Od kiedy wynaleziono radio, a później również telewizję, człowiek zyskał zupełnie inne narzędzia do rozrywki i przekazywania informacji. Dziś te mass media powoli przenoszą się do internetu. Audycje radiowe i telewizyjne tworzone są między innymi w ramach podcastów. Co to takiego?
Podcast, czyli audycja w internecie
Pierwsze podcasty, jako nowe formaty audiowizualne, zaczęły pojawiać się w sieci w 2004 roku. Podcast to audycja w formie audio lub wideo, ukazująca się w internecie. Nie ma ograniczeń w zakresie jej tematyki – może dotyczyć praktycznie wszystkiego, a jej autorem może zostać każdy z nas. Podcast nie jest zazwyczaj jednorazowy – najczęściej jest to seria audycji publikowanych w sieci.
Z reguły podcasty tworzą stacje radiowe, ale nie tylko one. Format ten pozwala zarówno na przekazywanie wiedzy jak i na rozrywkę. Można słuchać ich tam, gdzie mamy na to ochotę, o ile oczywiście posiadamy urządzenie pozwalające na jego odtworzenie oraz dostęp do internetu.
Platformy z podcastami
W sieci można znaleźć wiele platform oraz aplikacji na smartfony, które służą stricte do słuchania podcastów. Wśród nich:
- Apple Podcast dostępny w aplikacji iTunes,
- Pocket Casts na Androida, iOS oraz Windows Phone i Windows Mobile,
- Overcast,
- Podcast Republic,
- CastBox,
- Podcast Addict,
- Podcast Go,
- Stitcher,
- Lecton.
Co ciekawe, szeroki wybór audycji internetowych uzyskamy za pośrednictwem Spotify. Podcastów można też słuchać wykorzystując technologie dostarczane przez wydawców mediowych – głównie przez znane stacje radiowe i telewizyjne.
Wzrost popularności podcastów
Portal convinceandcovert.com wyliczał w połowie 2018 roku, że tygodniowo podcastów słucha 42 mln Amerykanów, a miesięcznie jest to aż 67 mln. Od momentu powstania tego formatu, czyli od 2004 roku, podcasty rocznie gromadzą od 10 do 20 proc. słuchaczy więcej.
Są one popularne zwłaszcza wśród najmłodszych odbiorców. Forbes w 2018 roku podawał, że aż 42 proc. użytkowników w wieku pomiędzy 18 a 34 lata słucha podcastów przynajmniej raz w tygodniu, a w grupie wiekowej 12-17 lat częstotliwość słuchania jest nawet dwa razy wyższa.
Z opracowanego dla Tandem Media z Grupy Radiowej Agory badania wynika, że aż 27 proc. internautów w Polsce słucha podcastów w domu, w podróży, dla rozrywki lub dla wiedzy. W dodatku znacznie lepiej oceniamy wiarygodność takich audycji niż tradycyjnych mediów.
Szacuje się, że w 2018 roku audycji nagranych i udostępnionych w sieci lub na specjalnych platformach słuchało około 800 mln osób. Co więcej, prognozy ekspertów wskazują, że częstotliwość słuchania podcastów będzie się powiększać. W 2022 roku liczba aktywnych słuchaczy takich audycji może sięgnąć 1,5 mld.
Podcasty w Polsce
Badania Publicis Groupe przeprowadzone w sierpniu 2019 roku pokazały, że podcasty są popularne również i w Polsce. Na podstawie wyników przywołanego badania można stwierdzić, że ponad 1/4 polskich internautów słuchała podcastów przynajmniej raz w życiu. Niemal każdy, kto ich słucha, robi to przynajmniej raz w miesiącu. Wynik na poziomie 27 proc. plasuje Polskę w europejskiej średniej, w zakresie słuchania audycji internetowych. Dla porównania w innych krajach jest to:
- w Niemczech – 22 proc.,
- we Francji – 28 proc.,
- we Włoszech – 30 proc.
- w Norwegii – 31 proc.,
- w Szwajcarii – 33 proc.,
- w Szwecji – 36 proc.,
- w Hiszpanii 40 proc.
Inne ciekawe wnioski płynące z badania Tandem Media przedstawiają się następująco:
- 65 proc. spośród aktualnych słuchaczy podcastów zaczęło z nich korzystać w ciągu ostatniego roku,
- prawie 1/3 respondentów śledzi jedną audycję,
- 12 proc. badanych śledzi pięć lub więcej podcastów,
- 59 proc. badanych na stałe wybiera od dwóch do czterech audycji,
- ponad 50 proc. osób słucha ich co najmniej raz w tygodniu.
Wygoda dotarcia do podcastów i możliwość słuchania ich dosłownie wszędzie, także przy okazji, m.in. sprzątania, prania, gotowania czy uprawiania sportów, z pewnością wpływa na ich popularność. Sprzyja temu coraz szybsza sieć, m.in. internet światłowodowy w UPC.
Źródło: Artykuł partnera