Piąta edycja międzynarodowych zawodów robotów marsjańskich ERC zgromadziła rekordową liczbę obserwatorów. Trwające trzy dni wydarzenie odwiedziło ponad 25 000 gości, którzy do stolicy województwa świętokrzyskiego przyjechali z całej Polski. Trzy razy tyle widzów uczestniczyło w transmisjach na żywo prowadzonych na wielu portalach online oraz kanałach społecznościowych w Internecie.
Finał prestiżowego European Rover Challenge 2019 odbył się w dniach 13-15 września br. na kampusie Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach. Do ostatniego etapu rywalizacji w zawodach przystąpiło 28 zespołów z 13 krajów świata. Na specjalnie uformowanym torze marsjańskim, zawodnicy zmierzyli się w czterech konkurencjach terenowych sprawdzających przygotowanie pojazdów do wykonywania misji kosmicznych. Złotym medalistą, drugi rok z rzędu, została drużyna IMPULS z Politechniki Świętokrzyskiej. Drugie miejsce zajęła ekipa AGH Space Systems z Akademii Górniczo-Hutniczej, a tuż za nimi na podium uplasowali się członkowie zespołu RoverOva z Uniwersytetu Technicznego w Ostrawie.
25 000 odwiedzających, ponad 75 000 widzów online
Jak co roku, oprócz zmagań konstruktorów z całego świata i ich robotów, na gości ERC czekała również Strefa Pokazów Naukowo-Technologicznych. Program obejmował prezentacje, warsztaty i prelekcje dla pasjonatów nauki w każdym wieku. Z badania zrealizowanego podczas wydarzenia przez Selectivv wynika, że najliczniejszą grupę odwiedzających stanowiły osoby w przedziale wiekowym 21-25 lat (25,6 proc.) oraz 26-30 lat (22,4 proc.). Badanie zostało zrealizowane za pomocą technologii Wifitrapping. Zainstalowane na terenie zawodów urządzenia zbierały anonimowe dane o użytkownikach smartfonów. Próba badawcza wyniosła 4104 uczestników.
Selectivv to firma specjalizująca się w realizacji kampanii reklamowych na smartfony i tablety oraz w przeprowadzaniu analiz Big Data na danych mobilnych. Na podstawie danych geolokalizacyjnych oraz tych pozyskiwanych z aplikacji i stron mobilnych profiluje użytkowników urządzeń przenośnych i dysponuje największym zbiorem informacji o użytkownikach smartfonów i tabletów w Polsce. Dane zebrane podczas wydarzenia zostały porównane ze zbiorem Selectivv.
ERC odwiedzili ludzie z całej Polski
– Dzięki temu wiemy m.in., że 43 proc. naszych gości interesuje się nowymi technologiami, 14 proc. to pasjonaci astronomii, a jeden na pięciu odwiedzających ERC przyszedł tam z rodziną. To dla nas bardzo cenne dane, bo pokazują, że na naszym wydarzeniu nie ma uczestników przypadkowych i pozwolą nam jeszcze lepiej dopasować program przyszłej edycji do potrzeb i zainteresowań publiczności. Z badania wiemy również, że odwiedzający ERC przyjechali z całego kraju – mówi Łukasz Wilczyński, prezes Europejskiej Fundacji Kosmicznej, głównego organizatora wydarzenia.
Rywalizacja ponad 300 konstruktorów robotów marsjańskich w Kielcach przyciągnęła uczestników ze wszystkich regionów Polski. Najwięcej osób przyjechało z województwa świętokrzyskiego (19,4 proc.), śląskiego (11,2 proc.) i małopolskiego (9 proc.). Organizatorzy gościli również mieszkańców tak odległych zakątków kraju jak Warmia i Mazury, Podlasie czy Pomorze Zachodnie. Kto nie mógł pojawić się na ERC osobiście, śledził wydarzenie podczas transmisji online prowadzonych m.in. przez Piotra Koska – twórcę jednego z najpopularniejszych internetowych programów popularnonaukowych „Astrofaza”. Na samym tylko jego kanale relację z wydarzenia obejrzało do tej pory prawie 54 000 internautów spędzając na tym łącznie 3125 godzin, co przekłada się na 130 dni.
O piątej edycji European Rover Challenge szeroko i często pisały również media lokalne, ogólnopolskie i zagraniczne. Dzięki temu informacje na temat zawodów ERC i towarzyszących im akcji, takich jak pierwszy w Polsce marsjański autobus edukacyjny, który kursował po ulicach Kielc, dotarły łącznie do ponad 7 mln ludzi.
Źródło i fot.: materiały prasowe