Dodano: 09 stycznia 2019r.

Pomidor pikantny jak papryczka chili? Inżynieria genetyczna doda mu ostrości

Dzięki rozwojowi techniki edycji genów pikantne pomidory mogą wkrótce zagościć na naszych stołach. Jednak nie kulinaria popchnęły brazylijskich badaczy do prób stworzenia ostrych jak papryczka chili pomidorów. Chodzi o kapsaicynę – związek, który jest używany poza kuchnią także w medycynie.

Pomidory

Pikantne potrawy są popularne w wielu miejscach na świecie. Za ich ostry smak odpowiada kapsaicyna i jej pochodne. Uzyskuje się ją z upraw niewielkich papryczek. Jednak dzięki inżynierii genetycznej możliwe będzie nowe rozwiązanie. Naukowcy zaproponowali właśnie stworzenie genetycznie zmodyfikowanych pomidorów, które produkowałyby kapsaicynę.

Kapsaicyna i pochodne tego związku wykorzystywane są nie tylko w kuchni, ale też w medycynie. A że uprawy małych papryczek muszą pokrywać ogromne obszary i dają przy tym stosunkowo niskie plony, to produkcja znacznie większych pomidorów byłaby o wiele bardziej efektywna, jako sposób pozyskania kapsaicyny. Do tego pomidory są łatwiejsze w uprawie i dobrze zbadane.

Modyfikację pomidorów zaproponowali badacze z Uniwersytetu Viçosa w Brazylii. Mimo że papryczki chili i pomidory oddzieliły się od wspólnego przodka miliony lat temu, to te ostatnie nadal posiadają genetyczną ścieżkę potrzebną do wytworzenia kapsaicynoidów - związków, które odpowiadają za ostry smak.

Badania na ten temat ukazały się w piśmie „Trends in Plant Science”.

– Wiemy, że odpowiednie geny są w pomidorach, jednak są nieaktywne – powiedział współautor badania Agustin Zsӧgӧn. Uczeni proponują użyć dostępnych nauce metod manipulacji genami, takich jak chociażby niezwykle popularna metoda edycji genów CRISPR-Cas9, aby uaktywnić geny produkujące kapsaicynę w pomidorach. – W ten sposób można produkować kapsaicynoidy w bardziej opłacalny sposób – dodał Zsӧgӧn.

- Kapsaicynoidy są bardzo cennymi związkami. Są używane w przemyśle zbrojeniowym do produkcji gazów pieprzowych. Są również używane do produkcji środków znieczulających. Istnieją także badania pokazujące, że promują utratę wagi – wyjaśnił Zsӧgӧn.

W badaniach opublikowanych na łamach „PLOS ONE” w 2017 roku wskazano też, że kapsaicyna działa jak środek przeciwzapalny i jak przeciwutleniacz. Wykazuje nawet właściwości antynowotworowe. Zgodnie z tymi badaniami, spożywanie pikantnych potraw zmniejsza ryzyko zgonu z powodu chorób serca oraz udarów o 13 procent. Więcej na ten temat w tekście: Spożywanie ostrych pokarmów wydłuża życie.

Zsӧgӧn i jego zespół już pracują zarówno nad papryczkami chili, jak i pomidorami. Naukowcy są zdania, że niedługo będzie można zjeść ostrego pomidora. Zsögön przyznał, że do końca roku powinno im się to udać. Podkreślił jednak, że uaktywnienie genów odpowiedzialnych za produkcję kapsaicyny nie będzie łatwe.

Pikantne pomidory mogą mieć nie tylko nowe kulinarne implikacje, ale co ważniejsze, mogą one działać jako biofabryki dla kapsaicynoidów.

Źródło: Popular Science, The Guardian, fot. Pixabay