Dodano: 15 maja 2017r.

Ćwiczenia fizyczne w tabletce. Nowy preparat zrobi z nas atletów?

Naukowcy z Instytutu Salka w Kalifornii opracowali środek, który jest w stanie poprawić sprawność fizyczną bez specjalnego wysiłku. Dzięki niemu będziemy mogli szybciej spalać tłuszcze i osiągać lepsze wyniki wydolnościowe.

Pompki

Eksperymentalny środek stworzony przez amerykańskich badaczy został przetestowany na myszach. Podczas badania, które trwało osiem tygodni, naukowcy podawali swój preparat nieprzyzwyczajonym do wysiłku gryzoniom. Zaobserwowali u nich znaczny wzrost wydajności. Myszy potrafiły biegać na kołowrotku przez 270 minut. Myszy z podobnymi przyzwyczajeniami, które nie otrzymywały cudownego środka, zdolne były do wysiłku jedynie przez 160 minut.

Środek aktywuje szlak genowy, który normalnie uruchamiany jest podczas wysiłku fizycznego. Dzięki niemu można uzyskać korzystne efekty aktywności fizycznej, w tym zwiększone spalanie tłuszczu, bez długich i męczących ćwiczeń.

- Dobrze wiadomo, że ludzie mogą poprawić swoją wytrzymałość aerobową poprzez trening. Zadaliśmy sobie pytanie, na jakich zasadach to działa i czy można zastąpić treningi środkami farmaceutycznymi? – powiedział profesor Ronald Evans z Instytutu Medycznego Howarda Hughesa, który brał udział w badaniach.

Rozwijanie wytrzymałości oznacza utrzymanie aktywności aerobowej przez dłuższy czas. Naukowcy założyli, że wytrzymałość jest funkcją rosnącej zdolności organizmu do spalania tłuszczu. Podczas wzmożonego wysiłku mięśnie zaczynają spalać tłuszcz zamiast glukozy dostępnej we krwi. Kluczową rolę w tym procesie odgrywa gen zwany PPARD. Kalifornijscy badacze opracowali środek, który aktywuje właśnie ten gen.

Aby zrozumieć proces na poziomie molekularnym, zespół porównał ekspresję genów w mięśniach myszy. Badacze zaobserwowali, że geny, których ekspresja wzrosła, były tymi, które regulują rozkładanie i spalanie tłuszczu. Geny, które zostały stłumione, wiązały się z rozkładem węglowodanów na energię. Oznacza to, że szlak PPARD uniemożliwia wykorzystanie cukrów jako źródła energii w mięśniach podczas ćwiczeń. Zamiast tego spalane są tłuszcze.

PPARD tłumi wszystkie procesy, które są zaangażowane w metabolizm cukru w ​​mięśniach, dzięki czemu glukoza może być kierowana do mózgu, zachowując w ten sposób jego funkcję podczas wzmożonego wysiłku. – Powszechnie wiadomo, że ćwiczenia aktywują gen PPARD, ale nasze badania pokazują, że ten sam efekt można osiągnąć bez wysiłku fizycznego – powiedział Weiwei Fan z Salk Institute.

Firmy farmaceutyczne wykazały żywe zainteresowanie nowym preparatem. Mimo że badania dotyczą myszy i trzeba jeszcze przeprowadzić kosztowne badania kliniczne. Badacze stojący za eksperymentalnym środkiem kierują preparat do ludzi chorych, którzy nie są zdolni do zwiększonego wysiłku, jednak nikomu chyba nie trzeba tłumaczyć, że środek ma ogromny potencjał komercyjny.

Źródło: Cell Metabolism, Salk Institute, fot. CC.3.0/localfitness.com.au/Wikimedia Commons