Dodano: 12 grudnia 2018r.

Zbawienne efekty regularnych ćwiczeń. "Aktywni 70-latkowie mają serca 30 lat młodsze"

Systematyczne wykonywanie ćwiczeń fizycznych ma zbawienny wpływ na organizm. Jak pokazują nowe badania, osoby w wieku 70 lat i powyżej, które od lat prowadzą aktywny styl życia i regularnie ćwiczą, mają serce, płuca i mięśnie w stanie porównywalnym do osób o 30 lat młodszych.

Biegi

Według najnowszych badań opublikowanych w czasopiśmie „Journal of Applied Physiology”, styl życia ma ogromny wpływ na ogólny stan zdrowia. W sumie to nic nowego, ale analizy naukowców z Ball State University pokazują zaskakujące efekty, jakie można osiągnąć na starość dzięki regularnej aktywności fizycznej.

W badaniach przeanalizowano kondycję serca, płuc i mięśni w grupie regularnie ćwiczących osób w wieku 70 lat. Pomiary te porównano z ich rówieśnikami prowadzącymi bardziej siedzący styl życia oraz z aktywnymi fizycznie 20-latkami. Wyniki zaskoczyły naukowców. Okazało się, że stan aktywnych 70-latków można porównywać z stanem ludzi w wieku 40 lat.

- Nasze badania pokazały, że ludzie, którzy regularnie ćwiczyli rok po roku, mają lepszy ogólny stan zdrowia. Ci aktywni 75-latkowie - mężczyźni i kobiety - mają podobny układ sercowo-naczyniowy do osób w wieku 40-45 lat – powiedział kierujący badaniami Scott Trappe.

Naukowcy do badania zaprosili siedem kobiet i 21 mężczyzn w wieku 70 lat, którzy regularnie ćwiczyli, 10 kobiet i 10 mężczyzn w wieku 70 lat, którzy prowadzili siedzący tryb życia oraz 10 kobiet i 10 mężczyzn w wieku 20 lat, którzy byli zdrowi i również regularnie ćwiczyli. Naukowcy sprawdzali pojemność płuc, sprawność mięśni i kondycję serca.

Do określenia wytrzymałości aerobowej naukowcy skorzystali z tzw. pułapu tlenowego (VO2 max) – jednego z najpopularniejszych wskaźników wydolności fizycznej, a w szczególności tlenowej. Badanie ocenia maksymalną ilość tlenu, jaką dana osoba może wykorzystać podczas intensywnych ćwiczeń aerobowych.

Pomiar ten jest ważny, bo, jak wyjaśnił zespół naukowców, VO2 max zmniejsza się o około 10 procent co 10 lat, po osiągnięciu wieku 30 lat. To z kolei wpływa na zwiększone ryzyko wystąpienia wielu chorób.

Naukowcy przeprowadzili również biopsję mięśni u uczestników, aby ocenić tworzenie i rozmieszczenie małych naczyń krwionośnych w mięśniach oraz ocenić aktywność enzymów, które napędzają metabolizm tlenu na poziomie komórkowym.

Wyniki badań wskazują, że pomiary zdrowia aktywnych fizycznie 70-latków, wyglądają podobnie do osób o co najmniej trzy dekady młodszych i że korzyści te odnoszą się zarówno do kobiet, jak i mężczyzn.

Zespół naukowców zauważył, że ​​starsi uczestnicy badania należą do pokolenia, które otrzymało wiele zachęt do uprawiania sportu. - To było naprawdę interesujące w tym badaniu. Ci ludzie wyszli z pokolenia, które zaczęło się naprawdę interesować aktywnym stylem życia. To wtedy bieganie czy tenis stały się popularne dla mas – przyznał Trappe.

- Jeśli chcesz poświęcić 30-45 minut dziennie na spacer,  to korzyści zdrowotne, które z tego uzyskasz, będą znaczące. Czy będzie to równoznaczne z profesjonalnym treningiem? Oczywiście nie, ale będzie zawsze lepsze niż siedzenie na kanapie. W zasadzie 30-45 minut każdego rodzaju ćwiczeń dziennie, będzie korzystne dla zdrowia – podkreślił Trappe.

Badania te nie przedstawiają żadnych rewelacji. Choć efekty, jakie można osiągnąć na starość dzięki regularnym ćwiczeniom, mogą zaskakiwać. Od dawna jednak wiadomo, że aktywny styl życia gwarantuje poprawę ogólnego stanu zdrowia, zarówno w perspektywie krótko-, jak i długoterminowej. I nie ma znaczenia, czy dotyczy to młodych, czy starszych osób.

Źródło: Medical News Today, fot. Pxhere