowanej w czasopiśmie Proceedings of the Royal Society B. - Patagotitan mayorum to były prawdopodobnie masywne, wolno poruszające się zwierzęta, dla których poruszanie się stanowiło wielkie wyzwanie – dodał.

Fot. Jorge Gonzalez

Tyranozaury są znane naukowcom już od jakiegoś czasu, ale Patagotitan mayorum to zupełnie nowy gatunek. Jest to oficjalnie największe zwierze lądowe, które kiedykolwiek chodziło po Ziemi. Dotychczas za największe zwierzę w historii uważano Argentynozaura, którego szczątki znaleziono także w Patagonii.

Naukowcy zadają sobie pytanie, jak Patagotitan mayorum mógł osiągać takie rozmiary. Prawdopodobnie jest to związane z rodzajem rośli, którymi żywiły się te zwierzęta oraz z ich obfitością. Badacze uważają, że w czasie, gdy żyły te ogromne gady, w dzisiejszej Patagonii nastąpiła eksplozja różnorodności nowych gatunków roślin.

Źródło: Phys.org, fot. Jorge Gonzalez