Dodano: 19 lipiec 2018r.

Naukowcy ustalili, że suplementy kwasów omega-3 są nieskuteczne

Naukowcy w nowych badaniach zakwestionowali skuteczność suplementów kwasów omega-3. Według nich mają one niewielki wpływ lub nie mają żadnego na ryzyko wystąpienia chorób serca czy udarów mózgu.

Tabletki

 

Zwiększona konsumpcja tłuszczów omega-3 jest szeroko promowana na całym świecie z powodu powszechnego przekonania, że chronią one przed chorobami serca i udarami mózgu. Ale nowe badania opublikowane w Cochrane Library sugerują, że spożywanie suplementów kwasów omega-3 nie daje żadnych korzyści zdrowotnych lub są one niewielkie.

Małe ilości kwasów tłuszczowych omega-3 mają zasadnicze znaczenie dla dobrego zdrowia i można je znaleźć w żywności, przede wszystkim w rybach i owocach morza, oleju rzepakowym i lnianym czy orzechach włoskich.

Naukowcy ocenili 79 badań z udziałem 112 059 osób na temat korzyści zdrowotnych płynących z zażywania suplementów kwasów omega-3 i stwierdzili, że powodują one "niewielką lub żadną różnicę" dla zdrowia przyjmujących je osób. W badaniach tych uczestniczyły zarówno kobiety, jak i mężczyźni, zdrowe i chore osoby z Ameryki Północnej, Europy, Australii i Azji.

 

Jedni zostali przydzieleni do zażywania dodatkowych ilości tłuszczów omega-3, inni do utrzymania zwykłego spożycia omega-3. Uczestnicy zobowiązali się do stosowania zaleceń naukowców przez co najmniej rok. Następnie zostali poddani ocenie pod kątem chorób serca i chorób krążenia.

Wyniki nie wykazały istotnej różnicy w częstotliwości zgonów uczestników badania. Wskaźnik ten u osób zażywających dodatkowe ilości kwasów omega-3 wyniósł 8,8 proc. U tych, którzy mieli zachować normalne nawyki żywieniowe wyniósł 9 proc. Nie było również istotnej różnicy w częstości zawałów serca i udarów mózgu.

Lee Hooper z University of East Anglia, która kierowała badaniami przyznała, że niewiele jest dowodów na to, iż suplementy kwasów omega-3 są korzystne dla serca lub zmniejszają ryzyko śmierci z jakiejkolwiek przyczyny. Podkreśliła również, że znacznie lepiej jest włączyć do swojej diety tłuste ryby niż suplementy, ponieważ zawierają one nie tylko kwasy omega-3.

- Ryby i owoce morza zawierają selen, żelazo i witaminę D. Wszystkie te składniki są pożytecznymi składnikami odżywczymi – powiedziała Hooper w rozmowie z „The Times”.

Jedyny pozytywny efekt, którzy zauważyli badacze, był związany z kwasem α-linolenowym (ALA) z grupy kwasów tłuszczowych omega-3. Analiza badań wykazała, że spożywanie dodatkowych ilości ALA może zmniejszać ryzyko zaburzeń pracy serca z 3,3 proc. do 2,6 proc. Jednak zespół badaczy dokonujący przeglądu ocenił, że efekt ten jest bardzo mały.

Badania nad kwasami omega-3 wpisują się w rosnącą liczbę dowodów wskazujących, że przyjmowanie suplementów witaminowych i składników mineralnych nie niesie ze sobą żadnych korzyści zdrowotnych lub są one znikome. Niedawno naukowcy dokonali przeglądu istniejących danych i badań opublikowanych w okresie od początku 2012 roku do października ubiegłego roku na temat stosowania najpopularniejszych suplementów witaminowych. Ich analizy wykazały, że multiwitaminy, witamina D, wapń i witamina C - najczęstsze suplementy - nie dają żadnych korzyści zdrowotnych.

Specjaliści podkreślają, że nic nie zastąpi diety bogatej w warzywa i owoce, ryby i produkty pełnoziarniste, gdzie większość potrzebnych witamin i minerałów występuje naturalnie. Więcej na ten temat można znaleźć w tekście: Większość suplementów witamin i minerałów jest nieskuteczna.

- Wyniki naszego przeglądu są sprzeczne z powszechnym przekonaniem, że suplementy kwasów omega-3 chronią serce, ale jesteśmy pewni tych rezultatów. Przegląd obejmował informacje od wielu tysięcy osób, które stosowały zalecenia naukowców przeprowadzających badania przez długi czas. Pomimo wszystkich tych informacji, nie zauważyliśmy efektów ochronnych – podkreśliła Hooper.

 

Źródło: University of East Anglia, The IndependentThe Times, fot. PxHere