Dodano: 07 września 2016r.

Cząsteczki zanieczyszczonego powietrza znalezione w mózgu

Drobne cząstki magnetytu z zanieczyszczonego powietrza zostały odkryte w ludzkim mózgu. Badacze z Lancaster University uważają, że mogą one być przyczyną m.in. choroby Alzheimera – czytamy na stronach BBC.

Mózg

Brytyjscy naukowcy w tkankach ludzkiego mózgu znaleźli nanocząsteczki magnetytu. Materiał do badań został pobrany od 37 osób wieku od trzech do 92-lat żyjących w Manczesterze oraz w stolicy Meksyku. Minerał ten jest silnie toksyczny. Jest zaangażowany także w wytwarzania tzw. wolnych rodników, które przyczyniają się do powstawania chorób neurodegeneracyjnych, w tym Alzheimera.

Profesor Barbara Maher z Centrum Ochrony Środowiska ze wspomnianej uczelni w Lancaster oraz jej współpracownicy z uczelni w Oksford, Glasgow, Manchester i z Meksyku do identyfikacji cząsteczek użyli analiz spektroskopowych. W odróżnieniu od nieregularnych kształtem cząsteczek magnetytu, które, jak się uważa występują w mózgu naturalnie, badacze zaobserwowali cząsteczki kuliste o średnicy do 150 nm z charakterystyczną dla wysokotemperaturowej obróbki stopioną powierzchnią. Badacze od razu wskazali potencjalne źródła – przede wszystkim silniki diesla oraz przemysł pracujący przy otwartym ogniu.

- Cząstki, które znaleźliśmy są uderzająco podobne do tych znajdujących się w zanieczyszczonym powietrzu w centrach wielkich miast oraz przy ruchliwych drogach – powiedziała – Maher. Podobne cząsteczki generują także domowe kominki oraz piece grzejące. Powstają także przy produkcji przemysłowej.

Cząsteczki mniejsze niż 200 nm są wystarczające małe, by przedostać się bezpośrednio do mózgu. – Z naszych badań wynika, że nanocząstki magnetytu znajdujące się w atmosferze mogą przedostać się do mózgu i stanowić zagrożenie dla zdrowia – ostrzegła Maher.

Odkrycie to otwiera nową drogę badań nad środowiskowymi czynnikami powstawania wielu chorób mózgu. Wyniki badań profesor Maher zostały opublikowane na łamach „Proceedings of National Academy of Science”.

Źródło: BBC, CNN