Przejdź do treści

Sztuczna inteligencja AlphaStar pokonała 99,8 proc. graczy w StarCraft 2

Spis treści

Sztuczna inteligencja znana jako AlphaStar, stworzona przez powiązaną z Google firmę DeepMind, okazała się lepsza od 99,8 proc. graczy w strategicznej grze w czasie rzeczywistym StarCraft II. AlphaStar awansowała do rangi Grandmaster, plasując się w ścisłej czołówce graczy.

W ostatnich latach specjaliści od uczenia maszynowego pokazali, że algorytmy sztucznej inteligencji mogą dominować w grach, które reprezentują bardziej tradycyjne testy ludzkich umiejętności. Pojedynki algorytmów z mistrzami swoich dyscyplin w różnych grach logicznych i strategicznych trwają od lat. Zaczęło się od pokonania w 1997 roku mistrza gry w szachy Garriego Kasparowa. Ze sztuczną inteligencją (SI) nie poradzili sobie także czołowi gracze w pokera. Polegli też mistrzowie gry w Go. Teraz pada kolejna granica. Sztuczna inteligencja znalazła się w ścisłej czołówce graczy StarCraft II.

StarCraft II to niezwykle popularna strategiczna gra czasu rzeczywistego osadzona w realiach science fiction. Uczestnicy gry zarządzają zasobami, budują infrastrukturę i tworzą wielkie armie, by pokonać przeciwnika. Gracze muszą iść na kompromis między krótkoterminowymi, a długoterminowymi zyskami. Profesjonaliści grają w zawrotnym tempie, wykonując ponad 300 akcji na minutę.

Opis badań nad AlphaStar ukazał się na łamach pisma „Nature”.

Techniki uczenia maszynowego leżące u podstaw sztucznej inteligencji DeepMind opierają się na sztucznych sieciach neuronowych, które uczą się rozpoznawać wzorce z dużych zbiorów danych, zamiast otrzymywać konkretne instrukcje. Wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia sekwencji złożonych prognoz może być przydatne w rzeczywistych zastosowaniach, takich jak modelowanie klimatu czy obsługa autonomicznych pojazdów.

Szkolenie AlphaStar

– Odkąd komputery złamały Go, szachy i pokera, gra StarCraft została wyłoniona, jako kolejne wielkie wyzwanie. Złożoność gry jest znacznie większa niż szachy, ponieważ gracze kontrolują setki jednostek. Gra jest też bardziej skomplikowani niż Go, bo dla każdego ruchu istnieje 1026 możliwych wyborów. Dodatkowo gracze mają mniej informacji o swoich przeciwnikach niż w pokerze – powiedział David Silver z DeepMind, współtwórca AlphaStar.

Pierwsze starcia AlphaStar z profesjonalnymi graczami w StarCrafta obyły się w grudniu 2018 roku. W serii testowych potyczek w laboratorium algorytmy pokonały dwóch graczy ze ścisłej czołówki. Jednak ta demonstracja nie była uczciwą walką. Algorytmy dysponowały nadludzką szybkością i precyzją. Miały też podgląd całej mapy.

Zanim zespół badaczy wypuścił AlphaStar z laboratorium na europejskie serwery gry StarCraft II, ograniczył refleks sztucznej inteligencji i sprowadził go do ludzkiego poziomu, aby uczynić rozgrywki bardziej uczciwe. Wyrównał też szanse pozbawiając AlphaStar podglądu mapy.

AlphaStar lepsza od 99,8 proc. graczy w StarCraft II

W lipcu gracze otrzymali powiadomienie, że mogą wyrazić zgodę na potencjalną walkę z SI. Aby wyciągnąć rzetelne dane z eksperymenty uczeni z DeepMind zamaskowali tożsamość AlphaStar.

Gracze w StarCraft II mogą rywalizować jako jedna z trzech ras. Każda z nich ma inne cechy. DeepMind stworzył trzy wersje AlphaStar, z których każda specjalizuje się w jednej z tych ras. Algorytmy szkoliły się na zapisach z prawie miliona rozgrywek prowadzonych przez ludzkich graczy. Następnie trzy wersje grały ze sobą i z innymi SI, które odgrywały rolę partnerów sparingowych. Szkolenie trwało nieprzerwanie przez 44 dni i rozegranych zostało w nim tysiące partii.

Algorytmy AlphaStar doskonaliły się poprzez samodzielną grę. Potem grały przeciwko sobie i innym SI. Na koniec zostały dopuszczone do gry przeciwko ludzkim graczom w rozgrywkach online. Wszystkie trzy wersje w krótkim czasie znalazły się w najwyższej lidze, osiągając poziom Grandmaster. Sztuczna inteligencja okazała się lepsza od 99,8 proc graczy.

Przedstawiciele DeepMind przyznali, że na europejskich serwerach wciąż jest około 100 osób, które potrafią pokonać AlphaStar.

Źródło: Nature, fot. AlphaStar

Udostępnij:

lub:

Podobne artykuły

Termometr poogda

GenCast od Google DeepMind przewiduje pogodę dokładniej niż wiodący system

Sztuczna inteligencja

Wyhodowane w laboratorium organoidy ludzkiego mózgu sterują wirtualnym motylem

Autonomiczny tramwaj w Poznaniu. Pierwsze testy już w przyszłym roku

Wyróżnione artykuły

Popularne artykuły