Dodano: 08 grudnia 2017r.

Gry wideo korzystnie wpływają na sprawność intelektualną osób starszych

Według nowych badań kanadyjskich naukowców, granie w Super Mario 64 zwiększa objętość istoty szarej w mózgach starszych osób, co może korzystnie wpływać na poprawę pamięci i ogólną sprawność mózgu.

Super Mario

 

Badacze z Uniwersytetu w Montrealu uważają, że wyniki ich badań można wykorzystać do powstrzymania zaburzeń poznawczych, utraty pamięci, a być może nawet do powstrzymania choroby Alzheimera.

Naukowcy na potrzeby badań zwerbowali 33 osoby w wieku od 55 do 75 lat i podzielili je na trzy grupy. Pierwsza grupa otrzymała dość osobliwe zadania. Mieli oni grać w Super Mario 64 codziennie minimum przez pół godziny. Czynność mieli powtarzać pięć dni w tygodniu przez sześć miesięcy. Druga grupa miała brać lekcje gry na pianinie z tą samą częstotliwością, a ostatnia grupa nie otrzymała zadania.

Przed eksperymentem przeskanowano mózgi uczestników metodą rezonansu magnetycznego. Wykonano także test zdolności poznawczych. Te same czynności powtórzono po zakończeniu badania.

Wyniki badania, które zostały opublikowane na łamach PLOS ONE pokazały, że w grupie, która przez pół roku grała w Super Mario 64 stwierdzono wzrost objętości istoty szarej szczególnie w hipokampie i móżdżku, co skutkowało też poprawą pamięci krótkotrwałej. W grupie, która brała lekcje gry na pianinie zaobserwowano również wzrost objętość istoty szarej, ale w korze przedczołowej oraz w móżdżku.

- Gry wideo 3D angażują hipokamp w tworzenie mapy poznawczej, czyli mentalnej reprezentacji wirtualnego środowiska, w którym mózg eksploruje – powiedział profesor Gregory West z Uniwersytetu w Montrealu. Dodał, że objętość istoty szarej zanika wraz z wiekiem. Jest to ściśle związane z pogorszeniem funkcji poznawczych i jest powszechną cechą wielu chorób neurologicznych, które wpływają na sprawność mózgu.

- Dobrą wiadomością jest to, że możemy odwrócić ten efekt i zwiększyć objętość istoty szarej ucząc się czegoś nowego. Gry takie jak Super Mario 64, które aktywują hipokamp, ​​wydają się mieć pewien potencjał pod tym względem – przyznał West.

- Nasze odkrycia mogą być wykorzystane w przyszłych badaniach nad chorobą Alzheimera, ponieważ istnieje związek między objętością hipokampu a ryzykiem rozwoju choroby - dodała profesor Sylvie Belleville, która była również zaangażowana w badania.

W ostatnich latach wiele badań analizowało związek między graniem w gry wideo a mózgiem. Ogólnie rzecz biorąc, badania pokazały gry wideo w pozytywnym świetle, łącząc je z poprawą pamięci i ogólną sprawnością mózgu.

 

Źródło: PLOS ONE, IFLS, fot. Lernestorod/Pixabay