Dodano: 04 czerwca 2018r.

Sekret długowieczności tkwi w jelitach?

Eksperymenty na muszkach owocówkach dowiodły, że stosowanie kombinacji probiotyków i ziół może wpłynąć na wydłużenie długości życia. Podczas testów wzbogacona o nowy preparat dieta wydłużyła czas życia muszek nawet o 60 proc.!

Muszka owocówka

"Jesteś tym, co jesz" - mówi stare porzekadło. Jednak nauka coraz częściej dowodzi, że ważniejsze od samego pokarmu są bakterie żyjące w naszych jelitach. Okazuje się, że mogą mieć one wpływ na szybkość starzenia. Badania opublikowane w „Scientific Reports” wskazują na wpływ, jaki bakterie jelitowe mogą mieć na zdrowie.

W trakcie badań naukowcy z Kanady podawali muszkom owocowym preparat powstały z połączenia probiotyków oraz Triphali. W uproszczeniu można stwierdzić, że probiotyki są to podawane doustnie żywe kultury bakterii mające pozytywny wpływ na nasze zdrowie poprzez swoje działanie w jelitach. Z kolei Triphala to mieszanka trzech owoców: amalaki, bibhitaki i haritaki, stosowana w tradycyjnej medycynie indyjskiej.

Dieta wzbogacona o nowy preparat wydłużyła czas życia muszek nawet o 60 proc.! W grupie karmionej normalnie śmierć owadów następowała po maksymalnie 26 dniach. Muszki, które otrzymywały specyfik, były sprawne nawet do 66 dni. Co więcej, były również zdrowsze, a naturalne procesy starzenia się zostały w nich zahamowane.

Na badania zdecydowano się na z powodu rosnącej liczby dowodów na poważny wpływ bakterii jelitowych na zdrowie. - Probiotyki radykalnie zmieniają architekturę mikroflory jelitowej, nie tylko jeśli chodzi o skład, ale także w odniesieniu do metabolizmu pokarmów - mówi Satya Parkash, profesor inżynierii biomedycznej z Uniwersytetu McGill, która nadzorowała badania. - Nasz preparat wpływa jednocześnie na wiele biochemicznych procesów organizmu - dodaje.

Parkash przekonuje, że muszki owocówki są świetnym obiektem badawczym. Zachodzące w nich procesy biochemiczne są w 70 proc. zbieżne z tymi u ssaków. Dlatego naukowcom wydaje się wysoce prawdopodobne, że nowy preparat będzie miał pozytywny wpływ na ludzi.

- Efekty stosowania leku na ludziach zapewne nie będą aż tak korzystne, jak w przypadku muszek. Ale nasze badania jednoznacznie wskazują, że włączenie do diety Triphali i probiotyków może spowodować zmniejszenie podatności na choroby i wydłużenie życia - mówi Parkash.

Naukowcy uważają, że ich odkrycie można wytłumaczyć istnieniem "osi jelita-mózg", czyli dwukierunkowej ścieżki komunikacji między mikroflorą jelitową a mózgiem. W ciągu ostatnich kilku lat badania wykazały związek między tą komunikacją a zmianami neuropatologicznymi, zespołem jelita drażliwego, neurodegeneracją i innymi chorobami. Jak dotąd nie stworzono jednak specyfiku, który w tak szerokim stopniu wpływałby na mikroflorę jelitową.

- Na początku badań mieliśmy nadzieję, że połączenie Triphali z probiotykami da odrobinę lepsze rezultaty, niż stosowanie każdego z tych specyfików osobno. Ale nie zdawaliśmy sobie sprawy, że nasz preparat będzie tak efektywny - mówi współautorka badania Susan Westfall, profesor uczelni medycznej Icahn School w Nowym Jorku.

Preparat otrzymał już tymczasowy patent na terenie USA. Naukowcy oceniają, że może on pomóc w leczeniu nowotworów, cukrzycy, otyłości, przewlekłych zapaleń, depresji, czy zespołu jelita drażliwego.

Źródło: McGill University, fot. CC BY 2.0/ Flickr/ John Tann