Dodano: 24 grudnia 2016r.

10 osób, które wstrząsnęło nauką w 2016 roku

Szanowane pismo „Nature” opublikowało listę dziesięciu osób, które najbardziej przyczyniły się do rozwoju nauki w 2016 roku.

Kilka egzemplarzy magazyny "Nature"

Pismo „Nature” to jedno z najstarszych i najbardziej poważanych czasopism naukowych na świecie. Pierwszy numer ukazał się w 1869 roku. Redakcja tygodnika pokusiła się o przygotowanie listy osób, które wywarły największy wpływ na rozwój nauki w mijającym roku.

Na czele listy znalazła się profesor Gabriela Gonzalez, która poinformowała świat o odkryciu fal grawitacyjnych. Ich istnienie 100 lat temu przewidział Albert Einstein. To bez wątpienia najbardziej doniosłe osiągnięcie naukowe 2016 roku. Dokonano tego w Laserowym Obserwatorium Interferometrycznym Fal Grawitacyjnych (LIGO).

Kolejny na liście jest astronom Guillem Anglada-Escudé, który jako pierwszy dostrzegł krążącą wokół gwiazdy Proxima Centauri planetę Proxima b. Planeta znajduje się w tzw. ekostrefie, czyli występują na niej warunki nadające się do zamieszkania przez człowieka. Proxima b jest skalistą planetą krążącą wokół czerwonego karła. Jest nieco masywniejsza od Ziemi. Jest najbliższą nam planetą poza Układem Słonecznym, która nadaje się do życia.

Wyróżniony został też Demis Hassabis za wkład w rozwój sztucznej inteligencji. Hassabis jest współzałożycielem firmy DeepMind, która opracowała algorytm AlphaGo. Program ten pokonał mistrza chińskiej gry go. Gdy komputer pokonał Garrija Kasparowa w szachy, mówiono, że program udowodni swoją inteligencję dopiero wówczas, gdy pokona mistrza gry go. I stało się to w marcu tego roku.

Epidemiolog Celina Turchi została wyróżniona za ustalenie sprawcy występowania u noworodków z Brazylii mikrocefalii. Winny problemów był wirus Zika, który powoduje małogłowie i niedorozwój mózgu u dzieci.

Pochwały od redakcji „Nature” zebrał też doktor John Zhanga. Jego praca pozwoliła na urodzenie zdrowego dziecka przez obciążoną wadą genetyczną kobietę. Ten ekspert od płodności opracował technikę wymiany mitochondrialnego DNA, dzięki której na świat przyszedł zdrowy chłopiec. Metoda ta pozwala też na urodzenie dziecka pochodzącego od trojga rodziców.

Doktor Kevin Esvelt także znalazł się na liście tygodnika „Nature”. Zwrócił on uwagę na zagrożenia płynące ze strony stosowania metody edycji genów CRISPR-Cas9. Dzięki tej metodzie można w łatwy sposób manipulować genami człowieka. Technika ta niesie ze sobą ogromny potencjał w edycji wadliwych genów, ale może także posłużyć do opracowania nowych rodzajów broni biologicznych. Jest ona także początkiem eugeniki naukowej, dzięki której w przyszłości rodzice będą decydować o genomie swojego dziecka.

Kolejnymi na liście są profesor Terry Hughes oraz Guus Velders, którzy przyczynili się do walki z wzrostem temperatury mórz i oceanów. Pierwszy z nich zaalarmował świat i pokazał fatalne skutki ocieplania się wód na przykładzie obumierania Wielkiej Rafy Koralowej. Drugi z nich przeforsował międzynarodowe prawo skłaniające do zaprzestania produkcji gazów znanych jako wodorofluorowęglowodory, które silnie wpływają na efekt cieplarniany.

Na liście znalazła się też Elena Long. To działaczka na rzecz walki z dyskryminacją w środowisku naukowym osób należących do mniejszości seksualnych.

Na końcu listy pisma „Nature” uplasowała się Alexandra Elbakyan, która nielegalnie udostępnia za pośrednictwem strony internetowej Sci-Hub około 60 milionów opracowań naukowych.

Źródło: Nature