Dodano: 21 lutego 2019r.

Odkryto ponad 100 nowych bakterii w ludzkim mikrobiomie

Naukowcom udało się zidentyfikować ponad 100 wcześniej nieznanych gatunków bakterii żyjących w naszych jelitach. Dzięki nowym badaniom powstał największy i najbardziej aktualny katalog ludzkich bakterii jelitowych, który może pomóc badaczom z całego świata zrozumieć, jaką rolę pełni mikrobiom w naszych organizmach.

Hodowla bakterii na szalce Petriego

W ludzkim jelicie żyją miliardy drobnoustrojów, które tworzą ogromny ekosystem zwany mikrobiomem jelitowym. Ekosystem ten odznacza się dużą różnorodnością i zamieszkuje go wiele rozmaitych gatunków bakterii. Wiadomo, że te mikroorganizmy są ważne dla naszego zdrowia. Brak równowagi w mikrobiomie jelitowym może przyczynić się do złożonych stanów i różnych chorób, jak chociażby zespół jelita drażliwego czy otyłość.

W nowych badaniach uczeni odkryli i wyizolowali ponad 100 nieznanych wcześniej gatunków drobnoustrojów zamieszkujących ludzkie jelita. Dzięki pracy naukowców z Wellcome Sanger Institute, Hudson Institute of Medical Research w Australii oraz EMBL`s European Bioinformatics Institute udało się stworzyć obszerny katalog ludzkich bakterii jelitowych. Pomoże to badaczom na całym świecie sprawdzić, w jaki sposób nasz mikrobiom utrzymuje nas w zdrowiu i jaką odgrywa rolę w różnych chorobach.

Wyniki badań ukazały się na łamach pisma „Nature Biotechnology”.

Nowy zestaw danych pozwoli naukowcom dokładniej i szybciej wykryć, które bakterie są obecne w ludzkich jelitach. Zapewni to również podstawy do opracowania nowych sposobów leczenia chorób związanych z nierównowagą mikrobiomu jelitowego.

Jak wskazują uczeni z Wellcome Sanger Institute w komunikacie opublikowanym na swoich stronach internetowych, bakterie stanowią około 2 proc. masy ciała przeciętnego człowieka i to właśnie mikrobiom jelitowy jest głównym miejscem występowania tych mikroorganizmów. Jest również istotnym czynnikiem wpływającym na zdrowie człowieka.

W naszej wiedzy istnieje ogromna luka związana z drobnoustrojami zamieszkującymi nasze jelita. Została ona częściowo załatana w nowych badaniach. Naukowcy przeanalizowali próbki kału pobrane od 20 osób z Wielkiej Brytanii i Kanady. Uczonym udało się wyhodować i zsekwencjonować DNA 737 pojedynczych szczepów bakteryjnych znalezionych w próbkach. Analiza tych izolatów wykazała obecność 273 odrębnych gatunków bakterii, w tym 173, których DNA do tej pory nie było sekwencjonowane. Spośród nich 105 gatunków nigdy wcześniej nie zostało wyizolowanych.

- Badanie to doprowadziło do stworzenia największej i najbardziej kompletnej publicznej bazy danych bakterii jelitowych związanych z ludzkim zdrowiem. Mikrobiom jelitowy odgrywa ważną rolę w zdrowiu i chorobie, a nasza baza danych zasadniczo zmieni sposób, w jaki naukowcy badają mikrobiom – powiedział dr Samuel Forster, pierwszy autor publikacji.

Standardowe metody pozwalające zrozumieć wpływ mikrobiomu jelitowego na zdrowie człowieka obejmują sekwencjonowanie DNA z próbek bakterii jelitowych w celu zrozumienia każdego składnika. Jednak poważnym ograniczeniem podobnych badań jest brak pojedynczo izolowanych bakterii i referencyjnych genomów. Nowy zbiór znacznie ułatwi naukowcom określenie, które bakterie występują w ludzkich jelitach. Ułatwi też badanie ich roli w chorobie.

- Dla naukowców próbujących dowiedzieć się, które gatunki bakterii są obecne w mikrobiomie danej osoby, niezbędna jest baza referencyjnych genomów z czystych izolatów bakterii jelitowych. Aby przetestować jakąś hipotezę, że na przykład dany gatunek jest związany z pewną chorobą, uczony może teraz uzyskać sam izolat i fizycznie przetestować go w laboratorium – wyjaśnił dr Rob Finn, współautor publikacji.

Źródło: Wellcome Sanger Institute, fot. Hudson Institute