Dodano: 27 marca 2017r.

Nowy test krwi pozwala wykryć nowotwór i go zlokalizować

Naukowcy opracowali badanie krwi, które nie tylko wykrywa nowotwór, ale określa, gdzie on się znajduje w organizmie. Test nazywa się CancerLocator i został przygotowany przez specjalistów z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles.

Nowotwór

Nowe badanie może pozwolić lekarzom na zdiagnozowanie konkretnych rodzajów nowotworów znacznie wcześniej, nawet przed pojawieniem się objawów. Naukowcy mówią o przełomie. Test jest na tyle prosty, że można go włączyć do rutynowych badań kontrolnych razem z badaniem poziomu cholesterolu czy ciśnienia krwi.

Badanie polega na wykrywaniu DNA nowotworów w próbkach krwi. Kalifornijscy badacze odkryli, że nowotwory powstające w różnych częściach ciała mają swój charakterystyczny, odrębny „ślad”, który może zostać wykryty przez specjalny program komputerowy.

- Nieinwazyjna diagnoza raka jest ważna, ponieważ pozwala na wczesne rozpoznanie choroby. Im wcześniej nowotwór jest wykryty, tym większe szanse ma pacjent na pokonanie choroby – powiedziała uczestnicząca w badaniach profesor Jasmine Zhou.

- Opracowaliśmy test komputerowy, który może wykryć nowotwór, a także zidentyfikować jego typ z pojedynczej próbki krwi. Nasza technologia jest jeszcze w fazie rozwoju i wymaga dalszej prac, ale potencjalne korzyści dla pacjentów są ogromne – dodała badaczka.

Amerykańscy naukowcy do opracowania testu stworzyli komputerową bazę danych zawierającą specyficzne wzorce molekularne, które występują w tkankach, gdy pojawiają się guzy. Niektóre wzorce wykazują samo istnienie komórek nowotworowych, podczas gdy inne są specyficzne dla typu tkanki, z którego one pochodzą, np. płuc czy wątroby.

Test został sprawdzony dziesięciokrotnie na próbkach krwi pobranych od 29 pacjentów z nowotworem wątroby, 12 pacjentów z rakiem płuc i pięciu pacjentów z rakiem piersi. Badanie wykryło osiem na 10 przypadków nowotworu.

Poziom DNA nowotworu we krwi na jego wczesnym etapie rozwoju jest bardzo niski. Jednak komputer jest w stanie go wykryć i postawić prawidłową diagnozę.

- Ogólnie rzecz biorąc, im wyższy jest poziom DNA nowotworu we krwi, tym wyniki programu będą dokładniejsze – wyjaśniła Zhou.

Wyniki prac naukowców zostały opublikowane na łamach „Genome Biology”.

Źródło: The Telegraph