Dodano: 24 listopad 2020r.

Weganie i wegetarianie bardziej narażeni na złamanie kości

Wyniki nowych badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Oksfordzkiego sugerują, że weganie, wegetarianie i peskatarianie (osoby, które dopuszczają w diecie ryby, ale nie jedzą innego mięsa) mogą być bardziej narażeni na złamania kości w porównaniu do osób jedzących mięso.

Weganie i wegetarianie bardziej narażeni na złamanie kości

 

Weganie, wegetarianie i peskatarianie mogą być bardziej narażeni na ryzyko złamania kości, niż osoby jedzące mięso. Tak wynika z dużego badania opublikowanego w czasopiśmie „BMC Medicine”. Wpływają na to czynniki takie jak niski wskaźnik masy ciała czy nieodpowiednie spożycie wapnia i białka, wskazują autorzy badań. To może sprawić, że kości będą bardziej podatne na złamania.

Ryzyko złamań w zależności od diety

- Jest to pierwsze kompleksowe badanie dotyczące ryzyka złamań u osób będących na różnych dietach. Nasze analizy wykazały, że weganie mieli większe ryzyko złamań kości, co skutkowało prawie 20 więcej przypadków na 1000 osób w ciągu 10 lat w porównaniu z osobami, które jadły mięso. Największe różnice dotyczyły złamań biodra, gdzie ryzyko u wegan było 2-3 razy wyższe niż u osób spożywających mięso, co odpowiada 15 więcej przypadków na 1000 osób w ciągu 10 lat – powiedziała dr Tammy Tong, główna autorka badań.

Złamania są stosunkowo częstą przypadłością. W przypadku osób nie jedzących mięsa wydają się być jeszcze częstsze. We wcześniejszych badaniach wykazano, że wegetarianie i weganie mają niższą gęstość mineralną kości od osób spożywających mięso. Wskaźnik ten, jak zaznacza amerykański National Cancer Institute, jest miarą ilości minerałów (głównie wapnia i fosforu) zawartych w określonej objętości kości. Wiąże się to z niższymi poziomami wapnia i białka w diecie. Jednak mimo wcześniejszych badań, powiązania między dietą a ryzykiem złamań były do ​​tej pory niejasne.

Badania

Wyniki uczonych z Oksfordu opierają się na analizach blisko 55 tys. osób z Wielkiej Brytanii uczestniczących w badaniach EPIC-Oxford, które prowadzone były w latach 1993–2001. W tej grupie znajdowali się zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Wśród badanych było także wielu wegetarian, wegan i peskatarian. Naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego i Uniwersytetu w Bristolu obserwowali tę kohortę do 2016 r.. W tym czasie wśród uczestników doszło do prawie 4000 złamań.

Spośród 54 998 uczestników włączonych do niniejszego badania, 29 380 jadło mięso, 8037 jadło mięso ryb, 15 499 było wegetarianami, a 1982 weganami w momencie rekrutacji. Ich nawyki żywieniowe oceniano przy rekrutacji, a następnie ponownie w 2001 r. W czasie trwania badania łącznie wystąpiło 3941 złamań, w tym 566 złamań ramienia, 889 nadgarstka, 945 biodra, 366 nogi, 520 stawu skokowego i 467 złamań w innych głównych miejscach, jak obojczyk, żebra czy kręgi.

Badania wykazały, że w porównaniu z osobami, które jadły mięso, weganie, o średnio niższym spożyciu wapnia i białka, mieli o 43 proc. większe ryzyko złamań w dowolnym miejscu ciała, a także większe ryzyko złamań biodra, nóg i kręgów. Wegetarianie i peskatarianie także mieli większe ryzyko złamań biodra w porównaniu z osobami, które jadły mięso.

Inne badania wykazały, że niskie BMI wiąże się z wyższym ryzykiem złamań, szczególnie jeśli chodzi o złamania biodra. Uczeni zaproponowali kilka mechanizmów wyjaśniających ten pozorny związek. Być może wysoki wskaźnik masy ciała wiąże się z lepszą amortyzacją podczas upadku. Chodzić może też o zwiększoną produkcję estrogenu, który utrzymuje gęstość kości. Możliwe też, że większa masa ciała, która charakteryzuje osoby spożywające mięso, promuje mocniejsze kości, co jest spowodowane ich zwiększonym obciążeniem.

Zdrowe kości

- Wcześniejsze badania wykazały, że niskie BMI wiąże się z wyższym ryzykiem złamań biodra, a niskie spożycie wapnia i białka wiąże się z gorszym zdrowiem kości. Badanie to wykazało, że weganie, którzy mieli średnio niższy BMI a także mniejsze spożycie wapnia i białka, niż osoby jedzące mięso, miały większe ryzyko złamań w kilku miejscach. Jednak dobrze zbilansowana i oparta głównie na roślinach dieta może skutkować poprawą poziomów składników odżywczych i wiązać się z mniejszym ryzykiem chorób, w tym chorób serca i cukrzycy. Osoby te powinny wziąć pod uwagę korzyści i zagrożenia związane ze swoją dietą oraz upewnić się, że mają odpowiedni poziom wapnia i białka, a także utrzymują zdrowy wskaźnik BMI – zaznaczyła Tong.

Niskie spożycie wapnia i białka wiąże się z gorszym zdrowiem kości. Wapń jest podstawowym składnikiem kości i jest niezbędny do zapobiegania osteoporozie. Białko może być również ważne dla zdrowia kości, ponieważ zwiększa wchłanianie wapnia w jelitach i stymuluje produkcję insulinopodobnego czynnika wzrostu, który może sprzyjać wzrostowi i rozwojowi kości.

Oprócz wyższego ryzyka złamań biodra u wegan, wegetarian i peskatarian niż u osób jedzących mięso, weganie mieli również większe ryzyko złamań nóg i innych złamań głównych miejsc. Autorzy nie zaobserwowali znaczących różnic w ryzyku złamań ramienia, nadgarstka lub kostki między grupami różniącymi się dietą, po uwzględnieniu BMI.

Autorzy zaznaczyli, że badania miały pewne ograniczenia. Nie dysponowali danymi dotyczącymi przyczyn złamań. Nie byli w stanie odróżnić złamań spowodowanych gorszym stanem kości od złamań spowodowanych wypadkami. Nie mieli też żadnych danych dotyczących suplementacji wapnia u poszczególnych uczestników, zwłaszcza wśród wegan, wegetarian i peskatarian. Ponieważ badanie obejmowało głównie białych Europejczyków, uogólnienie na inne populacje lub grupy etniczne może być ograniczone, co może być ważne, biorąc pod uwagę wcześniej obserwowane różnice w gęstości mineralnej kości i ryzyko złamań ze względu na pochodzenie etniczne.

 

Źródło: Oxford University, fot. Pixabay