Dodano: 13 kwietnia 2017r.

Szwedzi opracowali nową metodę leczenia choroby Parkinsona

Naukowcy z Karolinska Intitutet opracowali nową metodę leczenia Parkinsona, która polega na modyfikacji komórek glejowych pacjenta dotkniętego chorobą. Badacze z powodzeniem przetestowali metodę na myszach usuwając charakterystyczne dla tej choroby drżenie.

Skany mózgu

Choroba Parkinsona to powoli postępująca choroba ośrodkowego układu nerwowego. Drżączka poraźna, bo tak też nazywana jest choroba, wywołana jest niedoborem neuroprzekaźnika – dopaminy (neurony dopaminergiczne). Jest to spowodowane obumieraniem neuronów produkujących dopaminę. Chorzy na Parkinsona mają charakterystyczne objawy takie jak drżenie, sztywność, zaburzenia równowagi.

Obecne terapie nie przeciwdziałają obumieraniu neuronów dopaminergicznych i mają ograniczoną skuteczność. Wcześniejsze próby zatrzymania procesu neurodegeneracji skupiały się na przeszczepianiu do mózgów chorych na Parkinsona komórek wytwarzających dopaminę pobranych od poronionych płodów lub uzyskanych z komórek macierzystych. Szwedzi zastosowali jednak inne rozwiązanie nie wymagające przeszczepów.

Nowa metoda opracowana w Karolinska Intitutet polega na przekształceniu obecnych w mózgu komórek glejowych – astrocytów tak, by wytwarzały dopaminę. Podczas badań na myszach naukowcy za pomocą niegroźnego lentiwirusa wprowadzili do astrocytów modyfikacje. Dzięki nim komórki glejowe zaczęły produkować dopaminę.

Myszy z objawami odpowiadającymi chorobie Parkinsona poddane zabiegowi wykazały znaczną poprawę. Wyraźnie osłabły objawy choroby, a po pięciu tygodniach po chorobie niemal nie było śladu. Podczas badań szwedzcy naukowcy przekształcili także ludzkie astrocyty, które również zaczęły zachowywać się jak neurony dopaminergiczne.

Choć to dopiero początek badań nad skutecznością nowej metody, eksperci orzekli, że jest ona niezwykle obiecująca. Jednak zanim dojdzie do testów na ludziach minie co najmniej kilka lat. Metoda opracowana przez Szwedów może w przyszłości znacznie poprawić jakość życia cierpiących na Parkinsona osób. Może uda się też przy jej pomocy całkowicie wyleczyć chorych.

Źródło: Karolinska Intitutet, Nature Biotechnology