Dodano: 06 czerwca 2022r.

Wysokie osoby są bardziej narażone na niektóre choroby

Bycie wysokim ma wiele zalet, ale jak pokazały nowe badania, ma też pewne wady. Naukowcy ustalili, że niektóre schorzenia częściej dotykają osób wysokich. Wśród nich można znaleźć infekcje skórne czy neuropatię obwodową.

Wysokie osoby są bardziej narażone na niektóre choroby

Według badań przeprowadzonych przez Sridharana Raghavana z Rocky Mountain Regional VA Medical Center w USA, wzrost danej osoby można powiązać z niektórymi chorobami. To w sumie żadna nowość - naukowcy od jakiegoś czasu wiedzą, że wysocy ludzie są bardziej narażeni na różne rodzaje nowotworów czy inne choroby, jak chociażby zatorowość płucna. Z koli niższe osoby częściej dotyka choroba wieńcowa, udary, choroby wątroby czy różne zaburzenia psychiczne.

Jednak dotychczas nie było do końca jasne, czy obserwowana zależność między występowaniem różnych schorzeń a wzrostem, wynikała właśnie ze wzrostu danej osoby, czy też jakąś rolę odgrywały inne czynniki środowiskowe, jak złe odżywianie czy szkodliwy wpływ społeczno-kulturowy, co również może wpływać na czyjąś posturę.

W nowych badaniach, największych tego typu, które ukazały się na łamach pisma „PLOS Genetics” (DOI: 10.1371/journal.pgen.1010193), międzynarodowa grupa naukowców porównała warianty genetyczne, o których wiadomo, że mają wpływ na wzrost człowieka z obecnością cech powiązanych z różnymi chorobami. Naukowcy łącznie przeanalizowali dane zebrane od ponad 280 tys. dorosłych Amerykanów, potwierdzając, że ​​wzrost jest powiązany z licznymi powszechnymi chorobami.

Wzrost a choroby

- Korzystając z metod genetycznych zastosowanych w programie VA Million Veteran Program, znaleźliśmy dowody na to, że wzrost osoby dorosłej może wpływać na ponad 100 cech klinicznych, w tym kilka poważnych stanów związanych z gorszą jakością życia – neuropatią obwodową, owrzodzeniami kończyn dolnych i przewlekłą niewydolnością żylną - mówi Sridharan Raghavan, główny autor badania. - Wnioskujemy, że wzrost może być nierozpoznanym, niemodyfikowalnym czynnikiem ryzyka kilku powszechnych schorzeń u dorosłych – dodaje.

W swoich analizach naukowcy powiązali dane genetyczne z danymi klinicznymi ogromnej grupy ludzi. Znając powiązania niektórych genów z występowaniem danej choroby, zespół próbował dopasować tysiące wariacji genetycznych, o których wiadomo, że wpływają na wzrost osoby, z ponad tysiącem cech związanych z różnymi stanami chorobowymi.

Biorąc pod uwagę wcześniejsze badania przy użyciu podobnych metod, które obejmowały nie więcej niż 50 cech i korzystały ze znacznie mniejszych genetycznych baz danych, nową analizę można uznać za największą w swoim rodzaju.

Wysocy mają gorzej?

Rezultaty analiz potwierdzają wcześniejsze prace, w których stwierdzono, że wyższym ludziom łatwiej jest radzić sobie z chorobami sercowo-naczyniowymi, takimi jak nadciśnienie, hiperlipidemia czy choroba wieńcowa, kosztem większej podatności na migotanie przedsionków czy żylaki. Naukowcy odkryli również nowe schorzenia, które wydają się być powiązane z wysokim wzrostem. To m.in. infekcje skórne i infekcje kostne oraz rodzaj uszkodzenia nerwów zwany neuropatią obwodową.

Wielkość próby pozwoliła na pogłębienie analiz o rolę, jaką może odgrywać tutaj płeć. Wyniki pokazały, że chociażby astma i niespecyficzne zaburzenia nerwów obwodowych wydawały się występować częściej u wysokich kobiet, ale nie u mężczyzn.

- Nasze odkrycia są pierwszym krokiem w kierunku potencjalnego uwzględnienia wzrostu w ocenie ryzyka choroby, ponieważ identyfikujemy warunki, w których wzrost może naprawdę być czynnikiem ryzyka – wskazuje Raghavan.

- Potencjalną konsekwencją tego badania jest to, że niektóre testy medyczne mogą być wykonywane częściej u osób, które są… bardzo wysokie – podkreśla Tamar Sofer z Harvard TH Chan School of Public Health.

Źródło: Science Alert, New Scientist, fot.CC BY 2.0/ Flickr/ Jenn Durfey