Dodano: 11 września 2020r.

CBG: Wszystko co musisz wiedzieć o tym związku

Kultura marihuany jest bogata w unikalne słowa i skróty - od łatwej do zrozumienia “trawy” i “zioła” do określeń jak “420” itd. Niewiele z tych słów jest jednak tak samo ważnych dla zrozumienia fenomenu popularności marihuany jak trzy i czteroliterowe określenia: THC, THCA, THCV, CBD, CBDA, CBDV, CBC czy CBCA.

CBG: Wszystko co musisz wiedzieć o tym związku

Dlaczego te skróty są takie ważne?

Ponieważ są one budulcem i przyczyną wszystkiego co sprawia, że marihuana jest postrzegana jako roślina wyjątkowa. Te skróty i ich wielosylabowe naukowe nazwy są ogólnie znane jako kannabinoidy.

Do tej pory zidentyfikowano 113 kannabinoidów z których każdy ma swój własny, odrębny charakter. Wśród tych 113 różnych związków chemicznych jeden kannabinoid wyróżnia się jako bardziej znaczący. Kannabinoidem tym jest kannabigerol (CBG).

Ale czym jest CBG i dlaczego jest tak ważne? Oraz jakie są jego zalety?

Eksperci ujawnią fakty dotyczące tego mało znanego kannabinoidu i pokazują, dlaczego można go uznać za "komórkę macierzystą" świata medycznej marihuany. Poznasz odpowiedzi na pytania takie jak:

• Czy CBG działa psychodelicznie?
  • Czy CBG ma jakieś skutki uboczne?
  • Czy powinieneś spróbować CBG?

Zanim jednak bezpośrednio zajmiemy się CBG, koniecznie musimy porozmawiać krótko o podstawowej biologii roślin konopi indyjskich.

marihuana

Podstawowa biologia roślin konopi indyjskich

Prawie wszystko, co dzieje się w roślinie konopi powstaje w wyniku biosyntezy. Biosynteza jest połączeniem związków chemicznych, które tworzą nowe związki chemiczne. W przypadku rośliny konopi indyjskich, ważnymi związkami chemicznymi, o których należy pamiętać są:

• Pirofosforan geranylu (GPP)
  • Kwas oliwetolowy (OLA)

Te dwie substancje chemiczne są budulcem - molekułami macierzystymi. Kiedy się połączą ze sobą, dzieje się kilka bardzo ważnych rzeczy o których napiszemy w tym artykule.

Kannabinoidy definicja:

Kannabinoidy to związki chemiczne, które oddziałują z receptorami kannabinoidowymi CB1 i CB2 w mózgu. THC jest najbardziej znanym kannabinoidem ze względu na jego psychoaktywne działanie. Ale inne kannabinoidy, takie jak CBD, CBC i CBG zyskują na popularności dzięki swoim przypuszczalnym zastosowaniom medycznym.

W dalszej części tego artykułu skupimy się na specyficznej klasie kannabinoidów znanych jako fitokannabinoidy. Fitokanabinoidy są produkowane naturalnie w roślinach i są tym, co wpływa na twój organizm, kiedy konsumujesz konopie indyjskie.

Inne klasyfikacje kannabinoidów obejmują endokannabinoidy (produkowane w ludzkim organizmie) i syntetyczne kannabinoidy (produkowane w laboratorium).

Czy moje ciało samo produkuje kannabinoidy?! TAK.

Nie można jednak tej produkcji endokanabinoidów wywołać siłą woli, jak również organizm ludzki nie może wyprodukować wystarczająco dużo endokanabinoidów, żeby na przykład złagodzić ból. Nasze ciało nie działa w ten sposób. W rzeczywistości nie ma takiej sytuacji, w której endokannabinoidy dawałyby takie same rezultaty, jak zażywanie marihuany medycznej, lub nawet konopi siewnych CBD.

Co robią endokannabinoidy?

Kannabinoidy, które nasz organizm produkuje w sposób naturalny, są przede wszystkim odpowiedzialne za utrzymanie ludzkiego ciała w homeostazie.

Homeostaza, co to jest?

Homeostaza to naturalna tendencja ludzkiego ciała do pozostawania w równowadze. Nasze ciało utrzymuje równowagę metaboliczną, aby komórki nie umierały i abyśmy mogli żyć.

Temperatura ciała nie jest jedynym systemem utrzymywanym w homeostazie. Ważny jest też poziom O2/CO2 (tlen/ dwutlenek węgla), odżywianie i odpady, równowaga płynów w organizmie oraz wiele, wiele innych. A co tak naprawdę rządzi równowagą organizmu (Homeostazą)? System endokannabinoidalny.

Marihuana

Nasz organizm produkuje wystarczającą ilość endokanabinoidów, aby system działał płynnie i bez przerw. Odbywa się to bez naszej wiedzy oraz bez naszego świadomego wpływu. Jednakże, stan ten może się zmienić, kiedy dostarczymy sobie z zewnątrz “dodatkowe” fitokannabinoidy pochodzące właśnie z rośliny konopi indyjskich lub siewnych (głównie CBD).

Tak naprawdę, system kannabinoidalny naszego ciała (którego częścią są endokannabinoidy) jest powodem, dla którego jesteśmy w stanie uzyskać odurzenie po spożyciu marihuany lub poczuć ulgę po zastosowaniu medycznej marihuany, która zawiera CBD, THC oraz szereg innych kannabinoidów. Bez systemu endokanabinoidowego działającego w naszym organizmie, marihuana byłaby po prostu kolejnym zielonym, liściastym ziołem lub warzywem, takim jak popularny szpinak.

Ale odwróćmy naszą uwagę od biologii człowieka i wróćmy do fitokanabinoidów, które już dość dobrze znamy.

W dwóch następnych sekcjach podzielimy szeroką klasę fitokanabinoidów na mniejsze części, aż dotrzemy do sedna tego artykułu, CBG.

Kannabinoidy kwasowe i niekwasowe

Kannabinoidy występują w dwóch różnych typach, kwasowych i niekwasowych.

THC (tetrahydrokanabinol) i CBD (cannabidiol) są formami niekwasowymi, natomiast THCA (kwas tetrahydrokanabinolowy) i CBDA (kwas kannabidiolowy) są formami kwasowymi.

W większości przypadków postać kwasowa występuje w konopiach surowych (nie poddanych obróbce termicznej), podczas gdy postać niekwasowa występuje w konopiach podgrzewanych (palonych, waporyzowanych).

Możemy to zilustrować w następujący sposób:

THCA i CBDA + ciepło = THC i CBD

Punktem krytycznym całej tej rozmowy o chemii jest to, że kwasowa forma każdego kannabinoidu nie daje takich samych efektów medycznych jak forma niekwasowa. Aby jak najlepiej wykorzystać marihuanę, trzeba ją dekarboksylować.

Marihuana i jej składniki aktywne, podlega natychmiastowej dekarbkosylacji w kontakcie z ciepłem (podczas palenia lub waporyzacji. Przy czym warto wspomnieć o tym że WAPORYZACJA jest znacznie zdrowszą drogą przyjmowania kannabinoidów). W przypadku innych metod spożywania kannabinoidów, jak na przykład pieczenie “chlebka konopnego“ lub wypiekanie tak popularnych w Holandii “ciastek z marihuaną”, dekarboksylizacja przebiega w piekarniku (ciepło zamienia THCa i CBDa w THC i CBD).

Ustaliliśmy więc, że kwasowe kannabinoidy są prekursorami niekwasowych kannabinoidów.

Ustaliliśmy również, że te niekwasowe kannabinoidy są źródłem wszystkich efektów psychoaktywnych, oraz co ważniejsze... leczniczych.

Zagłębiając się dalej w THC, CBD oraz CBC...

THCA i CBDA i CBCA > THC i CBD i CBC

Teraz, zwróćmy uwagę na CBG i zobaczmy skąd się bierze.

CBGA

W części poświęconej biologii roślin rozmawialiśmy o dwóch molekułach - pirofosforanie geranilu i kwasie oliwinowym (odpowiednio GPP i OLA) - oraz o tym, jak łączą się one, tworząc wszystkie 113 kannabinoidów.

Wcześniej rozmawialiśmy o tym, jak kwasowe kannabinoidy przekształcają się w niekwasowe kannabinoidy po zastosowaniu ciepła. Ale tak naprawdę pominęliśmy jeden krok pomiędzy nimi i to właśnie tam CBG staje się tak ważne.

W surowych roślinach konopi (nie poddanych obróbce termicznej), pirofosforan geranylu i kwas oliwinowy łączą się w celu wytworzenia kwasu kanibigerolowego (CBGA). Następnie CBGA łączy się z enzymami w roślinie, aby produkować inne główne kwasowe kannabinoidy (THCA, CBDA, CBCA). Oto kolejny przykład, który pomoże zrozumieć ten proces:

Pirofosforan geranylu + kwas oliwinowy > CBGA + enzymy > THCA, CBDA, CBCA

Olej konopny (nie poddany odpowiedniej obróbce termicznej), który kupujemy w sklepach składa się z CBGA, THCA, CBDA i CBCA. Ale kiedy zostanie podgrzany wszystkie te kwasy przekształcają się w swoje niekwasowe "dziecięce" cząsteczki (CBG, THC, CBD i CBC).

Należy pamiętać że kwasowa forma CBG (CBGA) jest bardzo podobna do form występujących w organizmie człowieka - z niewielką pomocą, może stać się szeroką gamą związków chemicznych. To prowadzi nas do następnego kluczowego pytania.

Olej konopny

Czym dokładnie jest CBG?

CBG (cannabigerol) jest niekwasowym kannabinoidem wytwarzanym w wyniku działania ciepła na cząsteczkę CBGA (kwas kannabigerolowy). Jego bliskimi krewnymi chemicznymi są THC, CBD i CBC.

CBG występuje głównie w produktach konopnych, a szczepy hodowane dla wysokiego THC zwykle zawierają bardzo małe ilości CBG (mniej niż 1 proc.). Natomiast szczepy o wysokiej zawartości CBD zawierają znacznie wyższe stężenia tego niezbędnego kannabinoidu.

Czy CBG działa psychoaktywnie?

Nie, CBG nie działa psychoaktywnie. CBG jest niepsychoaktywnym kannabinoidem, podobnie jak CBD. W rzeczywistości, w kategoriach chemii mózgowej, CBG jest tym co jest znane jako antagonista, ponieważ zakłóca psychoaktywne działanie THC.

Jakie są korzyści z stosowania CBG?

Korzyści jakie ma do zaoferowania CBG, są ściśle związane ze stanem organizmu ludzkiego. W odpowiedniej dawce, CBG działa jak:

1. Środek przeciwbólowy (uśmierza ból).
  2. Antybakteryjne (spowalnia wzrost bakterii).
  3. Antykonwulsyjne (zmniejsza napady i drgawki).
  4. Działa przeciwzapalnie (zmniejsza stan zapalny).
  5. Antyinsomnia (wspomaga sen).
  6. Antyproliferacyjny (hamuje wzrost komórek nowotworowych).
  7. Antydepresyjny (poprawia nastrój).
  8. Stymulujący kości (wspomaga wzrost kości).
  9. Pobudza pracę mózgu (wspiera wzrost neuronów).
  10. Stymulant apetytu (zwiększa apetyt).

Jakie zaburzenia można leczyć CBG?

Ze względu na długą listę korzyści, CBG może być stosowany w leczeniu:

1. Jaskry.
  2. Choroby zapalnej jelit.
  3. Zaburzeń krzepliwości krwi.
  4. Epilepsji.
  5. Przewlekłego bólu.
  6. Depresji.
  7. Osteoporozy.
  8. Bezsenności.
  9. Choroba Huntingtona.
  10. MRSA.
  11. Małego apetytu.
  12. Dysfunkcji pęcherza moczowego.
  13. Łuszczycy.

Badania nad CBG są nadal w toku, więc lista ta prawdopodobnie będzie się powiększać w przyszłości.

Czy CBG ma jakieś efekty uboczne?

CBG nie ma żadnych skutków ubocznych, gdy jest przyjmowane w dawkach terapeutycznych. Kluczowymi słowami są "dawki terapeutyczne". Można doświadczyć negatywnych skutków ubocznych, jeśli spożyje się zbyt dużo jakiejkolwiek substancji, nawet wody. Więcej informacji na temat kannabinoidów, konopi indyjskich, uregulowań prawnych oraz samego CBG można znaleźć na VapoManiak.pl.

Źródło: artykuł partnera, fot. Pikist