Dodano: 23 marzec 2021r.

Regeneracja chrząstki w kolanie - co robić i co warto stosować?

Regeneracja chrząstki stawowej jest często niezbędna, by przywrócić pełną sprawność i ponownie cieszyć się komfortem. Potrzebna może być nie tylko osobom starszym, ale również młodym, które są aktywne fizycznie, prowadzą siedzący tryb życia albo zmagają się z nadwagą. Choć ból i niepełna sprawność stawów to duże problemy, jest na to kilka sposobów – w tym artykule powiemy ci o tych najważniejszych.

Regeneracja chrząstki w kolanie - co robić i co warto stosować?

 

Problemy ze stawami są bardzo powszechne i potrafią znacząco obniżyć komfort życia. Bóle z nimi związane nazywane są w medycynie artralgią i powstają w wyniku różnego rodzaju nieprawidłowości. Towarzyszą najczęściej chorobom reumatologicznym i mogą być efektem nie tylko podeszłego wieku, ale również stylu życia. Sprawdźmy, jak je zwalczyć i jakie są przyczyny występujących u wielu ludzi problemów.

Przyczyny problemów z chrząstką stawową

Zanim dowiemy się, jakie są przyczyny problemów z chrząstką stawową i jak je zwalczyć, warto dokładniej sprawdzić funkcje pełnione przez nią w ludzkim organizmie. Okazuje się, że jest niezbędna w codziennym życiu, umożliwiając wykonywanie ruchów – zarówno nóg, jak i rąk. Stanowi specyficzną odmianę tkanki łącznej i odpowiada za amortyzację oraz ochronę kości przed ścieraniem się. Wraz z upływem lat traci jednak swoje właściwości, co prowadzi do bólu oraz ograniczonej ruchomości stawów.

Czy oznacza to, że tylko wiek jest odpowiedzialny za problemy? Niestety nie. Chrząstka stawowa może ulec uszkodzeniu również w wyniku:

  • urazu – mechaniczne uszkodzenia chrząstki pojawiają się bardzo często i są wynikiem np. skręcenia, stłuczenia lub zwichnięcia stawu, do którego może dojść podczas uprawiania sportu, a nawet nieprawidłowego ułożenia nogi w trakcie chodzenia;
  • przeciążenia – wynika zarówno z nadmiernej aktywności fizycznej, jak również nadwagi, która znacząco obciąża stawy i prowadzi do uszkodzenia chrząstki;
  • niestabilności stawu – wynika z niewydolności więzadeł w stawie kolanowym i powoduje nadmierne ścieranie powierzchni chrząstki;
  • długotrwałego unieruchomienia stawu lub zbyt małej aktywności (np. siedzącego trybu życia) – aby chrząstka mogła nasiąkać płynem stawowym i spełniać swoje funkcje, potrzebuje ruchu;
  • chorób zapalnych, jak np. reumatoidalne zapalenie stawu kolanowego czy choroba zwyrodnieniowa stawów;
  • deformacji, takich jak koślawość czy szpotawość.

Niezależnie od przyczyny bólu w stawie, regeneracja jego chrząstki powinna odbywać się pod okiem specjalisty. Poza farmakologią czy rehabilitacją istnieją jednak również metody, z których możesz korzystać na co dzień i dzięki którym nie tylko szybciej wyeliminujesz problem, ale również unikniesz go w przyszłości.

5 najlepszych sposobów na odbudowę chrząstki stawowej

Wybraliśmy 5 najlepszych sposobów na odbudowę chrząstki stawowej, które są w pełni bezpieczne i możliwe do zastosowania w domowych warunkach. Sprawdź, co będzie dla ciebie najskuteczniejsze w przypadku bólu.

sposoby na regeneracje chrząstki stawowej

Odpowiednia dieta

Istnieją specjalne składniki codziennej diety, które zawierają w sobie cenne substancje, mające pozytywny wpływ na stawy. Do tych najważniejszych zaliczamy produkty o działaniu przeciwzapalnym, do których należą między innymi imbir, czosnek, oliwa z oliwek, a nawet buraki, jagody czy wiśnie. Kluczową rolę w regeneracji stawów odgrywa także pełnowartościowe białko, dostępne np. w twarogu, kefirze, mleku, rybach lub chudym mięsie (zwłaszcza drobiowym i cielęcym).

Co więcej, warto również spożywać produkty:

  • zawierające kolagen, który zwiększa elastyczność stawów i pełni funkcję amortyzacyjną – znajduje się np. w żelatynie, rybach i podrobach;
  • z witaminą D, której niedobór może wywoływać bóle zarówno stawów, jak i kości – jej największe ilości znajdziesz w łososiu, tuńczyku, żółtkach jaj oraz wątrobie zwierzęcej;
  • bogate w kwasy tłuszczowe Omega-3, które łagodzą objawy reumatoidalnego zapalenia stawów – znajdują się przede wszystkim w rybach, skorupiakach, orzechach włoskich i migdałach.

Warto włączyć do swojej diety również zioła, takie jak żywokost lekarski, owoce dzikiej róży czy sarsaparilla – również one mają pozytywny wpływ na chrząstkę stawową.

Naturalne suplementy diety

Coraz popularniejszą metodą na regenerację chrząstki stawowej są również wysokiej jakości suplementy diety, które zawierają cenne składniki (w tym wymienione wcześniej zioła). Przyjmowanie ich regularnie i w odpowiednich ilościach, pomoże ci w szybszym wyeliminowaniu problemu.

Pamiętaj - wybierając preparat wspomagający odbudowę chrząstki, warto przeanalizować opinie i sprawdzić niezależne rankingi suplementów na stawy. Dzięki temu zyskasz pewność, że kupowane przez ciebie tabletki spełnią swoje zadania i umożliwią skuteczniejszą oraz szybszą regenerację chrząstki stawowej.

Wykonywanie ćwiczeń

Aktywny tryb życia jest kluczowy w kwestii ochrony chrząstki stawowej oraz kości. Mówimy tutaj przede wszystkim o regularnych spacerach, pływaniu na basenie czy jeździe na rowerze. Dzięki temu twoje stawy będą mniej narażone na różnego rodzaju urazy i choroby, a ty zachowasz odpowiednią wagę, która nie okaże się dla nich nadmiernym obciążeniem.

W przypadku bólu, który już się pojawił, można stosować również sprawdzone ćwiczenia (np. unoszenie nóg w wyproście), które pozwoli szybciej przywrócić pełną sprawność stawów. Pamiętaj tylko, by nie przesadzać z intensywnością treningów, ponieważ nadmiar aktywności również wpływa negatywnie na twoje stawy!

Zrzucenie wagi

Jak wspomnieliśmy wcześniej, nadwaga i otyłość mogą obciążać stawy i powodować, że twoja chrząstka stawowa przestanie pełnić swoje funkcje. Dlatego też kluczem do wyeliminowania bólu i przywrócenia pełnej sprawności jest zrzucenie zbędnych kilogramów.

Uda ci się to dzięki odpowiedniej diecie oraz regularnej aktywności fizycznej. Jest to polecane szczególnie osobom, które mają siedzącą pracę i mało ruchu – w ten sposób także dasz wsparcie swoim stawom.

Mniej stresu

Stres jest niezdrowy i wpływa negatywnie również na twoje stawy. Prowadzi bowiem do napięcia mięśni i negatywnych zmian w układzie kostno-stawowym. Ogranicz więc stres, a pomoże to w zwalczeniu bólu.

 

Źródło: artykuł sponsorowany