Dodano: 04 maj 2018r.

Wysokie dawki jednej z witamin mogą pomóc w zapamiętaniu snów

Jak skutecznie zapamiętywać swoje sny? Według badań przeprowadzonych przez naukowców z University of Adelaide, wystarczy jedynie regularnie zażywać witaminę B6.

 

Badania, które ukazały się w czasopiśmie „Perceptual and Motor Skills” wykazały, że przyjmowanie wysokich dawek witaminy B6 przed snem pomogło ludziom zapamiętać ich marzenia senne.

Naukowcy z University of Adelaide zwerbowali do badania 100 osób, z których połowa przed pójście spać przyjmowała tabletki z witaminą B6 przez pięć kolejnych dni, podczas gdy druga połowa przyjmowała placebo. Żadna z grup nie wiedziała, co przyjmuje. Codzienna porcja zawierała 240 mg witaminy.

Wyniki pokazały, że ci, którzy przyjmowali witaminę B6, częściej przypominali sobie swoje sny, w porównaniu z grupą, która przyjmowała placebo. Uczestnicy mówili o swoich doświadczeniach, że ich sny były "jaśniejsze i łatwiejsze do zapamiętania" i że nie "tracili fragmentów z tych marzeń na następny dzień". - Moje sny były bardziej prawdziwe, nie mogłem się doczekać, aby pójść spać – przyznał jeden z uczestników eksperymentu.

 

Autor badania - Denholm Aspy z Wydziału Psychologii University of Adelaide przyznał, że ich badania pokazały, że przyjmowanie witaminy B6 poprawiło zdolność uczestników doświadczenia do zapamiętywania swoich marzeń sennych. - Witamina nie wpływała na jaskrawość, dziwaczność czy barwy snów. Nie wpływała również na inne aspekty wzorców snu – wyjaśnił uczony.

Aspy dodał, że po raz pierwszy przeprowadzono badanie wpływu witaminy B6 i innych witamin z grupy B na sny na tak dużą i zróżnicowaną grupę ludzi.

- Przeciętna osoba spędza około sześciu lat swojego życia śniąc – stwierdził Aspy.  – Oznacza to, że ​​jeśli będziemy pracować nad tym, jak kontrolować sny, możemy wykorzystać je bardziej produktywnie. Świadome śnienie, w którym wiesz, że śnisz, kiedy marzenia wciąż trwają, ma wiele potencjalnych korzyści. Na przykład, możliwe jest wykorzystanie świadomego śnienia do przezwyciężania koszmarów sennych, leczenia fobii, twórczego rozwiązywania problemów, doskonalenia umiejętności motorycznych, a nawet pomocy w rehabilitacji po urazach fizycznych – powiedział Aspy.

Ale, jak twierdzi badacz, żeby świadomie śnić, trzeba najpierw pamiętać swoje sny. Dodanie większej ilości witaminy B6 do diety może być jednym ze sposobów, aby to osiągnąć. Witamina ta występuje w produktach takich jak pełnoziarniste zboża, rośliny strączkowe, banany, awokado, szpinak, ziemniaki, mleko, ser, jaja, czerwone mięso czy ryby.

Sny są trudne do zapamiętania, ponieważ procesy, które pozwalają nam tworzyć długoterminowe wspomnienia, nie występują podczas snu. Neuroadrenalina – neuroprzekaźnik, który jest istotny w procesie zapamiętywania, podczas snu jest na bardzo niskim poziomie. Ponadto, jesteśmy bardziej skłonni pamiętać sen, który jest bardziej emocjonalny lub logiczny.

Żywe, emocjonalne sny lub koszmary senne oznaczają, że twój mózg i ciało są bardziej pobudzone, co z kolei oznacza, że ​​masz większe szanse na przebudzenie - a budzenie się ze snu sprawia, że ​​masz większe szanse na zapamiętanie.

- Potrzebne są dalsze badania, aby sprawdzić, czy efekty, które uzyskaliśmy w badaniach z witaminą B6 różnią się w zależności od tego, ile jej uzyskuje się z codziennej diety. Jeśli witamina B6 jest skuteczna tylko dla osób, które w niskim stopniu pozyskują ją z pokarmu, jej wpływ na zapamiętywanie snów może się zmniejszać wraz z przedłużającą się suplementacją – podkreślił Aspy.

 

Źródło: Science Alert, University of Adelaide