Dodano: 21 luty 2020r.

Bieganie zmniejsza problem z gazami jelitowymi

Obecność gazów jelitowych jest stanem fizjologicznym. Metabolizm naturalnej flory bakteryjnej oraz powietrze atmosferyczne połykane w ciągu dnia stanowią główne źródła gazów obecnych w układzie pokarmowym. Zaburzenie równowagi między wytwarzaniem a usuwaniem gazów może wywołać natomiast uciążliwe objawy, nazywane wzdęciami. Objawy obejmują przede wszystkim subiektywne uczucie pełności, ból oraz wypuszczanie nadmiernej ilości gazów. Czy bieganie może pomóc rozwiązać problem wzdęć?

Bieganie zmniejsza problem z gazami jelitowymi

 

Czy wysiłek fizyczny zmniejsza objawy wzdęć?

Wiele badań statystycznych, takich jak opublikowane w The American Journal of Gastroenterology badanie: „Physical Activity Improves Symptoms in Irritable Bowel Syndrome”, sugeruje pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na zmniejszenie symptomów związanych ze wzdęciami. Mimo wiarygodnych dowodów na skuteczność wysiłku, takiego jak bieganie, w łagodzeniu objawów nadmiernie gromadzących się gazów jelitowych, mechanizm tego zjawiska nie jest do końca wyjaśniony.

Jedna z teorii głosi, że bieganie łagodzi objawy poprzez zmniejszenie napięcia nerwowego, czyli stresu. Poprzez sport fizjologia mózgu zostaje ukierunkowana w stronę tworzenia nowych połączeń nerwowych oraz wyrzutu neurotransmiterów wpływających na polepszenie nastroju. Prawdopodobnie przebudowa metabolizmu mózgu wpływa na oś hormonalną obecną między mózgiem a jelitami. W ten sposób poprzez zmiany neuronalne zmniejsza się problem objawów wzdęć.

Oprócz podejścia metabolicznego postulowane jest, jakoby polepszenie objawów było spowodowane zwiększonym pasażem gazów przez układ pokarmowy. Bieg sprawia, że gazy uchodzą z jelit w fizjologiczny, nieuciążliwy sposób. Wysiłek fizyczny oraz porzucenie nawyku biernego, statycznego spędzania wolnego czasu jest proponowane ze względu na wiele różnych przyczyn zdrowotnych. Okazuje się, że bieganie może dodatkowo być pomocne w łagodzeniu wzdęć.

Czy bieganie wystarcza?

W celu polepszenia swojej sytuacji związanej z problemami z gazami jelitowymi należy podjąć różne kroki. Zwiększenie intensywności wysiłku fizycznego, w obrębie zdrowego rozsądku, jest prawie zawsze zalecane. Należy jednak zastosować się również do innych zaleceń.

  • Zmiana diety: unikanie cukrów prostych oraz cukrów niemożliwych do strawienia przez jelita reguluje florę bakteryjną jelit. Cukry pobudzają wzrost kolonii fermentujących bakterii, odcięcie ich od pokarmu może przynieść pozytywne skutki.
  • Przykładanie uwagi do jedzenia: zaniechanie łapczywego połykania pokarmów oraz płynów zmniejsza ryzyko zachłyśnięcia się do przewodu pokarmowego powietrzem. Zmniejszenie połykania powietrza zmniejsza objętość zalegających gazów.
  • Metody farmakologiczne: rozpuszczanie gazów jelitowych w masach kałowych poprzez zmniejszenie napięcia powierzchniowego pęcherzy powietrza zmniejsza objętość zalegających gazów. Metody farmakologiczne obejmują stosowanie leków zawierających symetykon, np. Espumisan.

 

Źródło: Artykuł sponsorowany