Dodano: 16 maja 2018r.

Przystosowanie się do życia w chłodnym klimacie zwiększyło ryzyko migreny

Adaptacja ludzi do życia w zimnym klimacie miała swoją cenę. Ten sam wariant genu, który pomaga nam radzić sobie z chłodem, wydaje się zwiększać ryzyko występowania migreny.

Zima

W niskich temperaturach uaktywnia się gen kodujący białko TRPM8. Ale gen ten ma dwa warianty. Starszy, który można spotkać u mieszkańców Azji oraz młodszy, który występuje u ludzi zamieszkujących północne kraje, zwłaszcza w Europie. Ten starszy występuje także u szympansów.

Naukowcy z University College London oraz z Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology w Lipsku przeprowadzili badania tego genu. Wyniki ich prac zostały opublikowane na łamach „PLoS Genetics”.

Zespół naukowców sprawdził genetyczne banki danych obejmujące ludzi z całego świata, by zobaczyć, jak powszechny jest każdy z tych wariantów genu u mieszkańców Europy, Afryki i Azji południowo-wschodniej.

- Odkryliśmy korelację między częstotliwością (występowania genu) a szerokością geograficzną – powiedział Felix Key z Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology. Okazało się, że młodszy wariant genu występuje u około 88 proc. Finów, ale tylko u 5 proc. Nigeryjczyków. Symulacje komputerowe sugerują, że nowszy wariant ewoluował w Afryce, zanim ludzie zaczęli migrować na inne kontynenty.

Ale gen TRPM8 został również powiązany z migreną. Badacze uważają, że starszy wariant chroni przed tym zaburzeniem, podczas gdy nowszy wariant zwiększa ryzyko wystąpienia migreny. To może wyjaśniać, dlaczego migrena częściej występuje u mieszkańców krajów północnych. - Wiemy, że częstotliwość występowania migreny jest niższa u Afroamerykanów – dodał. Key.

Jednak badacze nie są pewni, dlaczego uczucie zimna jest powiązane z bólem głowy. Wiadomo, że u niektórych osób migrena może być wywołana chłodem. Zwiększone ryzyko wystąpienia migreny związane z wariantem genu jest prawdopodobnie niefortunnym efektem ubocznym ewolucji.

– Migrena to złożony problem i wiele czynników może wpływać na wystąpienie bólów głowy – wyjaśnił Aida Andres z University College London. Jego słowa potwierdza inne badanie, które ukazało się na łamach pisma „Neuron”. Zgodnie z nim, wiele powszechnych wariantów genetycznych kształtuje ryzyko wystąpienia migreny.

Źródło: New Scientist, fot. MaxPixel