Dodano: 15 lipca 2022r.

Ekspozycja na światło słoneczne wzmaga łaknienie u mężczyzn

Naukowcy mają już dowody na to, że ekspozycja na światło słoneczne przynosi ludziom korzyści, takie jak pobudzanie produkcji witaminy D. Opalanie ma także wady, bo może prowadzić do uszkodzeń skóry i zwiększać ryzyko zachorowania na raka skóry. W nowych badaniach naukowcy odkryli jednak coś zupełnie zaskakującego: światło może sprawiać, że mężczyźni stają się bardziej głodni.

Ekspozycja na światło słoneczne wzmaga łaknienie u mężczyzn

Światło słoneczne padające na skórę wydaje się zwiększać wydzielanie hormonu stymulującego apetyt u mężczyzn powodując, że latem jedzą więcej. Tego efektu nie poczują jednak kobiety.

Eksperci do swoich zaskakujących wniosków doszli podczas badania sposobów, w jaki światło słoneczne może prowadzić do raka skóry u myszy. W trakcie analiz zauważyli, że samce myszy wydawały się być bardziej głodne, gdy były wystawione na działanie promieni UV. Zaintrygowani, zastanawiali się, czy to samo może dotyczyć ludzi.

Niezbędne dane badacze uzyskali z izraelskiej ankiety zdrowotnej. To rządowy kwestionariusz wysłany do ludzi w całym Izraelu, w którym pyta się o szereg kwestii zdrowotnych i żywieniowych. Naukowcy odkryli, że mężczyźni mają tendencję do spożywania większej ilości pokarmów w miesiącach letnich, niż w innych porach roku. Konkretnie mężczyźni spożywali około 15 proc. więcej kalorii. Spożycie żywności przez kobiety nie uległo zmianie.

Dwie publikacje na ten temat wraz z wynikami i opisem badań ukazały się w „Nature Metabolism” (DOI: 10.1038/s42255-022-00587-9, DOI: 10.1038/s42255-022-00592-y).

Słońce a hormon głodu

Badacze przyjrzeli się bliżej hormonowi o nazwie grelina - powszechnie znanemu jako hormon głodu. Na apetyt człowieka wpływa wiele złożonych układów, ale grelina wydaje się być jedynym hormonem, który bezpośrednio stymuluje łaknienie. Wcześniejsze badania wykazały, że jest on produkowany przez komórki w żołądku. Grelina jest transportowana przez krwiobieg, aktywując neurony w podwzgórzu, które odpowiadają za uczucie głodu.

Stwierdzono, że hormon ten wpływa również na inne obszary mózgu, które mogą stymulować produkcję dopaminy. Wiadomo, że poziom greliny wzrasta zarówno podczas okresów głodu, jak i tuż przed spożyciem posiłku.

Promieniowanie UV

Badania na myszach wykazały, że poziom greliny wydzielany przez komórki tłuszczowe w ich skórze wzrasta u samców wystawionych na działanie promieniowania UVB, które jest obecne w świetle słonecznym. Zostało to zablokowane przez żeński hormon płciowy estrogen, co może wyjaśniać, dlaczego efekt nie był widoczny u samic. „U samic estrogen zakłóca wydzielanie greliny, a tym samym głodu po wystawieniu na ekspozycję na promieniowanie UVB” - stwierdzili naukowcy.

Wydzielanie tego hormonu odkryto również w próbkach skóry uzyskanych przez mężczyzn-ochotników, którzy byli wystawieni na działanie promieni UV w laboratorium.

Nie jest jasne, dlaczego tak się dzieje, ale może to być reakcja adaptacyjna na zwiększenie aktywności fizycznej latem i większego zapotrzebowania energetycznego w tym okresie. - Skóra jest największym organem człowieka, więc ma to sens, że ten ogromny narząd może wyczuwać środowisko, odgadując, że jest obecne promieniowanie UV, czyli że teraz jest czas na aktywność - mówi Carmit Levy z Uniwersytetu w Tel Awiwie.

Zespół nie zbadał jeszcze, czy wyższe spożycie pokarmu latem powoduje, że mężczyźni przybierają na wadze. W badaniach wzięli udział eksperci z kilku instytucji w Izraelu, z Uniwersytetu Columbia w USA oraz Instytutu Cukrzycy i Otyłości w Niemczech.

Źródło: New Scientist, Science X Network, fot. RawPixel