Dodano: 07 styczeń 2020r.

Aktywność fizyczna poprawia zdrowie mózgu

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Niemieckiego Centrum Chorób Neurodegeneracyjnych dostarcza nowych dowodów na związek między aktywnością fizyczną a zdrowiem mózgu, szczególnie jeśli chodzi o istotę szarą, która jest zaangażowana w funkcje poznawcze. Według niemieckich naukowców ćwiczenia, które angażują serce i płuca, mają zbawienny wpływ na mózg, a najwięcej korzyści z takiej aktywności odniosą seniorzy.

Biegi

 

Ćwiczenia fizyczne takie jak bieganie, jazda na rowerze czy szybki marsz oraz wszelkie inne, które przyspieszają oddech i pracę serca mają wpływ na intelekt – przekonują na łamach „Mayo Clinic Proceedings” naukowcy z Niemieckiego Centrum Chorób Neurodegeneracyjnych. Tego typu aktywność fizyczna spowalnia zmniejszanie się wraz z wiekiem masy istoty szarej i wpływa na całkowitą objętość mózgu.

Ćwiczenia ważne dla ciała oraz intelektu

W swoich badaniach naukowcy śledzili sprawność fizyczną ponad 2000 osób w wieku od 21 do 84 lat. Śledzili także ich objętość mózgu, którą mierzono za pomocą rezonansu magnetycznego. Uczestnicy byli badani okresowo w latach 1997 - 2012.

Analizy niemieckich uczonych wykazały, że ćwiczenia aerobowe mogą przyczynić się do poprawy zdrowia mózgu i spowolnienia spadku masy istoty szarej. Eksperci w komentarzu do badań napisali, że wyniki są „zachęcające, intrygujące i wspierają rosnącą liczbę publikacji dotyczącą związku między ćwiczeniami fizycznymi a zdrowiem mózgu”.

Według Ronalda Petersena z Mayo Clinic, jednego z autorów komentarza do publikacji, najbardziej uderzającą cechą tego badania jest wpływ ćwiczeń fizycznych na struktury mózgu zaangażowane w funkcje poznawcze, a nie funkcje motoryczne. - Badania dają pośredni dowód na to, że ćwiczenia aerobowe mogą mieć pozytywny wpływ na funkcje poznawcze oprócz uwarunkowań fizycznych. Kolejną ważną cechą tego badania jest to, że wyniki te dotyczą także starszych osób. Istnieją dowody na dużą wartość ćwiczeń fizycznych w średnim wieku, ale zachęcające jest to, że mogą one mieć pozytywny wpływ na mózg również w późniejszym wieku – podkreślił Petersen.

Wyniki badań dotyczą obszarów mózgu istotnych dla zmian funkcji poznawczych związanych z procesem starzenia się oraz tych związanych z chorobą Alzheimera. Autorzy komentarza ostrzegają jednak przed wyciąganiem wniosków, jakoby korelacje te wpływały na rozwój choroby Alzheimera.

- To kolejny element układanki pokazujący, że aktywność fizyczna i sama sprawność fizyczna chroni przed pogorszeniem funkcji poznawczych związanym ze starzeniem się - powiedział dr Michael Joyner z Mayo Clinic, współautor komentarza redakcyjnego. - Mamy dobre dowody wskazujące, że aktywność fizyczna i sprawność są związane z poprawą funkcji naczyń krwionośnych mózgu. Te badania są ważne ze względu na dane pokazujące wpływ na strukturę mózgu – dodał.

Aktywność fizyczna korzystna dla seniorów

Autorzy badań stwierdzili, że uczestnicy w wieku 45 lat i starsi najbardziej skorzystali na zwiększonej aktywności fizycznej, co sugeruje, że ćwiczenia aerobowe mogą spowolnić spadek zdolności poznawczych. - Starsi ludzie wydają się mieć większe korzyści w wrażliwym na pamięć obszarze hipokampa dzięki większej aktywności fizycznej - przyznała dr Katharina Wittfeld z Niemieckiego Centrum Chorób Neurodegeneracyjnych.

Z kolei autorzy komentarza zwracają uwagę, że potrzebne są długoterminowe badania związku między ćwiczeniami a zdrowiem mózgu. - Dane są zachęcające - ocenił Clifford Jack Jr. z Mayo Clinic, współautor komentarza. - Ustalenia dotyczące wydolności krążeniowo-oddechowej i niektórych struktur mózgu są wyjątkowe – zaznaczył.

Eksperci z Mayo Clinic zalecają regularne, umiarkowane ćwiczenia – około 150 minut tygodniowo. Zalecają również dbanie o dietę, kontrolę masy ciała, monitorowanie ciśnienia krwi oraz kontrolę poziomu cholesterolu.

 

Źródło: Mayo Clinic