Dodano: 05 sierpień 2021r.

Problem z chrapaniem – skąd się bierze i jak sobie z nim poradzić?

Sporadyczne chrapanie może zdarzyć się niemal każdemu np. podczas infekcji albo po bardzo męczącym dniu. Niestety spora grupa Polaków zmaga się z tym problemem na co dzień. Takie uporczywe, codzienne chrapanie po czasie może doprowadzić do bezdechu sennego, który jest bardzo niebezpieczny. Dlatego nie można ignorować tej przypadłości! Zmiana trybu życia, zadbanie o komfort snu oraz wyleczenie przyczyny chrapania może nam wyjść tylko na dobre.

Problem z chrapaniem – skąd się bierze i jak sobie z nim poradzić?

 

Dlaczego chrapiemy? – najczęstsze powody chrapania 

Chrapanie to nieprawidłowy odgłos pojawiający się podczas oddychania w trakcie snu, który kojarzy każdy z nas. Tylko skąd bierze się ten objaw? Kiedy śpimy, ściany naszego gardła wiotczeją, a jego tylna część opada na język. To zupełnie naturalny proces. Jeśli jednak z jakiegoś powodu nasze drogi oddechowe nie są drożne, może dojść do kłopotów z oddychaniem, a nabierane z trudem powietrze będzie dostawać się lub wydostawać z naszego ciała z tym charakterystycznym, głośnym dźwiękiem. 

Powodów chrapania jest wiele. Wśród nich można wymienić nieprawidłową budowę układu oddechowego (krzywą przegrodę nosową, przerost języczka, wydłużone podniebienie miękkie czy powiększone migdały), astmę, niedrożność nosa, otyłość, nadciśnienie tętnicze, stany zapalne dróg oddechowych i zatok czy nadużywanie alkoholu i palenie papierosów. Niektóre z tych przyczyn mogą wpłynąć na to, że pojawi się u nas sporadyczne chrapanie, które szybko minie, ale niestety często chrapanie jest chronicznym problemem. 

Nadal niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że chrapanie co noc może doprowadzić do bardzo niebezpiecznych bezdechów sennych. W takim przypadku chrapanie nie jest już tylko serią głośnych dźwięków, a zamienia się w brak oddechu trwający nawet do 1 minuty! Zwykle po serii chrapnięć następuje dłuższa cisza, podczas której nie oddychamy. Przerywa ją dopiero pojedyncze chrapnięcie. Taka sytuacja może powtarzać się wielokrotnie podczas nocy. Takie zaburzenia oddychania prowadzą do niedotlenienia organizmu. 

Jak przestać chrapać? Co może pomóc?

Do problemu chrapania należy podejść kompleksowo łącząc domowe sposoby ze zmianą stylu życia oraz specyfikami na chrapanie. Niestety, kiedy już dotyczy nas problem bezdechu sennego, żadne domowe sposoby na chrapanie nie będą wystarczające. Ta choroba wymaga leczenia farmakologicznego. Uciążliwe chrapanie może wymagać też zabiegów chirurgicznych np. korygujących nieprawidłową budowę przegrody nosowej lub podniebienia. 

Co pomaga na chrapanie? Dobrym pomysłem jest spanie na boku zamiast na plecach i podniesienie wezgłowia łóżka, tak by głowa była wyżej niż nogi, co ułatwi oddychanie. Pamiętajmy o dobrym wywietrzeniu sypialni tuż przed położeniem się do łóżka i zadbaniu o odpowiednią wilgotność powietrza w pomieszczeniu. Bardzo ważna jest ogólna zmiana stylu życia, czyli rzucenie palenia, nienadużywanie alkoholu oraz dbanie o prawidłową masę ciała. Używki i otyłość pogłębiają problem z chrapaniem. 

Dobrze sprawdzają się też specjalne spraye i aerozole, które wpływają na zmianę napięcia tkanek tylnej ściany gardła i likwidują nadmierną ilość wydzieliny, dzięki czemu łatwiej jest oddychać. Niektóre osoby stosują również ćwiczenia języka np. przesuwanie czubkiem języka po podniebieniu czy dociskanie dolnej strony języka do dolnej powierzchni jamy ustnej. Istnieje wiele ćwiczeń tego typu i warto sprawdzić, czy będą skuteczne w naszym przypadku. 

Zobacz także: Dlaczego chrapiemy i jak przestać?

Czy odpowiednia poduszka wpływa na to czy chrapiemy?

Świetnym elementem wspomagającym walkę z chrapaniem jest też odpowiednia poduszka. To właśnie od właściwego podparcia głowy i odcinka szyjnego w dużej mierze zależy, czy będziemy chrapać. Najkorzystniejsza dla osób chrapiących jest pozycja, w której odległość między gardłem a językiem jest jak największa, bo to poprawia drożność dróg oddechowych i zmniejsza drgania ścian gardła. Dlatego nie możemy zapominać o odpowiedniej poduszce! Na rynku znajdziemy wiele różnych poduszek, które będą różnić się między sobą kształtem i właściwościami.

Bardzo popularne modele to poduszki ergonomiczne pomagające zachować właściwą pozycję podczas snu. Tego typu wyprofilowanie może być jednak zbyt sztywne dla niektórych osób. W takiej sytuacji dobrze jest się rozejrzeć za poduszką termoplastyczną, czyli taką, która dopasowuje się do naszego ciała pod wpływem ciepła. Może się jednak zdarzyć, że wymienione wyżej modele nie pomogą na nasze problemy z chrapaniem. Wtedy najlepszym rozwiązaniem będą specjalistyczne poduszki ortopedyczne przeznaczone dla osób chrapiących np. Tempur Millennium. Takie modele mają znakomite właściwości dla naszego kręgosłupa, a ich zdrowotne działanie jest potwierdzone badaniami i opiniami specjalistów.

 

Źródło: artykuł partnera