Dodano: 15 kwiecień 2021r.

Wzrok - jak działa i jak o niego dbać?

Wzrok to jeden z naszych zmysłów. Oko, które jest jego narządem, odpowiedzialne jest za odbieranie bodźców świetlnych, dzięki czemu do naszego mózgu docierają informacje o kształtach, kolorach, odległości i ruchu. Oczy dostarczają nam najwięcej informacji o świecie, dlatego mimo że posiadają swój aparat ochronny, w którego skład wchodzą powieki, rzęsy, spojówki czy gruczoły łzowe, musimy o nie szczególnie zadbać.

Wzrok - jak działa i jak o niego dbać?

 

Jak dbać o oczy?

W dzisiejszych czasach większość dnia spędzamy przed monitorem komputera, wpatrując się w ekran smartfona czy oglądając telewizję. Oczy są cały czas nadwyrężane, muszą nauczyć się radzić sobie ze sztucznym światłem i szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi. W efekcie ich kondycja może ulec pogorszeniu. Możemy jednak pomóc naszym oczom w zachowaniu dobrej kondycji, wprowadzając do codziennego jadłospisu zestaw odpowiednich dla nich składników odżywczych. Bo, jak informuje Mollers na swoim blogu https://www.mollers.pl/jak-poprawic-wzrok-omega-3-i-inne-skladniki-ktore-warto-znac/, dobra dieta pomaga w zachowaniu zdrowego wzroku.

Jedzenie dla oczu. Jakie wybierać?

Wiele osób zadaje sobie pytanie o to, jak poprawić wzrok i zadbać o to, by nigdy nie zawodził. Troszcząc się o niego, w pierwszej kolejności wprowadźmy do naszej diety witaminy i minerały.

Witaminy

  •         A – jej niedobór może doprowadzić do tzw. kurzej ślepoty, czyli znacznego osłabienia wzroku po zmroku. Witamina A obecna jest w warzywach i owocach z beta-karotenem np. marchewce, pomidorach, szpinaku, botwinie, brokułach, czerwonej papryce, dyni, szczawiu, morelach, mango i papai. Witaminę A znajdziemy też w pełnotłustym mleku, wątróbce czy rybach
  •         C – odpowiada m.in. za naczynia krwionośne oka. Znajdziemy ją w cytrusach, aronii, pigwie, dzikiej róży, winogronach, kiwi, porzeczkach czy ziemniakach
  •         E – przyczynia się do lepszego wchłaniania i przyswajania witaminy A. Witamina ta występuje w nabiale, mięsie, orzechach, brokułach, marchwi i soi, olejach roślinnych.

Minerały

  •         Cynk, selen i miedź pomagają w neutralizowaniu szkodliwego wpływu wolnych rodników na nasz organizm. Miedź dodatkowo utrzymuje wiązania kolagenowe, czyli zwiększa trwałość naczyń krwionośnych oczu. Cynk z kolei hamuje zaburzenia wzroku związane z wiekiem
  •         Cynk bierze udział w wytwarzaniu barwnika światłoczułego – rodopsyny. Związek ten odpowiedzialny jest m.in. za zwiększanie działania enzymów, które walczą z wolnymi rodnikami. Cynk znajduje się przede wszystkim w nasionach strączkowych, kaszy gryczanej, owocach morza, rybach i mięsie
  •         Selen znajdziemy w rybach, kukurydzy, orzechach czy syropie klonowym
  •         Miedzi szukajmy w kakao, nasionach słonecznika, pestkach dyni, orzechach laskowych.

Antocyjany

  •         Rozpuszczalne w wodzie barwniki, które są obecne w owocach i warzywach. Chronią naczynia krwionośne i polepszają przepływ krwi. Bogate w antocyjany są jagody, truskawki, wiśnie, aronia, czerwona kapusta.

Karotenoidy – Luteina i zeaksantyna

  •         Redukują ryzyko pojawienia się zaćmy czy zwyrodnienia plamki żółtej
  •         Luteina znajduje się w jarmużu, natce pietruszki, szczypiorku, szpinaku, dyni, kapuście włoskiej, papryce i w owocach, truskawkach, malinach, porzeczkach, jagodach
  •         Zeaksantynę znajdziemy w brukselce, brokułach, pomidorach i kukurydzy.

Omega-3

  •         Kwasy omega-3 zapobiegają wysychaniu gałki ocznej, mają wpływ na prawidłową pracę narządu wzroku
  •         Kwasy Omega-3 znajdziemy w tłustych rybach, orzechach włoskich, nasionach chia i w siemieniu lnianym.

Jak poprawić wzrok? Wprowadźmy zdrowe, pyszne zmiany do naszego życia, a szybko zauważymy zmianę w funkcjonowaniu naszych oczu. Dbajmy o nie, a z pewnością będą nam się szczodrze odwdzięczać!  

 

Źródło: artykuł sponsorowany