Układ zapłonowy służy do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku benzynowym. Mieszanka jest zapalana przez iskrę, bo silnik benzynowy to silnik o zapłonie iskrowym.
Ilustracja układu zapłonowego zaczerpnięta z euautoczesci.pl
W zależności od sposobu sterowania procesem zapłonu dostępne są następujące rodzaje układów zapłonowych: stykowe, bezstykowe (tranzystorowe) i elektroniczne (mikroprocesorowe).
Rodzaje układów zapłonowych
- W stykowym układzie zapłonowym energia elektryczna jest magazynowana i rozdzielana pomiędzy cylindry, sterowane przez urządzenie mechaniczne – rozdzielacz. Dalszą ewolucją stykowego układu zapłonowego jest stykowy układ zapłonowy tranzystorowy, w którym w obwodzie pierwotnej cewki zapłonowej zastosowano komutator tranzystorowy.
- W przeciwieństwie do bezstykowego układu zapłonowego, do sterowania magazynem energii zastosowano komutator tranzystorowy, który komunikuje się z bezstykowym koderem impulsowym. Komutator tranzystorowy w tym układzie pełni rolę przerywacza. Prąd wysokiego napięcia jest rozprowadzany przez mechaniczny rozdzielacz.
- Elektroniczny układ zapłonowy wykorzystuje elektroniczną jednostkę sterującą, która jest odpowiedzialna za kontrolę gromadzenia i dystrybucji energii elektrycznej. We wczesnych konstrukcjach elektronicznego układu zapłonowego jednostka elektroniczna sterowała jednocześnie układem zapłonowym i układem wtrysku paliwa (tzw. kombinowany układ zapłonowy i wtryskowy). Obecnie sterowanie zapłonem jest zintegrowane z systemem zarządzania silnikiem.
Pomimo różnic w konstrukcji można wyróżnić następujące wspólne cechy konstrukcyjne układu zapłonowego:
- zasilanie (alternator pojazdu i akumulator);
- wyłącznik zapłonu;
- regulator magazynu energii (w różnych układach zapłonowych rolę tę pełni chopper, komutator tranzystorowy lub elektroniczny zespół sterujący);
- akumulator energii (cewka zapłonowa);
- rozdzielacz energii (rozdzielacz mechaniczny lub elektroniczna jednostka sterująca);
- kable wysokiego napięcia;
- świece zapłonowe.
Działanie układu zapłonowego polega na przechowywaniu i przekształcaniu niskiego napięcia (12V) z układu elektrycznego pojazdu w wysokie napięcie (do 30 000V) za pomocą cewki zapłonowej, rozprowadzaniu i przekazywaniu wysokiego napięcia do świecy zapłonowej i wywoływaniu iskry w odpowiednim momencie.
Układ zapłonowy można podzielić na następujące etapy: gromadzenie energii elektrycznej, konwersja energii, dystrybucja energii do świec zapłonowych, tworzenie iskry, zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej.
Źródło: artykuł partnera